• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vi husbilister bidrar i hög grad till campingförbuden

I begynnelsen av min 7-åriga husbilskarriär skrev jag i något forum om,
kring diskussionerna om skillnaderna mellan p-plats kontra ställplats,
att ställplatser i mina ögon mer föreföll att se som ett slags "mini-campingar",
när man samtidigt började efterfråga tillgänglig service anpassad till just husbilslivet.

Med bokningsbara ställplatser har vi väl nu verkligen bekräftat, att ställplatserna helt klart är
att betraktas som just en lättare form av typ "camping light" för oss med husbilar. ;)

Det befäster samtidigt att vi alltså åker omkring i campingfordon och beter oss därefter.
Blir svårare att hävda på en ordinär P-plats, att vi bara har parkerat och att vi därmed har rätt,
eller kanske rättare sagt, tar oss friheten att göra vad vi behagar inom vissa oskrivna ramar.

Ställer upp husbilar utanför kyrkogårdar, på gator i villakvarter, belägger de bästa platserna vid sjöar och badplatser
med just den förevändningen, att vi bara parkerar... med vårt campingfordon?

Men hur ser gemene man på jämförelsen bil & husvagn kontra husbil på t.ex en kundparkering?
När parkerar man enbart för att shoppa och när övergår ekipaget till att betraktas som ett "campingfordon"?
Är det när man lägger sig för att sova? Det kan man ju göra i en husvagn också, men det ser man väl sällan på ICA:s parkering?

Vad skulle du säga, om ett husvagnsekipage ställer sig på din gata i ditt bostadskvarter och tydligt använder
platsen som övernattning? Eller utanför kyrkogårdar... etc, etc? Det ser väl rätt illa ut, eller hur?
Då får man ju lätt associationer till utländska asfaltsläggare som "ockuperar" området med sina husvagnar.

Nog rynkar vi husbilsägare på näsan, när vi upptäcker att en bil & husvagn har ställt upp sig
på en ställplats och plockat ut bord och stolar? Gud förbjude, så taskigt!

När bilden av detta sjunkit in i mitt medvetande en stund, så måste jag nog medge,
att jag ser ingen direkt skillnad i beteendet, mer än att det är två olika campingfordon.
Varför skulle inte en familj med bil & husvagn få nyttja en betald och bokad ställplats?

Jag har träffat många bekanta drömmare med lusten att köpa och äga en husbil med den uppfattningen,
att "vi måste skaffa oss en husbil, för då kan man åka vart man vill och stanna precis varsomhelst".
Det är en naivitet och villfarelse, att man kan göra som man vill och behagar, bara för att man åker husbil.

Vad skulle du säga, om ett husvagnsekipage ställer sig på din gata i ditt bostadskvarter och tydligt använder
platsen som övernattning? Eller utanför kyrkogårdar... etc, etc? Det ser väl rätt illa ut, eller hur?

Flera intressanta och kloka funderingar i ditt inlägg, Tordan!

Just den frågan jag sparat i citatet kan jag svara på för egen del eftersom det händer då och då en kilometer ifrån där jag bor längs vägen till mitt bostadsområde, på en parkering kyrkogårdsbesökare vanligen använder. Oftast med husbilar men emellanåt med husvagnsekipage.
Så länge det handlar om enstaka ekipage som ställts upp snyggt och lämnar platsen efterföljande dag har jag inga problem med det. Den som för någon månad sedan istället hade kört ut på en gräsmatta för att hamna närmare ett picnicbord tyckte jag däremot sämre om. Liksom om de personbilar som då och då gör samma sak.

När jag var i Norge (Trondheim) öppnade de för parkering på centralt placerade skolgårdar på helgerna. T ex bara ett kvarter fr Nidarosdomen! Kanske även sommartid och på skolloven?
Ganska smart att utnyttja tomma, outnyttjade ytor och få in lite extra kosing. Låt någon idrottsförening eller skolungdom sköta det och inkassera P-avg, samt hålla ordning. De satt i en liten kur vid infarten och tog emot pengar. Jag fick en liten färgad, fyrkantig nummerlapp att sätta i rutan på HBn och parkera längs kanten.
Så gör ju många båtklubbar, som upplåter båtarnas platser för vinterförvaring till Husbilar sommartid. En win-win-situation för alla inblandade!!

Personligen föredrar jag centralt placerad dagparkering för HBn. Natt-P däremot, behöver inte vara centralt placerad!!

Senast redigerad av en moderator:
Pratade lite med några ungdomar förra året som skötte en ställplats.
Där fanns ett nummer att swisha samt en brevlåda och bok att skriva i och lägga kontanter i lådan. Det var en rätt fin ställplats vid en sjö i mitten av Småland.
Ungdomarna fick inget betalt utan pengarna gick till deras fotbollsklubb (vilket stod på skyltarna) och det fanns t.o.m några elplatser.
Där fanns instruktioner på svenska, engelska och tyska hur betalning skulle erläggas.
Ändå sa de att så gott som varje dag stod det bilar där som inte betalat för sig (kostade bara 100kr natten med el), i huvudsak utlänningar, främst tyskar.
Ytterligare en anledning till att det blir svårare att åka husbil.
Vi funderar allvarligt på att sälja husbilen då den friheten som husbil inneburit tidigare är på väg att försvinna!

Det sker hela tiden förändringar och vi som levde förr i tiden säger oftast att det var bättre förr, vilket det ofta var också!
Dom som hoppar in i husbilsåkandet nu kanske upplever det som helt fantastiskt över vilken frihet dom får uppleva.

Men jag har också börjat fundera på att man kanske skulle få mer frihet/rörlighet med en ombyggd personbil, fast det är ju det där med vattnet, toaletten och spisen/kylen och sen det pågående åldrandet som gör att man vill ha det lite bekvämare.

Det sker hela tiden förändringar och vi som levde förr i tiden säger oftast att det var bättre förr, vilket det ofta var också!
Dom som hoppar in i husbilsåkandet nu kanske upplever det som helt fantastiskt över vilken frihet dom får uppleva.

Men jag har också börjat fundera på att man kanske skulle få mer frihet/rörlighet med en ombyggd personbil, fast det är ju det där med vattnet, toaletten och spisen/kylen och sen det pågående åldrandet som gör att man vill ha det lite bekvämare.
Jag är också inne på samma linje.
Köpa en hantverkarbuss med förhöjt tak och bygga efter eget huvud.
Inte en jäkel sedan som vet att det döljer sig en bostad under skalet...

Jag var nästan först med de tankarna men jag använder något de flesta inte har förutvetande vilket man beskyller gud för att ha.
Jag kommer att dra igång min tråd om toyotan igen efter viss tids sjukdom och mitt i detta bli anfallen av en eller ett något med skrivklåda.
Skriver färdigt om det hela så får vi se om någon följer efter - vilket jag hoppas och var min egentliga mening från början.
En del problem som har med åldrandet och bekvämligheten att göra hoppas jag att jag löst, min annons om att sälja husbilen efter minst 14månaders boende sen 2015 kommer snart ut på blocket.

Igårkväll tog jag jycken på en promenad utmed kanalen i min hemstad och såg, att ställplatsen vid slussarna i Borenshult
åter var fullbelagd. Här brukar det annars bara vara runt 50% beläggning på grusplanen, enda servicen är några eluttag...
Men de senaste veckorna har ställplatsen ändå varit populär, kanske i brist på andra lediga alternativ?
Såg ett par villrådiga stackare i sina husbilar som fick vända och söka sig nattlogi någon annanstans...

Ja, båtfolket trivs tydligen också i Motala och vid den nyanlagda gästhamnen intill gamla Motala Verkstad var det knökfullt.
Här ligger segelbåtarna på rad av olika nationaliteter med bästa tänkbara service tillgänglig och ypperligt läge vid kajkanten.
Uppe vid gästhamnen i centrum har man planer på att utöka med 50-talet bryggplatser sommartid.
Det är skillnad på skit och pannkaka*, tänker jag och jämför med hur fördelningen av resurserna fördelas av beslutsfattarna.
Hur mycket satsas egentligen på husbilsturismen? Det ansvaret skjuter man helst över till båtklubbarna att förvalta.

Traskar vidare över den svängbara 3-öresbron och ser att våffelstugan Mallboden har fullt upp att servera sina besökare.
Då borde väl det vara frid och fröjd, om det inte vore för det faktum, att precis varenda p-plats är nu upptagen intill sista rutan.
Kreativa bilister finner givetvis på lösningar och backar upp sina fordon på intilliggande fria gräsytor.
Någon husbil har tillsammans med ett husvagnsekipage ockuperat* en mindre grusplan på tvärs med sina fordon.

Om nu den nitiske P-vakten lockas att ta sig en sväng förbi här i området denna ljumma sommarkväll...,
då kan det bli dyrköpta våfflor, speciellt för dom som ställt bilen på gräsunderlag. Hujedamej, sånt ofog!*

Att det är dyrt att parkera på gräs och otillåtna ställen, var något som tillresta cyklister bittert fick erfara under Vätterrundan.
Men lockar man till sig runt femton tusen cyklister till stadens i särklass största evenemang, borde man väl kunna se lite
genom fingrarna i Kloka Stugan och låta P-vakterna få ledigt några dagar som ett slags goodwill för turisterna?

De styrande har en vision, att staden ska bli känd som Sjöstaden och lobbar idogt för att locka turister med olika åtgärder.
Varamon är i särklass ett av landets finaste insjöbad med en långgrund och badvänlig sandstrand likt en playa i Spanien.
Här har man satsat på att anlägga parkeringar i anslutning till området och det kostar givetvis en slant att nyttja dessa.
Övriga ytor i närområdet är belagda med p-förbud, så några fria alternativ finns ej längre att tillgå.

Det kan man ju ha sina synpunkter på, men det faktum att kommunen har anlagt flera parkeringsytor till badgäster
och sedan skyltar dessa p-ytor med P-förbud för husbilar nattetid, tycker jag verkar ytterst motsägelsefullt.

Nyss såg jag några husbilar som fick vända i Borenshult och dra iväg för att finna en ledig plats att stå på inför natten.
Vi har inte ens någon tillgänglig camping att erbjuda de bilburna turisterna och sedan har man i Kloka Stugan beslutat om
ett rådande P-förbud för husbilar nattetid på de här s.k. badparkeringarna?

Vojne vojne, hur tänkte man här? Var det inte så, att man i Kloka Stugan ville locka just turister till vår Sjöstad?
fotnot * = ;)

I Mora, som förövrigt inte är en husbilsvänlig ort, råder några gånger om året liknande situationer som i Motala i samband med Vätternrundan. Vasaloppen naturligtvis. Jag har inte på länge studerat hur parkeringssituationen ser ut vid just Vasaloppet, men vid Cykelvasan. Normalt på året finns det många förbud mot just uppställning av husbilar. Men i samband med Cykelvasan är all dessa förbud upphävda och ingen tillämpning Trafikförordningens regler av parkering tillämpas. Personbilar klass 1 och 2 kan parkeras i stort sett var som helst, så som på gräsmattor med flera. Den enda övervakning som jag har sett är att polismotorcyklar patrullerar vissa stråk för att upprätthålla fria utryckningsvägar.

Det hela kan ju förstås att normala parkeringsutrymmen inte räcker på långa vägar till när massor av cyklister och åskådare ska samlas för målgången. Det hela handlar naturligtvis om pengar som flyter in till Vasaloppsorganisationen och för Mora kommun. Dessa pengar är uppenbarligen väldigt välkomna, men tydligen inte de som kan tänkas komma in i samband med husbilsturismen. Ett annat exempel om hur kommunen prioriterar är när min sambo och jag besökte Mora per cykel (husbilen stod några mil därifrån) i våras så upptäckte vi, tillsammans med flera andra turister, att alla offentliga toaletter var stängda. Signalerna vi har uppfattat är att Mora får så många turistbesök, att de inte vill ha flera; inte husbilister i alla fall.

För några år sedan var jag två gånger till Varamon stod utan problem på en parkering nära vattnet och en gratistoalett. Inga förbud någonstans och restaurangen som en gång ägdes och byggdes av bekanta var inte långt bort via promenadstråket utmed sjökanten. Helt perfekt och gratis. Knappast nu såg att det fanns en kommunal regel om ej nattparkering.
Antalet husbilar verkar ha ökat lavinartat, eftersom jag bor vid rv51 ser jag massor med husbilar och en och annan husvagn, så var det inte för några år sedan. Och eftersom sommaren är kort ska ju alla ut och köra i juli.
Problemen är nog inte så stora egentligen men de har kommit fort och en hel del oövertänkta beslut har fattats av beslutsfattare som är dåligt informerade av de fördelar husbilslivet ger för näringsidkare.

Kan berätta lustig historia från förra veckan.Bor i en liten förening med 12lägenheter med stor parkering som vetter mot en park.Det kom husbilar i miljonklassen. Ordföranden gick ut när de höll på och koppla elkablar till motorvärmar uttagen.Han frågade om de tänkte parkera här,svaret var ja.Lustig som han är tog han fram två hyreskontrakter och sa,det är ok,men vi skriver kontrakt.350kr/månad och tre månaders uppsägnings tid.De kopplade bort sina kablar och åkte.Så man kan ha lite skoj också på snyltarnas bekostnad.

Mvh.Kör försiktigt.
Koppla in sig på motorvärmaruttagen fick mig att gå i taket! Det är ju stöld!

Antalet husbilar verkar ju ha ökat lavinartat i år. Det har varit mycket de senaste 3-4 åren men inte så här.
Vi bilade (inte med husbil) till Västervik i måndags och jag räknade till 128st mötande hb mellan Norrköping och Västervik (ca 1,5h).
För några år sedan mötte vi 180st under 4h.
Under samma resa räknade vi in 5 husvagnar...

Jag är också inne på samma linje.
Köpa en hantverkarbuss med förhöjt tak och bygga efter eget huvud.
Inte en jäkel sedan som vet att det döljer sig en bostad under skalet...

Jag har funderat en hel del på att bygga om en hantverkarskåpbil, har ju en där skåpet alltid är tomt men det är bara förarplatsen som är bekväm när man ska åka, ganska enkelt skulle kunna kasta in en säng och komma på en lösning för att lösa det enklaste, men min bättre hälft skulle aldrig acceptera att bli instängd i ett skåp utan utsikt. Sen skulle nog många missta sig för att det är lösdrivande kriminella från annat land som sover i bilen.

Såg en tjej på youtube som bodde så och en kväll kom det ett helt gäng med beväpnade gubbar när hon skulle övernatta i ett stugområde, dom undrade vad bilen gjorde där, när hon öppnade och dom såg att det var en tjej så blev gubbarna jättetrevliga och artiga.

Jag skulle vilja vara mer diskret än så, dessutom får inte hantverkarbilar som oftast är registrerade som lätt lastbil alltid parkera på en vanlig P-ruta. I vår stad bötfäller dom alla hantverkare som har en Caddy parkerard på en vanlig P-ruta.

En vanlig personbil som man enkelt får till sovplatser och som klarar av att sköta dom vanliga sysslorna, så var min bättre hälft och vår första bilsemester, hade vi haft en takbox så hade det underlättat jättemycket för att slippa flytta packningen fram och tillbaka hela tiden. En helt underbar resa men som hon kanske aldrig skulle acceptera igen då hon inte är lika nykär längre.:ROFLMAO:
Bilen vi hade var en Volvo V70 kombi som vi bäddade och la in en 120cm bred och 10cm tjock skumgummimadrass, vi kunde ligga raklånga, den bilmodellen var bra men den skulle ha varit lite högre.

Vi kan inte se i horisonten att vi ska sälja husbilen, vi tror dock att det är den sista!
Det skulle vara kul att samtidigt kunna ha en diskretare variant som dessutom tar sig fram bättre på skogsvägar och stadstrafik.

Idag var vi i Västerviks ytterområde (Gränsö) och badade.
Det finns husbilsparkering vid två av baden.
Vid de andra är det förbjudet att parkera husbil (flera stora skyltar).
Vilka tror ni hade parkerat på dessa platser??

Vi har idag stora skyltar om 40km även skrivet i vägbanan och vilka håller den farten knappast postnord eller liknande frakter även bilar med tankar med flytande gas eller olje och bensinbilar. Det jag menar är att om man inte har möjlighet eller vilja att kontrollera efterlevnaden av skyltar ska man inte sätta upp dom.
Till slut har man skapat ett samhälle där ingen följer lagar eftersom det gör ju ingen annan.
Respekten för lag och ordning i sverige har nog aldrig varit så låg som den är nu.

Ikväll åkte vi förbi hos mor.
Ni vet badet som är med i park4n.
Nu stod här bara två husbilar, båda svenska plåtisar. Tillsammans med 7-8 lokala personbilar med badande.
Undrar om det bara är en tillfällighet eller om jag är orsak....
Skrev en recension av platsen i appen.
En stjärna och något i stil med:
"Fint bad dock helt förstört då var man än sätter ner foten så trampar man i mänsklig avföring.
Flera kvällar har boende i området högljudda fester med discodunk till tidiga morgonen.
Ungar springer runt och dunkar på parkerade husbilar hela nätterna." 😀 😀 :-😀

Ikväll åkte vi förbi hos mor.
Ni vet badet som är med i park4n.
Nu stod här bara två husbilar, båda svenska plåtisar. Tillsammans med 7-8 lokala personbilar med badande.
Undrar om det bara är en tillfällighet eller om jag är orsak....
Skrev en recension av platsen i appen.
En stjärna och något i stil med:
"Fint bad dock helt förstört då var man än sätter ner foten så trampar man i mänsklig avföring.
Flera kvällar har boende i området högljudda fester med discodunk till tidiga morgonen.
Ungar springer runt och dunkar på parkerade husbilar hela nätterna." 😀 😀 :-😀
Varför inte kontakta Park4Night, så de tar bort den från kartan? Vore det inte enklare?

Det som står i denna tråden, samt tråden om spontant resande m m har väl stötts och blötts här sedan iH startade, samt i många andra forum i flera år och problemet kommer väl bara att försvinna om det blir totalförbud för HB överallt utom på campingplatser! Det kommer inte att försvinna av sig själv!!!
Ego-tänket som många tydligen har bakom HB-ratten är ju fullkomligt vidrigt!
Att knyta näven i fickan och gnälla av sig på internet hjälper ju inte! Tyvärr inte heller att enstaka personer försöker göra något på egen hand.
Andra länder verkar inte ha samma problem med svårtolkad P-skyltning och felparkerade HB.
Problemet måste ju lyftas, så beslutsfattare förstår vad det handlar om och det gäller inte bara felparkerade HB! Det handlar ju många gånger om varför de är felparkerade!!!

Vad menar iH med detta? Vilket långsiktigt tidsperspektiv finns? 10 år? 20 år?
Eller när fricamping redan förbjudits och alla HB ska stå på campingplatser?
Långsiktiga mål
Vi vill bli en talesman för oss som har husbilen och mobil fritid som vårt fritidsintresse.
En förening som driver våra frågor lokalt ute i kommunerna, på riksplanet och som söker informera om hur husbilsturism skiljer sig från annan turism och därmed sälja in denna relativt nya form av resande inom besöksnäringen.
Våra krav och behov måste vi själva berätta om samtidigt som vi visar på de direkta fördelarna som våra besök innebär runt om i vårt land.
Allt för ofta beskrivs vårt husbilsliv med likhetstecken med den traditionella campingturismen.

Jag har då inget behov av ännu en "mysklubb", för personer med eller utan HB, som behöver detta som ett tidsfördriv, för att i många fall avreagera sig på än det ena eller än det andra, så jag har fått nog och hoppar av här och nu.

Over and out!

Senast redigerad av en moderator:
Läget är inte alldeles hopplöst, uppenbarligen händer det att "vi" sköter oss också. Jag såg denna välkomnande skylt på ett ställe häromdagen. Låter platsen förbli anonym så att den inte råkar spridas till någon app där informationen kan leda till invasion och förbudsskyltar.....

1690296578507.png

Jag vet att befolkningen som bor i närheten av ställplatsen Spegeldammen blir glada om den besöks. Platsen finns strax ovanför Sollefteå.

Ligger ganska nära ett känt hällristområde.

Läget är inte alldeles hopplöst, uppenbarligen händer det att "vi" sköter oss också. Jag såg denna välkomnande skylt på ett ställe häromdagen. Låter platsen förbli anonym så att den inte råkar spridas till någon app där informationen kan leda till invasion och förbudsskyltar.....

Visa bilaga 28305
Där parkerade vi på vägen upp till Norrland i juni. Liten promenadstig, ca 850 m till en badplats. Vi swishade 50:-
Finns på Park4nigth, Ställplatsappen och här: https://forum.ihusbil.se/media/albums/hille-hembygdsgård.1113/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen