• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vattenkannan.

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Vattenkannor, blev aldrig riktigt nöjd med någon av dessa...

Det var oftast svårt att fylla kannan eftersom jag aldrig skulle stoppa in en befintlig slang som sitter på vattenutkastaren, då man aldrig vet vad den har varit med om. Och att montera dit en egen slang medans man går fram och tillbaka till husbilen är inte att tänka på. Det ställde även till problem när man skulle hälla över vattnet från extradunkarna till vattenkannan för att sen kunna fylla över det i husbilens vattentank. Jag har testat pipen som finns att köpa för att kunna hälla direkt från dunken ner i husbilens vattentank och den fungerade jättedåligt.

Den här kannan är felbalanserad och inge rolig att hämta vatten med, halsen är för smal så vattnet rinner sakta och det är det knixigt att få ut allt vatten då halsen är neråtböjd. Fördelen är att den är lätt att fylla och att den kan tjänstgöra som en vattendunk på våra resor, skulle aldrig köpa den igen då den är alldeles för dålig och dyr för mitt ändamål. "Ska man fylla ett vattenglas så är den här kannan bättre då vattnet är mer kontrollerande eftersom det rinner sakta"

1709840911546.png
Tidigare fick jag hälla vattnet ur vattendunkarna ner i den felbalanserade kannan, därifrån ner i en vanlig vattenkanna för att kunna hälla ner det i husbilens vattentank. Riktigt omständligt, om husbilen står nära vattenutkastaren så brukar jag fylla med den egenmedhavda vattenslangen givetvis.

Har en minnesbild av att jag har sett en vattenkanna som är lätt att fylla och lätt att hälla ifrån fast det kan lika gärna vara i min fantasi om hur en vattenkanna borde vara konstruerad för att passa mig.
Finns det någon som har löst det på ett enkelt och funktionellt sätt eller tips på en bra vattenkanna?

Under mina 10 år som HB-ägare har jag haft en sådan här vattenkanna. Har fungerat mycket bra och är lätt att hälla i vattenintaget. Den är lätt att balasera när man bär den. Den svarta strilen har jag slängt.
Nackdelen är att kannan inte går att använda som vattendunk.
Kostnad ca 25 kr och rymmer 10 liter.
IMG_0022.jpeg

Vattenkannor, blev aldrig riktigt nöjd med någon av dessa...

Det var oftast svårt att fylla kannan eftersom jag aldrig skulle stoppa in en befintlig slang som sitter på vattenutkastaren, då man aldrig vet vad den har varit med om. Och att montera dit en egen slang medans man går fram och tillbaka till husbilen är inte att tänka på. Det ställde även till problem när man skulle hälla över vattnet från extradunkarna till vattenkannan för att sen kunna fylla över det i husbilens vattentank. Jag har testat pipen som finns att köpa för att kunna hälla direkt från dunken ner i husbilens vattentank och den fungerade jättedåligt.

Den här kannan är felbalanserad och inge rolig att hämta vatten med, halsen är för smal så vattnet rinner sakta och det är det knixigt att få ut allt vatten då halsen är neråtböjd. Fördelen är att den är lätt att fylla och att den kan tjänstgöra som en vattendunk på våra resor, skulle aldrig köpa den igen då den är alldeles för dålig och dyr för mitt ändamål. "Ska man fylla ett vattenglas så är den här kannan bättre då vattnet är mer kontrollerande eftersom det rinner sakta"

Visa bilaga 37220
Tidigare fick jag hälla vattnet ur vattendunkarna ner i den felbalanserade kannan, därifrån ner i en vanlig vattenkanna för att kunna hälla ner det i husbilens vattentank. Riktigt omständligt, om husbilen står nära vattenutkastaren så brukar jag fylla med den egenmedhavda vattenslangen givetvis.

Har en minnesbild av att jag har sett en vattenkanna som är lätt att fylla och lätt att hälla ifrån fast det kan lika gärna vara i min fantasi om hur en vattenkanna borde vara konstruerad för att passa mig.
Finns det någon som har löst det på ett enkelt och funktionellt sätt eller tips på en bra vattenkanna?
Jag tycker denna kanna fungerar riktigt bra. Jag vänder den efter hand vattnet sjunker så det sista blir uppochner. Lättar lite på stora locket så det rinner snabbare.

Har vi då också en dunk för gråvattnet?
Eller hur blir ni av med det utan att flytta på husbilen?
Händer några ggr per år att man behöver fylla på med dunken, det är ju enklare än att behöva flytta bilen på trånga campingar nere runt medelhavet. Skulle gråvattentanken bli full är det ju enkelt att fylla toatanken med gråvatten när man tömt den, har hänt en gång på mina 25 år med husbil.

Senast ändrad:
Fyller nästan alltid vatten med kanna när vi är ute och kör. Tar ofta så lång tid om man både skall tömma toa och gråvatten och fylla på vatten med slang. Fyller oftast vatten kvällen innan så är det klart till avfärd på morgonen.

Har vi då också en dunk för gråvattnet?
Eller hur blir ni av med det utan att flytta på husbilen?
Vi har en vanlig hoppfällbar hink som jag går i väg med gråvattnet om det skulle behövas. Brukar göra detta när tanken är ungefär halvfull. Blir inte så mycket gråvatten för oss, vi duschar inte i bilen diskar gör vi bara i nödfall i bilen. Men ser alltid till att tömma allt innan vi lämnar ställplatsen eller campingen

Jag har en 10 liters dunk med pip. Men konstaterade att det var problem att fylla utifrån med den.

Men öppnade luckan i golvet inne i bilen och tömde i vattentanken. Det gick snabbt och smidigt.

Så gjorde jag i vår förra husbil, fyllde alltid inifrån och det gick lätt med båda vattenslang och ifrån dunkar.
Den husbil vi har nu skulle resultera i vattenskador om jag försöker hälla ifrån dunk direkt ner i tanken och med vattenslang skulle det bli jobbigt.

Under mina 10 år som HB-ägare har jag haft en sådan här vattenkanna. Har fungerat mycket bra och är lätt att hälla i vattenintaget. Den är lätt att balasera när man bär den. Den svarta strilen har jag slängt.
Nackdelen är att kannan inte går att använda som vattendunk.
Kostnad ca 25 kr och rymmer 10 liter.
Visa bilaga 37222

Jag har ett antal av den varianten även för trädgården, den har bra balans och greppvänligt handtag.
Det är svårt att hälla från dunk direkt ner i kannan utan att spilla, det händer att det sprutar vatten när man fyller från kran om man råkar röra kannan innan man lyckas stänga av vattenkranen.

Tycker det borde funnits en bättre variant.

När använder ni kanna istället för slang?
Är det vid vattenkiosker som sällan har möjlighet att ansluta slang?

Parkerar man ute i vildmarken så är det skönt att veta att man alltid har vatten i dunkar som man kan hälla i vattentanken, dels för att kunna duscha både kropp och hund. Tar typ nästan aldrig vatten där det finns latrintömning eller på bensinstationer, när vi åker in på campingar så vandrar jag med vattenkannor och fyller dunkarna på kvällen, dagen innan vi ska ge oss iväg.

Ja såklart, ifall man står lite längre än en helg och vattnet tar slut, men då är väl de andra tankarna ändå fulla och man måste rulla till tömning/fyllning, eller?

Svartvatten, då finns vägverkets anordningar som sällan har vattenpåfyllning "Vilket jag ändå inte hade använt" med 2 kassetter kan vi vara ute i vildmarken 1 vecka. Förmodligen 2 veckor om man gör som vandrarna och bilisterna brukar göra. :unsure:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen