• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vattenkannan.

Hej. Varför inte använda dom platser som är meningen att användas så vi som kommer senare inte behöver trampa i det som andra har behagat släppa ut vi ska vara rädda om naturen också. De är inte så trevligt när det är en massa skräp och annat i naturen.
Mvh Umebo

Självklart tömmer vi gråvatten på avsedda platser först och främst, det gör nog alla, vi har inga mejeriprodukter i vårt gråvatten och jag har läst att det dödar växtligheten, det tyckte jag var bra så jag tömde gråvatten på tomten för att bli a med ogräs och annan växtlighet på en viss del av tomten, det växte som bara den så jag fick ta till Rounup.

Jag ska visa hur jag har gjort, när jag får tillgång till husbilen som står på vinterförvaring.
Den vanliga gröna trädgårdskannan har jag upphängd i garagetaket med kardborretejp så den är inte i vägen, skulle den släppa, för det har hänt några ggr så gör den ingen skada då den faller ner.

Ja jag har också en sån grön kanna i garaget, jag har dock aldrig använt den, (därav min fråga).
Har vi full färskvatten tank 170L
Så ryms det precis i gråvattentanken 120L + svartvattentanken 50L.
Fyller jag då på med kanna så får det inte rum någonstans, vi dricker inte kranvattnet. Efter ca. 5 dygn så måste vi besöka fyllning/tömning. Så gör vi.

Det ska säkert vara stängda korkar när inte dunkar och vattenkannor används och jag förstår logiken ifrån myndigheterna, med tanke på hur folk är!

Min tro är att det är bättre att det torkar ur än att det ligger kvar lite vatten långa stunder, gör en ursköljning innan jag fyller på med vatten i dunkarna.

Vi dricker alltid vattnet ifrån husbilens vattentank och just nu ligger dunkarna i villagaraget utan korkar sen i höstas. tyvärr kommer jag inte åt husbilens vattentank så man kunde torka ur den och ha öppet lock, det gjorde jag alltid på förra husbilen vid vinterförvaring. Nu får jag skölja ur tanken 2-3 ggr med vatten innan första resan. .

Jag har fått lära mig att hanterar man dricksvatten som numera är klassat som livsmedel så sker det i sluta kärl. Vattenkanna går bra men den skall inte vara öppen.
Visa bilaga 37249
jag tror inte att det har någon negativ inverkan på vattnet om man bär det öppet( det är ju mängder med livsmedel som ligger öppet i affärer t ex) i kannan mellan tappstället och husbilen, däremot kan det nog ha en viss påverkan hur rent man kan hantera vattnet och sådant som kan komma i kontakt med vattnet t ex tappstället, slang, kanna och tank.
Ja jag har också en sån grön kanna i garaget, jag har dock aldrig använt den, (därav min fråga).
Har vi full färskvatten tank 170L
Så ryms det precis i gråvattentanken 120L + svartvattentanken 50L.
Fyller jag då på med kanna så får det inte rum någonstans, vi dricker inte kranvattnet. Efter ca. 5 dygn så måste vi besöka fyllning/tömning. Så gör vi.
Ja då förstår jag att det blir fullt i gråvattentanken lika snabbt som det blir tomt i vattentanken. Vi använder vattnet till att dricka( går ju åt mycket när man är nere i värmen), till kaffet, mm och då klarar sig gråvattentanken länge innan den blir fylld.

”jag tror inte att det har någon negativ inverkan på vattnet om man bär det öppet”

Om man tror så kan man ju komma till denna slutsats. Det är ju inte det bärande momentet som är kritiskt. Att kärlet är slutet är för att det inte skall kontamineras när det förvaras, samt att kärlets plast skall vara av livsmedel godkänd plast. Har man lastvikt och utrymme så kan man ha med sig extra vatten i kärlet.

”jag tror inte att det har någon negativ inverkan på vattnet om man bär det öppet”

Om man tror så kan man ju komma till denna slutsats. Det är ju inte det bärande momentet som är kritiskt. Att kärlet är slutet är för att det inte skall kontamineras när det förvaras, samt att kärlets plast skall vara av livsmedel godkänd plast. Har man lastvikt och utrymme så kan man ha med sig extra vatten i kärlet.
Jo jag vet hur det hänger ihop, har jobbat med vatten- och avloppsvattenfrågor under stor del av mitt arbetsverksamma liv. Hygienen runt hanteringen är viktig och då är momentet med vatten i vattenkannan en väldigt liten del. En vattenkanna är ju lätt att skölja ur, det är värre med en vattenslang med rester av vatten från förra fyllningen och man håller på och fipplar med anslutningarna.

Om man använder kommunalt vatten så har ju det ett kloröverskott som är verksamt även i kannan, slangen och vattentanken så i allmänhet överreagerar vi nog på ev. brister/risker med vattenkvaliteten. Själva dricker vi vattnet i medelhavsländerna och enskilt brunnsvatten men har aldrig blivit sjuka av vattnet. Det är sörre risk att bli sjuk av mat från mindre noggranna tillfälliga säsongsrestauranger utmed turiststråken.

Under mina 10 år som HB-ägare har jag haft en sådan här vattenkanna. Har fungerat mycket bra och är lätt att hälla i vattenintaget. Den är lätt att balasera när man bär den. Den svarta strilen har jag slängt.
Nackdelen är att kannan inte går att använda som vattendunk.
Kostnad ca 25 kr och rymmer 10 liter.
Visa bilaga 37222
Vi använder (sedan många år) identisk vattenkanna som ThomasA. Jag håller med honom om att den uppfyller sin roll. Att gå och hämta vatten och bära och lyfta 10kg några gånger, när man väl står på campingen några dagar, då blir det som extra gym-övning.
För övrigt när vi reser, så dricker vi alltid kolsyrat vatten.

Chippen
Vi har precis samma kanna som du visar på bilden i inlägg 1
Enda skillnaden är att jag har satt på en bit slang ca 20 cm lång på pipen.
Den sticker vi in i vatteningången på bilen och sedan är det bara att vrida upp kannan vartefter vattnet töms.
Inget lock på kannan, så att den luftar sig ordentligt.
Vi tycker det fungerar jättebra

Om man fyller i bilen direkt, eller i vattenkannan eller annat korrekt lämpligt kärl så är det viktigt var man tar sitt vatten. Har många gånger funderat på om campande människor är dummare än andra. Dom som designar fyllnings och tömnings stationer åt oss får tänka till mer än en gång för att omöjliggöra för människor som lämnat hjärnan hemma när dom drog på semester att göra fel. Även om där hänger en slang långt ifrån toa och gråvatten så byter jag till egen slang, inte alltid det går.

Hur man inte skall göra.jpg

Senast ändrad:
Jag har ett antal av den varianten även för trädgården, den har bra balans och greppvänligt handtag.
Det är svårt att hälla från dunk direkt ner i kannan utan att spilla, det händer att det sprutar vatten när man fyller från kran om man råkar röra kannan innan man lyckas stänga av vattenkranen.

Tycker det borde funnits en bättre variant.

Jag har inte glömt bort att jag skulle återkomma när vi fått hem husbilen.

Hålet uppe på trädgårdskannorna varierar i storlek från olika fabrikat, av alla dom kannor som jag har hemma "7 Olika fabrikat" är den vanligaste hålstorleken ca 10.5cm. "10.2-10,7cm"

På Biltemas kannor är hålet bara 9cm kan tyckas vara en bagatell, men icke!

Det är stört omöjligt att fylla en vattenkanna från vattendunkarna utan att spilla, vid ett tillfälle då jag fyllde från dunkarna så lessnade jag på allt spillande, jag tog fram kniven och skar upp hålet så det kom längre ut mot kanten! Det här är den första kanna jag skar "Ingen vacker syn" den har vi fortfarande med oss i husbilen. Med den kannan är det mycket enklare att fylla ifrån vattenkranen och från 10L dunkar, kan även fylla vatten från 20liters dunkar utan att spilla som jag gör 1 gång om året. Märker heller ingen skillnad då jag även ska bära en fylld vattenkannan en bit trots att den är modifierad.

Bifogar en bild på vår husbilskanna och sen även en bild på hur enkelt man kunde fyllde en kanna förr i tiden, den gamla kannan har för smal pip och så är den i övrigt ganska opraktiskt att ha med sig i husbilen. Vår nästan 400 kronors kanna med lock får pensionera sig i vårt hemmagarage då jag tycker den är sämst av alla kannor.

Jag hade hoppats på att någon hade tips på en vanlig trädgårdskanna med större hål och förstärkt kant, fast det billigaste är nog bara att skära upp en vanlig kanna, förslagsvis från Biltema som är billigast och fokusera på att göra hålet snyggare än vad jag gjorde.

Tycker fortfarande att det borde funnits en bättre trädgårdskanna, som dessutom skulle passa bättre med husbilslivet. ;)

20240503_101437.jpg

20240503_104719.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen