• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vi husbilister bidrar i hög grad till campingförbuden

Häromdagen stod vi på en ställplats vid ett bad.
Det fanns flera vattentoaletter och området sköttes av ett byalag.
Det fanns ett swishnummer och kostade 100:-.
Fanns även möjlighet att fylla vatten.
Vi var enda svenska bilen resten var tyskar, en holländare och en italienare.
När vi kom som näst sista bil var det rent och fräscht på toaletterna.
När vi tagit ett kvällsdopp och skulle gå på toaletten inför kvällen var det stopp i alla toaletter, så fullt av kiss och bajs att det flöt över och det låg korvar på golvet.
Jag är inte kvackelmagig (har jobbat med avlopp) men jag höll på att spy.
Stackars byalag att ta hand om det.
Undrar om det är ställplats även nästa år?
Vi har med platsen i vårt eget ställplats arkiv men måste nog stryka den då den finns i park4n.....

Det är ju inte konstigt att det blir som det blir. Bevisligen så har man körkort och för att få det måste man kunna läsa. Så den ända förklaringen är att man skiter i skylten. Man tar för sig för det blir inga böter, men hatet växer mot oss. Markägaren har ju satt upp en skylt som är tydlig. Oavsett om ingen badar idag så vill inte markägaren ha oss där.

20230826103057_IMG_8322.jpg

Park4night är värdelöst, blir drivor av husbilar på samma ställe. Har haft en plats på västkusten där vi nästan alltid stått själva på. Förra våren hamnade platsen på p4n och senare på en app som heter ställplatser. Nu såg jag en kommentar om att det stod 12 HB flera på tvären med markiser och möbler ute på en parkering med 30 platser. Undra hur länge det dröjer innan parkeringsförbudet kommer.
Nu i sommar har PB1 skylten kommit upp. När jag läser bland kommentarerna på P4N så ser jag att utlänningarna struntar i den skylten. Blir väl en höjdhoppsribba till slut…

Utländska husbilar är ju varken PB1 eller PB2 eftersom de begreppen är unikt svenska. Skyltarna med "Klass 1" och "Klass2" är idiotiska eftersom bara ett fåtal svenska bilförare vet vad det betyder och sannolikt nära noll utländska. Bättre då att använda "husbils-skylten" (S12) med ett rött streck över.

Utländska husbilar är ju varken PB1 eller PB2 eftersom de begreppen är unikt svenska. Skyltarna med "Klass 1" och "Klass2" är idiotiska eftersom bara ett fåtal svenska bilförare vet vad det betyder och sannolikt nära noll utländska. Bättre då att använda "husbils-skylten" (S12) med ett rött streck över.

I bl.a Varberg finns också en infoskylt som visar vad Klass 1 o 2 är och även om denna inte är korrekt (husvagn är inte klass 2 så klart) så är det väl svårt att inte förstå även för dem som inte kan svenska.
PB 1 2.jpg

I bl.a Varberg finns också en infoskylt som visar vad Klass 1 o 2 är och även om denna inte är korrekt (husvagn är inte klass 2 så klart) så är det väl svårt att inte förstå även för dem som inte kan svenska.
Visa bilaga 29713
Ja, de anstränger sig verkligen i Varberg att hålla borta husbilar. Det är bara det att de inte verkar få till det då deras tolkning inte håller juridiskt, vilket innebär att de inte kan utfärda felparkeringsavgift om husbilar (pb 2) skulle parkera under tillåten tid. Det är ju skylten med P som gäller, den andra skylten är bara kuriosa som dock kanske skrämmer bort en del husbilar.

Ja, de anstränger sig verkligen i Varberg att hålla borta husbilar. Det är bara det att de inte verkar få till det då deras tolkning inte håller juridiskt, vilket innebär att de inte kan utfärda felparkeringsavgift om husbilar (pb 2) skulle parkera under tillåten tid. Det är ju skylten med P som gäller, den andra skylten är bara kuriosa som dock kanske skrämmer bort en del husbilar.
Finns en P skylt till för klass 2

Ja, de anstränger sig verkligen i Varberg att hålla borta husbilar.
Nja Skulle tro att Varbergs är en av de kommuner som har flest ställplatser idag Efter en snabb koll finns det långt över 200 o då har jag inte räknat de som campingarna erbjuder. Så hålla bort husbilar vet jag inte då det också finns avsedda dags parkeringar för husbil.
Sedan att det blivit så Ja det står i tråd rubriken.

När jag besöker en stad med personbil är det inga problem att hitta någon plats att parkera på, lite dyrare nära centrum, billigare med en kort promenad, men oftast överkomliga priser. Med husbil är det problem att överhuvud taget hitta någon plats att parkera på, oftast är det skyltat parkering enbart inom markerade platser, svårt med 9meter bil. Nu när det är så många husbilar så borde det finnas information vid infarten till en stad var husbilar lämpligen kan parkera. Eventuellt med tidsbegränsning 4 timmar om de vill slippa övernattande bilister. Vill inte betala en campingavgift på 400kr för ett kort besök i en stad. Om det finns parkeringsplatser för 2000 personbilar borde det finnas plats för 20 husbilar. Finns bussparkeringar men där får vi inte parkera.
Mariestad, där jag bor, är bra stor ställplats men också en 4 timmars parkering för de som inte vill övernatta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen