• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vi husbilister bidrar i hög grad till campingförbuden

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Jo inte jag själv men många andra...

Jo nu har jag semester, själv första veckan då frun inte fick ta mer än fyra veckor (vården skyller fortfarande på covid).

Då gjorde jag en liten tripp till mor för å hjälpa henne att fälla lite träd och röja sly (så det passade bra med dåligt väder).

Hon bor vid en liten sjö med ett "privat bad" (det syns från fönstret och ligger på hennes mark så man kan inte hävda allemansrätten för övernattning).
Det finns även ett större bad för övriga boende.

När jag åkte till henne på tisdag fm stod det tre hb på parkeringen för det större badet.
När jag åkte förbi vid 20 (köpte pizza) stod där 12hb och två tält. Nu gick det knappt att få in något mer.

Vid 23 åkte jag ytterliggare en gång (för å tanka min gamla jeep) och åkte då in på parkeringen för å kolla.
Nu stod det 16hb och två tält. Två av hb stod på intilliggande fastighets privata parkering....
Jag kom nästan inte fram och fick tillslut backa ut.
När jag är på väg därifrån möter jag de som bor i intilliggande fastighet så vi samtalar lite.
De säger att det blivit fruktansvärt på platsen. Lokala boende kommer inte åt badplatsen.
Ofta får de själva parkera på vägen för på deras platser står husbilar.
I höstas kom de hem sent och två husbilar var parkerade på deras platser och använde helt fräckt deras motorvärmaruttag till sina bilar (svenska hb).
När jag var där var det mest tyskar, två italienska, några svenska, en finsk och lite annat.

När vi går och lägger oss vid 01 så säger mor att det ser ut att lysa nere vid hennes brygga men jag lugnar henne att det nog bara är någon som tar ett kvällsdopp.
Det var det inte ...
På morgonkvisten tar jag med hunden för ett morgondopp och möts av två hb och ett tält som alla står på hennes tomt :-(
Alla är tyskar så jag kan inte skälla ut dem, ser inte ut att vara någon vaken (var vid 06) så jag hämtar gräsklipparen och traskar runt med den.
Efter en stund kommer en tysk ut och gnäller på knagglig svenska att jag stör.
Jag blir sur så jag ber honom ta sitt pick och pack å försvinna från vår tomt.
Nä, enligt allemansrätten så får jag stå här.
Försöker få honom att förstå att den inte gäller på en tomt där man ser ytan från sitt hus men det hjälper inte.

Ger upp och går upp för morgonkaffet istället.
När mor kommer säger hon att det inte är första gången det står bilar där.
De försvinner sedan under förmiddagen och jag förbereder för en bira-kväll med lite gamla kompisar.
På kvällen, efter några öl, börjar vi snacka om detta ökade "svineriet" med husbilar.
Vi tar en liten promenad i närområdet och ser att det både är fullt på det större badet och två (samma som föregående natt) tyskar på vårt bad.
Gör upp en liten plan....
Släpar ut en stor partyhögtalare och ställer nästan nere vid sjön och vrider på full volym med dunkande 90-tals disco.
Ni vet en sådan med blinkande ljus som följer musiken.
Den fick vara på hela natten.....

Vid frukostbordet snackar vi sedan om hur det kan ha blivit så här.
Kan det vara så att platserna ligger på någon app.
Jag går in på husbilsklubbarna och kollar (finns ej med), på de svenska apparna jag har (finns ej med).
Laddar sedan ner park4u tror jag den hette, och där är båda platserna med.
Med tyska recensioner om att "med vacker svensk natur om hörnet osv".
Det var mängder med inlägg även de senaste dagarna med 4-5stjärnor i betyg.
Det större badet har fått många stjärnor på att det finns ett dass och en soptunna.
Hade man använt dessa hade nog folk inte varit så förbannade.
När man kommer dit för att bada ligger det högar med bajs och papper bland buskarna och soptunnan är överfull med massa påsar runt om och en massa skräp som blåser runt.

Vid mors bad kom det in två recensioner de senaste dygnen.
En femma med kommentarer om vacker natur och en tvåa men kommentaren "Fint bad och vacker natur. Dåligt att det inte finns någon toalett. Störande ljud från lokala boende".

Jag har full förståelse för alla som sätter upp förbudsskyltar för är det så här illa överallt så kommer det snart bli dags att sälja husbilen för det kommer inte gå att fricampa längre och då kan man lika gärna bo på hotell!

Helt jävla bedrövligt beteende, är inne på min första säsong med husbil och varit 5 dagar på Gotland och där var det lite si och så med vart och hur man parkerade. Är folk verkligen så j*kla korkade att dom lämnar huvudet hemma...

Det går att registrera sig utan kostnad på park4night och skriva kommentarer på platsen och då har du ju tillfälle att skriva vad du tycker, och du kan ju lägga lite tid på det och skriva på passande språk som de flesta på den sidan skriver på. Har haft typ samma besvär med vår lokala badsjö,
Men jag har inte ännu skrivit något, tyskarna har fortfarande fallna träd i skogen runt sjön att elda upp i den vedeldade bastun som badplatsföreningen har byggt med ideella medel. Men när skogen är rensad och dom ger sig på levande träd så kommer jag nog skriva ett och annat.

Problemlösningsidé:
1688890538967.png

Spikmattans sylvassa pikar punkterar effektivt alla former av däck, oavsett fordon. Spikmatta som denna används av polis och militär i många länder och är en mycket effektiv fordons stoppare. Spikmattan kommer i en förvarings och transportlåda och dras enkelt ut vid behov.

Stoppa fordon med polis spikmatta, Stinger säljes​

bestbuysweden.com

Park4night är värdelöst, blir drivor av husbilar på samma ställe. Har haft en plats på västkusten där vi nästan alltid stått själva på. Förra våren hamnade platsen på p4n och senare på en app som heter ställplatser. Nu såg jag en kommentar om att det stod 12 HB flera på tvären med markiser och möbler ute på en parkering med 30 platser. Undra hur länge det dröjer innan parkeringsförbudet kommer.

Detta påvisar ju om något behovet av reglering, och då menar jag i lag, inte lokala förordningar eller egna initiativ. Det skulle behövas en klar och tydlig definition av "camping", och det vore även önskvärt med klargörande föreskrifter vad gäller "parkering" i relation till allemansrätten. Och slutligen skärpta straff för nedskräpning, kanske med möjlighet för naturvårdande myndigheter att bötfälla överträdelser på plats så det inte behöver tillkallas polis och belasta brottsutredande instanser. Kort och gott en reglering som stadfäster skötsammas rättigheter, och begränsar misskötsammas möjligheter. Fast någon sådan lär nog (tyvärr) aldrig se dagens ljus, skulle t.ex allemansrätten införas idag hade den garranterat skjutits i sank redan på skrivbordsstadiet av markägare och camping-lobbyister.

Vi husbilister bidrar i hög grad till camping förbuden!
"Vi"?! Dra inte alla över en kam, är du snäll.
Tyvärr är det väl så att de flesta inte accepterar att det är fullt där de tänkt stå, så då skapar de en plats att stå på.
Tycker det är förfärligt hur turister, som gäst i ett annat land, bara far fram som om de ägde stället!!

Hemkommen efter några veckor i Norge och det är samma beteende där.
På ett ställe stod det 10 HB och en tysk husvagn med dragbilen på tvären på 8 anordnade HB-platser.
IMG_20230707_165442.jpg

Själv kommer jag ganska tidigt på em till en plats att stå på för natten.
Ställer mig lite diskret åt sidan, långt bak, vill inte stå i vägen. På kvällen är man nästan inparkerad, oftast av plåtisar, oftast med ett D bak på bilen eller gula skyltar. Då de ofta utgör ca 75-80% av bilarna, så är beteendet svårt att bortse från.
Man ber en stilla bön att inget ska hända, så räddningstjänsten behöver komma fram.
En av de sista nätterna stod vi flera HB längs en skogskant, ca 10 m fr vattnet och alla njöt av utsikten. Då kommer en tysk camper och ställer sig längst fram vid vattnet och inte längs skogskanten som de andra. Senare kommer en annan tysk med tält på taket och ställer sig också vid vattenkanten, trots att det fanns lediga platser längs skogskanten. De ska alltid stå på 1a parkett!!
Före och efter!
IMG_20230706_161547.jpgIMG_20230706_190057.jpgIMG_20230707_090146.jpg

Vid kallbadhuset/Ulricaparken i Ulricehamn finns 6 anordnade HB-platser på en parkering för PB1, men en gång stod där 17 HB!! På grusplanen för HB, ett kvarter därifrån, var det tomt!!
Kompiskör ofta med en annan HB och finns det inte plats för oss båda, så finns det inte på kartan att knö in sig, utan det är bara att åka vidare!!

Gäller faktiskt inte bara HB, utan alla fordon, på alla parkeringar. Folk tycks tänka att "här är en bra plats att stå på, här ställer jag mig" och så drar de handbromsen. Om de blockerar för bostäder, affärsidkare eller andra bilister, verkar de inte ha en tanke på.
Folk har helt enkelt slutat tänka!! I alla fall på någon annan än sig själva!

Att reglera mera, är nog tyvärr bara att flytta på problemet. De står väl helt lagligt på PB1-parkeringar här, där det är PB2 förbud, dessutom!!

Senast redigerad av en moderator:
Det ÄR väldigt slappt hemma, inte 17 konstigt att det blir så här. Behöver inte åka längre än till Norge för att se hur Norrmän har ”reglerat” ofog och så kallad ”frikamping”. Jag önskar att våra beslutsfattare fick rabatt på husbilar/husvagnar så dom kunde komma utanför sin egen ” bubbla” och därmed lära sig av andras erfarenheter och lösningar…

Tänkvärt,
Alla frikampare står granne med någon fastboende.

En intressekonflikt som inte husbilsåkare vinner i längden.
Kan berätta lustig historia från förra veckan.Bor i en liten förening med 12lägenheter med stor parkering som vetter mot en park.Det kom husbilar i miljonklassen. Ordföranden gick ut när de höll på och koppla elkablar till motorvärmar uttagen.Han frågade om de tänkte parkera här,svaret var ja.Lustig som han är tog han fram två hyreskontrakter och sa,det är ok,men vi skriver kontrakt.350kr/månad och tre månaders uppsägnings tid.De kopplade bort sina kablar och åkte.Så man kan ha lite skoj också på snyltarnas bekostnad.

Mvh.Kör försiktigt.

Det går bra att skriva en kommentar/recension för varje plats eller maila till park4night på mailadress [email protected]
Jag mailade igår och bad dem ta bort en stängd plats från kartan. Idag fick jag mail att den är borta och den är borttagen nu

Senast redigerad av en moderator:
Läste denna tråd på Twitter idag. En fransk bonde som tar saken i egna händer när en engelsk husbil inkräktar på hans mark.

Bilagor

• 2.png
    2.png
    633,5 KB · Visningar: 129
  • 1.png
    1.png
    599,3 KB · Visningar: 128
  • 3.png
    3.png
    641 KB · Visningar: 87
  • 4.png
    4.png
    658,1 KB · Visningar: 88
  • 5.png
    5.png
    244,7 KB · Visningar: 129
Detta är väl en anledning om någon, att allt fler skyltar med P-förbud för PB2 sätts upp.
Bedrövligt beteende!
Är det fullt på ställplatsen, får man kanske acceptera det och åka vidare till nåt annat ställe.
Tycker inte vanliga P-platser ska utnyttjas till övernattning.
Screenshot_20230718-094010~3.png

Detta är väl en anledning om någon, att allt fler skyltar med P-förbud för PB2 sätts upp.
Bedrövligt beteende!
Är det fullt på ställplatsen, får man kanske acceptera det och åka vidare till nåt annat ställe.
Tycker inte vanliga P-platser ska utnyttjas till övernattning.
Visa bilaga 27957
Detta som talar för att det är bra med bokningsbara platser. Då behöver man inte i panik sent på kvällen ställa sig på "olämpliga " platser.

Tror att många är kreativa när det gäller lösningar men tänker inte på konsekvenserna. JAg kör till jobbet runt 10 över 6 på morgonen. På vägen passerar jag en kyrka o kyrkogård och jag märkte redan förra sommaren att det ofta stod husbilar på denna parkering vid denna tiden.
Kanske inte så farligt då denna oftast är tom nattetid men i år märks det att det blivit fler och att även utlandsregistrerade bilar hittat hit trots att den ligger of. Men vad värre som är värre i mina ögon är att även antalet bilar på sjukhus parkeringen ökar dom står där varje morgon och som mest iår 4 stycken. Och då det är brist på platser som behövs för personal/patienter och anhöriga är det bara en tidsfråga innan fler förbudsskyltar kommer upp.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen