• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veckans Fråga- Gasolflaska eller Tankflaska?

Vilken typ av gasolbehållare har du i din husbil?

  • Vanlig traditionell flaska

  • Tankflaska

  • Både och, en traditionell flaska och en tankflaska

  • Större fast tank


Resultatet kan bara visas efter röstning.

iHusbil

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Inhus
Vilken typ av gasolbehållare har du i din husbil?
  • Vanlig traditionell gasolflaska om man byter eller fyller på vi behov, typ P11, PC10, PA11, etc.
  • Tankflaska, typ Alugas och liknande som man tankar själv.
  • Fast monterad större tank under bilen eller i lastutrymmet.
Kommentera gärna hur du resonerar runt detta i tråden nedan.

1650222713128.png

Se och rösta på alla "Veckans fråga" här: Veckans fråga
 
Senast redigerad av en moderator:
Vanliga traditionella flaskor för min del, ofta komposit på sommaren och ofta aluminium på vintern, men det varierar lite. (Lättare att byta kompositflaskor "överallt" sommartid och bättre vinteregenskaper + 1 kg gas per flaska med aluminiumflaskorna)
Tankflaskor funkar inte för mig och akilleshälen med det, (för mig vilket inte betyder att det är det för andra) är att det inte finns någonstans att fylla dem när jag har som störst behov av gasol på vintern.
 
Senast ändrad:
2 alugas tankflaskor men vintertid i Sverige har jag med en P11 för säkerhets skull om det inte finns någon tankstation i närheten. Har endast använt reservflaskan 1 gång, men då var den mycket värd.
 
Vilken typ av gasolbehållare har du i din husbil?
  • Vanlig traditionell gasolflaska om man byter eller fyller på vi behov, typ P11, PC10, PA11, etc.
  • Tankflaska, typ Alugas och liknande som man tankar själv.
  • Fast monterad större tank under bilen eller i lastutrymmet.
Kommentera gärna hur u resonerar runt detta i tråden nedan.

Visa bilaga 6211

Se och rösta på alla "Veckans fråga" här: Veckans fråga
Har pa11 för uppe i norra Sverige är det svårt med någon annat när man är i fjällen maj till september så är det inget alternativ. Vi har två i husbilen och en i släpvagnen.
Mvh Lasse
 
Problemet med tankflaska är ju om man är långliggare då måste man ju riva förtältet och ta sej iväg till en mack med jämna mellanrum, då är det ju bra att ha en lös flaska men kan bli lite jobbigt att transportera om inte gasen finns på campingen.
Lösningen som jag ser det är en dieselvärmare till själva värmen och allt annat på gasol, det är ju värmen som tar mest och då räcker gasolen väldigt länge.
 
Problemet med tankflaska är ju om man är långliggare då måste man ju riva förtältet och ta sej iväg till en mack med jämna mellanrum, då är det ju bra att ha en lös flaska men kan bli lite jobbigt att transportera om inte gasen finns på campingen.
Lösningen som jag ser det är en dieselvärmare till själva värmen och allt annat på gasol, det är ju värmen som tar mest och då räcker gasolen väldigt länge.
ja dieselvärmare kan vara ett bra alternativ att få gasolen att räcka betydligt längre men har man en nyare bil er det inte så roligt att bygga om värmesystemet för att spara gasol, vill man vara långliggare med förtält och allt som hör till bör man kanske fundera på husvagn och Campingplats
 
Senast ändrad:
Är inte ute med bilen när olika material flaskan är gjord av spelar roll. 2 st PC10. Finns oftast ett byggmax eller rusta nära till hands om det inte finns någon anläggning för påfyllning i närheten om en flaska tar slut.
 
någon som har monterat en eller två tanflaskor och kan lämna ett ca pris på kostnaden färdigt monterat i husbilen??
När vi för några år sedan ersatte den ena PA11-flaskan i vår husbil med en 11 kg Alugas-flaska med utvändig påfyllning och fjärrtankmätare gick materialet på drygt 500 €.

Monteringen gjorde jag själv.

Pålle
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen