Har vi då också en dunk för gråvattnet?
Eller hur blir ni av med det utan att flytta på husbilen?
På campingar tar man hinken och går och tömmer, i vildmarken finns det grusbäddar som ligger en bra bit ifrån vattendrag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Har vi då också en dunk för gråvattnet?
Eller hur blir ni av med det utan att flytta på husbilen?
jag tror inte att det har någon negativ inverkan på vattnet om man bär det öppet( det är ju mängder med livsmedel som ligger öppet i affärer t ex) i kannan mellan tappstället och husbilen, däremot kan det nog ha en viss påverkan hur rent man kan hantera vattnet och sådant som kan komma i kontakt med vattnet t ex tappstället, slang, kanna och tank.Jag har fått lära mig att hanterar man dricksvatten som numera är klassat som livsmedel så sker det i sluta kärl. Vattenkanna går bra men den skall inte vara öppen.
Visa bilaga 37249
Ja då förstår jag att det blir fullt i gråvattentanken lika snabbt som det blir tomt i vattentanken. Vi använder vattnet till att dricka( går ju åt mycket när man är nere i värmen), till kaffet, mm och då klarar sig gråvattentanken länge innan den blir fylld.Ja jag har också en sån grön kanna i garaget, jag har dock aldrig använt den, (därav min fråga).
Har vi full färskvatten tank 170L
Så ryms det precis i gråvattentanken 120L + svartvattentanken 50L.
Fyller jag då på med kanna så får det inte rum någonstans, vi dricker inte kranvattnet. Efter ca. 5 dygn så måste vi besöka fyllning/tömning. Så gör vi.
Jo jag vet hur det hänger ihop, har jobbat med vatten- och avloppsvattenfrågor under stor del av mitt arbetsverksamma liv. Hygienen runt hanteringen är viktig och då är momentet med vatten i vattenkannan en väldigt liten del. En vattenkanna är ju lätt att skölja ur, det är värre med en vattenslang med rester av vatten från förra fyllningen och man håller på och fipplar med anslutningarna.”jag tror inte att det har någon negativ inverkan på vattnet om man bär det öppet”
Om man tror så kan man ju komma till denna slutsats. Det är ju inte det bärande momentet som är kritiskt. Att kärlet är slutet är för att det inte skall kontamineras när det förvaras, samt att kärlets plast skall vara av livsmedel godkänd plast. Har man lastvikt och utrymme så kan man ha med sig extra vatten i kärlet.
Vi använder (sedan många år) identisk vattenkanna som ThomasA. Jag håller med honom om att den uppfyller sin roll. Att gå och hämta vatten och bära och lyfta 10kg några gånger, när man väl står på campingen några dagar, då blir det som extra gym-övning.Under mina 10 år som HB-ägare har jag haft en sådan här vattenkanna. Har fungerat mycket bra och är lätt att hälla i vattenintaget. Den är lätt att balasera när man bär den. Den svarta strilen har jag slängt.
Nackdelen är att kannan inte går att använda som vattendunk.
Kostnad ca 25 kr och rymmer 10 liter.
Visa bilaga 37222
Exakt så!….. Även om där hänger en slang lång ifrån toa och gråvatten så byter jag till egen slang, inte alltid det går.
Jag har ett antal av den varianten även för trädgården, den har bra balans och greppvänligt handtag.
Det är svårt att hälla från dunk direkt ner i kannan utan att spilla, det händer att det sprutar vatten när man fyller från kran om man råkar röra kannan innan man lyckas stänga av vattenkranen.
Tycker det borde funnits en bättre variant.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons