• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ventilation/AC Varvtalsstyra 12V takfläkt

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
I torsdags kväll stod jag med min plåtis i -10 gr i Knäred. På morgonen när jag vaknade var det -17 gr och några timmar senare när jag körde var det ytterligare lite kallare. Härligt knarr i snön. Jag gjorde denna övernattning just för att uppleva kylan och ta reda på hur bilen klarade det. Det var inga problem men jag antar att det gick åt en hel del gasol.

Så en kall vinternatt fick mig att tänka på varma sommarnätter. Bilen blir ju på sommaren snabbt uppvärmd av solen och visserligen öppnar man alla fönster och takluckor för tvärdrag om det går. Men det är inte alltid lämpligt. Det finns ju takluckor typ Maxxfan med inbyggda fläktar som kan köras med olika hastighet och även på båda hållen. De kan alltså användas inte bara för att ventilera bilen en stund utan även köras under natten, nästan ljudlöst. De kostar tusenlappar. De är säkert effektiva.

Det finns enklare varianter för ca 1000 kr som man kan sätta in i befintlig lucka. De saknar varvtalstyrning.

Jag tänkte mig en ännu enklare variant genom att köpa en kylfläkt från Biltema, t ex den här: https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/kylflaktar/kylflakt-universal-12-2000050161 för 259 kr. Den kan jag "klämma fast" i takluckan. Och köra tillfälligt för ventilation. Jag är medveten om att den inte kan köras över natten om det ska gå att sova. Men någon slags varvtalsstyrningen vore ändå bra att ha.

Finns det färdiga prylar eller ska jag bygga? Vad föreslår ni? Har ni andra synpunkter? Var gärna grundläggande och pedagogiska eftersom jag inte har så mycket kunskap om detta.
 
Hitta den här klarar 8a.
8A bör räcka. Smidig. Men kan en dimmer klara att varvtalsstyra även en motor? Någon här kanske vet men jag kan naturligtvis fråga även leverantören.
 
Jag köpte en 10"-fläkt på Biltema för 239 kr.
Jag har provkört den via 3 resp 9 V batteri. Det verkar lovande både med tanke på ljud och luftflöde. Jag ska kolla storleken för att se om kanske en 12" får plats. I så fall blir det byte för att få mindre ljud vid samma flöde.
Jag återkommer. Men det kan ta tid.
 
Har inte hittat numret på Biltemas regulator den låg i en plastpåse syntes nästan inte att det var en regulator väldigt liten.
Tror mej läst en hel del aerodynamik Svängda blad är inte mer effektiva än rakare men bladbredden visar att de är gjorda för lägre varv mindre ljud, sedan träffar inte luften samtidigt på bladet vilker ger jämnare luftflöde istället för stötvis. Viktigt att det är bra balans och ojämnt antal blad.
 
Har inte hittat numret på Biltemas regulator den låg i en plastpåse syntes nästan inte att det var en regulator väldigt liten.
Tror mej läst en hel del aerodynamik Svängda blad är inte mer effektiva än rakare men bladbredden visar att de är gjorda för lägre varv mindre ljud, sedan träffar inte luften samtidigt på bladet vilker ger jämnare luftflöde istället för stötvis. Viktigt att det är bra balans och ojämnt antal blad.
Läste att ju flera blad desto lägre ljudnivå, gällde datafläktar! är också stor skillnad på den luftmängd som olika fläkten alstrar inte bara storleken utan fläktbladens antal och utformning.
Hittade detta då jag googlade datafläktar i somras.
Gjorde en snabbis nu på 3 olika.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-12-22 kl. 16.48.15.png
    Skärmavbild 2022-12-22 kl. 16.48.15.png
    6,8 KB · Visningar: 18
  • Skärmavbild 2022-12-22 kl. 16.48.51.png
    Skärmavbild 2022-12-22 kl. 16.48.51.png
    12,9 KB · Visningar: 18
  • Skärmavbild 2022-12-22 kl. 16.51.58.png
    Skärmavbild 2022-12-22 kl. 16.51.58.png
    7 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Pwm reglering passar sk borstmotorer som även går att reversera med polvändning.
Datafläktar är jag tveksam till att styra med sån reglering. Hemma har jag en fläkt som jag kör på en batterieliminator ca halva spänningen går tyst och fint i flera år.
 
De fleste 12V og 24V små kan pwm styres selv de børsteløse. Har en bunt slike i min nye 3D printer. En må bare sørge for passende frekvens på pulsene. Børstemotorer er egentlig spennings syrte, men de ser pwm som en lavere spenning. Børsteløse pulses med korte akselreasjoner og normal nedbremsing når de ikke får strøm. Men for høy frekvens for børsteløse reduserer nedbremsingen.
 
Visserligen blåser det kyliga vindar idag men varmare dagar är snart här. Därför satte jag ihop en "prototyp" av fläkten som ska testas i sommar. Om allt fungerar som det ska kommer jag att göra en del ändringar i konstruktionen, mer utseende än funktion. Just nu funkar den i all fall bra. Ett jäkla utsug på fullt varv. Men precis som väntat också ett jäkla oljud. Men det kan funka under en kort stund medan den värsta värmen sugs ut. Sen är det bara att ställa ner varvtalet till lämpligt för att det fortfarande ska suga ut värme men samtidigt ska gå att stå ut. Ställer jag ner varvtalet ännu mer tror jag också att det ska vara möjligt att sova med den igång. Men frågan är då hur mycket värme den suger ut. Så kanske den får vara stängd under natten. Det är ju funktionen som ska testas innan jag snyggar till den.

Jag vinklar den när jag sätter upp den och sen faller den ner på en liten fals i luckan. Sitter bra där men ska naturligtvis tas ner när jag kör. Också av det skälet att det inte går att manövrera luckan när den sitter i. Kanske jag vänder den upp och ner och fäster den längre ner i stället så att jag då kan manövrera luckan.

Ovansidan (som inte syns när den är monterad) är täckt med ett inte allför tätt inseksnät.

Fläkten kostade 259 kr på Biltema och varvtalsstyrningen 168 kr på Amazon. Totalt 427 kr plus förbrukningsmaterial.
IMG_20230506_100718.jpgIMG_20230506_100830.jpgIMG_20230506_100839.jpg
 
Visserligen blåser det kyliga vindar idag men varmare dagar är snart här. Därför satte jag ihop en "prototyp" av fläkten som ska testas i sommar. Om allt fungerar som det ska kommer jag att göra en del ändringar i konstruktionen, mer utseende än funktion. Just nu funkar den i all fall bra. Ett jäkla utsug på fullt varv. Men precis som väntat också ett jäkla oljud. Men det kan funka under en kort stund medan den värsta värmen sugs ut. Sen är det bara att ställa ner varvtalet till lämpligt för att det fortfarande ska suga ut värme men samtidigt ska gå att stå ut. Ställer jag ner varvtalet ännu mer tror jag också att det ska vara möjligt att sova med den igång. Men frågan är då hur mycket värme den suger ut. Så kanske den får vara stängd under natten. Det är ju funktionen som ska testas innan jag snyggar till den.

Jag vinklar den när jag sätter upp den och sen faller den ner på en liten fals i luckan. Sitter bra där men ska naturligtvis tas ner när jag kör. Också av det skälet att det inte går att manövrera luckan när den sitter i. Kanske jag vänder den upp och ner och fäster den längre ner i stället så att jag då kan manövrera luckan.

Ovansidan (som inte syns när den är monterad) är täckt med ett inte allför tätt inseksnät.

Fläkten kostade 259 kr på Biltema och varvtalsstyrningen 168 kr på Amazon. Totalt 427 kr plus förbrukningsmaterial.
Visa bilaga 24936Visa bilaga 24937Visa bilaga 24938
Har sett annonser på max fan fläktar som säljs nya för att man monterat ac på samma plats , går på båda håll o ganska tysta köp kvalitet det lönar sig i längden
 
Har sett annonser på max fan fläktar som säljs nya för att man monterat ac på samma plats , går på båda håll o ganska tysta köp kvalitet det lönar sig i längden
Min kan också gå åt båda håll med lite handpåläggning. Och den går också tyst på låga varv. Återstår att se om den räcker till på låga varv.

En ny Maxxfan inkl gardiner kostar ca 5-6000 kr. Sen tillkommer montering, dvs utbyte av hela luckan. Även om en begagnad är billigare så för mig som vill ha funktion före utseende så har jag kommit undan med mycket lägre kostnad och mycket mindre arbete. När det gäller kvalitet tror jag nog en fläkt gjord för att kyla motorn på en bil ska räcka till för mitt ändamål.

Om du startar en tråd där du beskriver hur du lämnade in bilen för att montera en Maxxfan, eller hur du själv gjorde arbetet så lovar jag att jag inte ska kommentera och föreslå att du istället ska satsa på en egen lösning till bråkdelen av kostnaden.
 
Min kan också gå åt båda håll med lite handpåläggning. Och den går också tyst på låga varv. Återstår att se om den räcker till på låga varv.

En ny Maxxfan inkl gardiner kostar ca 5-6000 kr. Sen tillkommer montering, dvs utbyte av hela luckan. Även om en begagnad är billigare så för mig som vill ha funktion före utseende så har jag kommit undan med mycket lägre kostnad och mycket mindre arbete. När det gäller kvalitet tror jag nog en fläkt gjord för att kyla motorn på en bil ska räcka till för mitt ändamål.

Om du startar en tråd där du beskriver hur du lämnade in bilen för att montera en Maxxfan, eller hur du själv gjorde arbetet så lovar jag att jag inte ska kommentera och föreslå att du istället ska satsa på en egen lösning till bråkdelen av kostnaden.
Skrev att jag har sett annonser på billiga maxx fan för att man bytt till ac , har man husbil för många hundra tusen är det väl ingen kostnad
 
Kul projekt och bra att du redovisar resultatet här. Vi är ju ganska många nördar som föredrar att bygga saker själv även om vi har möjlighet att välja färdiga lösningar direkt från butikshyllan. Då är detta forum en fantastisk resurs där man kan bolla ideer och dela kunskap och erfarenheter. Jag är själv inne på att bygga en liknande fläkt fast termostatstyrd till vårat växthus här hemma. Förhoppningsvis ökar då chansen för tomatplantorna att överleva om man är borta ett par veckor i sommar.

IMG_20230511_202957.jpg
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen