• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vax

Jag äger totalt 742 olika burkar o tuber som är avsedda för att få saker att glänsa mm. Provat på båtar o husbil o bilar... vill du vinna Nobelpriset om 15 år så ska du satsa på att utveckla något som både är bra o snabbjobbat...
VARNING på sådan hamrar plåt... se upp så du inte slipar ner färgen på topparna! Tunt skiktlager med färg! Stor varning!
Jag har kört med ultrasnabba vaxer som finns på t ex Mekonomen... lägg på ..torka av.... men hur länge dessa egentligen funkar är oklart. Men det blir lite glans o är mycket snabbt... en rinnande vätska som man bara torkar av. Finns flera varianter.
På tal om rabatter! Mekonomen är väldigt speciella i det avseendet...10 procent på allt om du är medlem..och så plötsligt då o då 20..25 procent på allt under en helg....medlemmar får ett sms några dagar innan. Jag är allmänt sur på alla dessa medlemskort... har inga! Bara Mekonomen!
 
Har använt dessa två

3B2DEA50-F870-407D-AF53-DFC69F6B453C.jpeg

547AF1D6-FEFA-44B7-A11A-A5102FCA6A6E.jpeg

Det första har jag använt i många år både på båt och bil. Är en polish,som tyvärr är lite tungarbetad, men håller glansen mycket bra under ca 1 år.

Den andra har jag använt på husbilen i ca 2 år. Är mycket dryg och lättarbetad. Finns i två storlekar. Den större flaskan räcker för mig att behandla hela bilen, även taket, 2 gånger.
 
Jag skriver igen ! VARNING! När det handlar om kulhamrad plåt...aluminium! Sliter lätt för mycket på topparna. På en båt..gelcoat..där kan man slipa ganska mycket!
Jag googlade lite o det finns lite att läsa på nätet. Se också upp för medel som innehåller silikon! Jättesvårt att få bort...
 
Typ sånt här! Fast detta var mer för att tvätta! Men finns liknande Wet..wax håller det i en vecka? En månad? Tre månader? Vet inte. Men det behöver inte gnuggas så det sliter inte på hamrad yta!
Men kräver en mycket ordentlig tvätt först.
Ytterligare en hel vetenskap! Inga medel som kan lösa upp tätningsmedel vid skarvar..takluckor... o liknande!
 
Jag använde denna vax på den husvagn med kulhamrad aluminiumplåt.
Den innehåller ingen krita varför du inte behöver slita dig fördärvad för att få bort de vita resterna av vaxet.
 
Kolla med dem på denna siten: https://pingens.se/
Hade problem med flygrost på min vanliga bil, inget bet.
Men hittade medel här som tog det utan problem.
Jag kan inte peka på något specifikt medel, men om du frågar dem så har de säkert rätt medel.
Pingen.se finns på Youtube där dom gör en husbil med kulhamrad plåt.
 
Ultragloss har jag också använt på båten. Det är bra.. men inte " det bästa" ..
På båten kör jag med polish.. lätt rubbing o vaxer och använder flera olika maskiner. Man kan köra på ganska mycket och hårt..men det är på Gelcoat! !
Frågan gällde kullrig plåt... det har jag på min husbil.... som tur var såg jag vad som hände! Man sliter bort färgen på topparna...... jag skriver igen... Varning!

En annan sak som kan hända är att man kan få små små hål! Vet inte vad de kallas? Tror inte att det läcker in men håll utkik... obs detta har inte med polering o vaxning att göra.
 
På båten tar jag gärna 3m perfect it
Jag kör först med en polish o sen en vax.
Men då behövs maskin...jag använder först en Festo o sen har jag två billigare..bara för att slippa byta hättor hela tiden.
Så kan man absolut inte göra på hamrad yta.
 
Jag hittade med hjälp av google...där en mycket kunnig man från " Australien " ?
svarat att sådana små hål beror på galvaniska strömmar....kan tydligen uppstå också mellan aluminium och trä... impregnerat..
Kanske mannen från Australien läser detta och kan förklara bättre....
 
Galvaniska strömmar uppstår mellan olika ädla metaller.
I hus kan det uppstå i skarvar mellan koppar och rostfria rör, till exempel.
Har man dessutom egen brunn med surt vatten, är just den typen av skarv en vanlig felkälla.
Surt vattnet i sig fräter på koppar, men i samband med galvaniska strömmar så blir den frätande effekten mångfaldigad.
I husbil är det förmodligen plåt och skruvar i olika legeringar som ställer till det. Och surt vatten är ju vanligt i regn...

(Har tio års erfarenhet av vattenrening till privata brunnar - även om det var många år sedan nu.)
 
Godt gjort å både huske at det fantes og finne det igjen - det er noen år siden nå :D Trykkimpregnert materiale som er noe mer holdbart mot råte er impregnert med metallsalt - oftest kopper, men det finnes og jern, crom og et par andre. Alle disse sammen med fukt og kontakt med aluminium spiser aluminium. Kan vel nå røpe at Hobby hadde et par modeller hvor de hadde aluplåt utenpå stål med katastrofale følger for levetiden på disse bilene. Tviler sterkt på at en kan finne noen av de lengre, fordørene oksyderte vekk.

Biler med hamret aluplåt (fristende å skrive folie) er nesten alle med treramme. Sandwich er enklere å produsere med slett plåt. Det ble bygget noen få biler med stålramme og hamret aluminium - samme skjebne Hobby modellen.
 
Senast ändrad:
Jag tror du skrev det för drygt 10 år sedan..för vissa saker har jag bra minne..... sen beror det också på att jag sett några sådana. små små hål på baksidan av min äldre husbil som ju har träreglar. Jag håller lite extra koll där..men verkar inte vara något jätteproblem..hålen är typ knappt " 1 mm "..

Off topic... Sven Lundin Sven Yrvind. Ensamseglare byggde för numera ganska länge sedan en båt som han själv svetsade ihop av aluminium. Han var extremt negativ..lyckades ta sig till Brasilien tror jag... men var sur o arg o påstod att båten höll på att korrodera sönder! ! Hans böcker rekommenderar jag till alla husbilsägare...ger lite perspektiv på mycket saker...... vad man behöver o vad man inte behöver ha med sig. En udda personlig o rolig typ! Finns klipp på Youtube.
 
Jag tror du skrev det för drygt 10 år sedan..för vissa saker har jag bra minne..... sen beror det också på att jag sett några sådana. små små hål på baksidan av min äldre husbil som ju har träreglar. Jag håller lite extra koll där..men verkar inte vara något jätteproblem..hålen är typ knappt " 1 mm "..

Off topic... Sven Lundin Sven Yrvind. Ensamseglare byggde för numera ganska länge sedan en båt som han själv svetsade ihop av aluminium. Han var extremt negativ..lyckades ta sig till Brasilien tror jag... men var sur o arg o påstod att båten höll på att korrodera sönder! ! Hans böcker rekommenderar jag till alla husbilsägare...ger lite perspektiv på mycket saker...... vad man behöver o vad man inte behöver ha med sig. En udda personlig o rolig typ! Finns klipp på Youtube.
Honom har jag lyssnat på. (och såg honom även när jag var mindre då vi bodde på samma sommarö - då utan att veta om hans äventyr. - off topic
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen