• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ventilation/AC Varvtalsstyra 12V takfläkt

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
I torsdags kväll stod jag med min plåtis i -10 gr i Knäred. På morgonen när jag vaknade var det -17 gr och några timmar senare när jag körde var det ytterligare lite kallare. Härligt knarr i snön. Jag gjorde denna övernattning just för att uppleva kylan och ta reda på hur bilen klarade det. Det var inga problem men jag antar att det gick åt en hel del gasol.

Så en kall vinternatt fick mig att tänka på varma sommarnätter. Bilen blir ju på sommaren snabbt uppvärmd av solen och visserligen öppnar man alla fönster och takluckor för tvärdrag om det går. Men det är inte alltid lämpligt. Det finns ju takluckor typ Maxxfan med inbyggda fläktar som kan köras med olika hastighet och även på båda hållen. De kan alltså användas inte bara för att ventilera bilen en stund utan även köras under natten, nästan ljudlöst. De kostar tusenlappar. De är säkert effektiva.

Det finns enklare varianter för ca 1000 kr som man kan sätta in i befintlig lucka. De saknar varvtalstyrning.

Jag tänkte mig en ännu enklare variant genom att köpa en kylfläkt från Biltema, t ex den här: https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/kylflaktar/kylflakt-universal-12-2000050161 för 259 kr. Den kan jag "klämma fast" i takluckan. Och köra tillfälligt för ventilation. Jag är medveten om att den inte kan köras över natten om det ska gå att sova. Men någon slags varvtalsstyrningen vore ändå bra att ha.

Finns det färdiga prylar eller ska jag bygga? Vad föreslår ni? Har ni andra synpunkter? Var gärna grundläggande och pedagogiska eftersom jag inte har så mycket kunskap om detta.
 
I torsdags kväll stod jag med min plåtis i -10 gr i Knäred. På morgonen när jag vaknade var det -17 gr och några timmar senare när jag körde var det ytterligare lite kallare. Härligt knarr i snön. Jag gjorde denna övernattning just för att uppleva kylan och ta reda på hur bilen klarade det. Det var inga problem men jag antar att det gick åt en hel del gasol.

Så en kall vinternatt fick mig att tänka på varma sommarnätter. Bilen blir ju på sommaren snabbt uppvärmd av solen och visserligen öppnar man alla fönster och takluckor för tvärdrag om det går. Men det är inte alltid lämpligt. Det finns ju takluckor typ Maxxfan med inbyggda fläktar som kan köras med olika hastighet och även på båda hållen. De kan alltså användas inte bara för att ventilera bilen en stund utan även köras under natten, nästan ljudlöst. De kostar tusenlappar. De är säkert effektiva.

Det finns enklare varianter för ca 1000 kr som man kan sätta in i befintlig lucka. De saknar varvtalstyrning.

Jag tänkte mig en ännu enklare variant genom att köpa en kylfläkt från Biltema, t ex den här: https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/kylflaktar/kylflakt-universal-12-2000050161 för 259 kr. Den kan jag "klämma fast" i takluckan. Och köra tillfälligt för ventilation. Jag är medveten om att den inte kan köras över natten om det ska gå att sova. Men någon slags varvtalsstyrningen vore ändå bra att ha.

Finns det färdiga prylar eller ska jag bygga? Vad föreslår ni? Har ni andra synpunkter? Var gärna grundläggande och pedagogiska eftersom jag inte har så mycket kunskap om detta.
Köp en komplett taklucka med inbyggd fläkt, finns termostatstyrda och manuellt styrda, drar mycket lite ström är tysta även på hög hastighet.
ca. 1500 och uppåt.
www.campingvaruhuset.se www.campingtillbehor4u.se www.husvagn-svensson.se
 
Jag har frågat på ett annat forum som inte har alls med husbilar att göra och har fått exakt samma tips där. Det är nog ett vettigt alternativ.

Om jag köpter fläkten kommer jag först att testa utan varvtalsreglering för att kolla hur det funkar och om det är möjligt (rimligt med tanke på ljud) att använda den en kortare stund för att byta ut luften i bilen.

Fler alternativ eller synpunkter?
 
Eller en pleksiglas skiva och 12v datafläktar såg det i ett annat forum.
 
Ja det är ett annat alternativ. Speciellt om man vill bygga något som kan drivas även nattetid. Jag vet inte riktigt själv om jag är ute efter en kraftig fläkt som tillåts brumma men snabbt byter luften i bilen eller om jag vill ha ett system som inte är lika kraftigt men å andra sidan är tyst.
Frågan är om jag kan uppna båda alternativen med en kraftig varvtalsstyrd fläkt.
 
Har köpt chassifläktar till stationär dator, och ska 3D-printa infästningar som passar i vår taklucka i duschen.
De ska kunna styras med en PVM-regulator, om man vill eller så låter man de gå max hela tiden.
Går att välja att köra endast en fläkt, och sedan addera nummer 2 om det behövs.
Att använda en plexiskiva som grund är inte så dumt.
 
Många typ datorfläktar går inte att köra åt två håll, polvänder man går elektroniken sönder på millisekunder. Alternativet är två st. sida vid sida vända åt varsitt håll om man vill kunna vända luftströmmen. Biltema bl.a. har en fläkt för usb den varvade jag ner med lägre spänning gick tyst och fint.
Biltema har även en liten pwm regulator som man kan sätta på sladden och reglera.
En sak man måste tänka på är att luckan lätt kan fungera som en högtalare och förstärka ljudet av fläkten så avvibrering är nödvändigt. Sen när man kör vill man förmodligen ha fläkten helt avstängd med en lucka vilket kan skapa problem.
Finns nog en orsak till att luckorna med fläkt är dyra!
Ett alternativ är att köpa en solcellsventilator för båt och montera i befintlig lucka. De ska klara regn och startar när solen skiner, hade en sådan i en ombyggd kombi fanns ett lock som jag satte på när jag körde.
 
Ser ut som ett intressant DIY projekt. Visa gärna resultatet här när du har testat. Här är ett liknande projekt med varvtalsreglering och temperaturstyrning:

Den här videon var mycket intressant för mig. Fläkten som används är nästan likadan som Biltema säljer och som jag själv först tänkt på. Varvtalsstyrning ska jag naturligtvis ha men termostatstyrning hoppar jag över.
Intressant också att det i videon görs jämförelse med Fiamma fläkt som han anser är mycket svag i jämförelse.

Min ambition är absolut att här redovisa vad jag så småningom gör.

Tack för alla svar. Men det behöver inte sluta här. Kom gärna med fler idéer och kommentarer.
 
Den här videon var mycket intressant för mig. Fläkten som används är nästan likadan som Biltema säljer och som jag själv först tänkt på. Varvtalsstyrning ska jag naturligtvis ha men termostatstyrning hoppar jag över.
Intressant också att det i videon görs jämförelse med Fiamma fläkt som han anser är mycket svag i jämförelse.

Min ambition är absolut att här redovisa vad jag så småningom gör.

Tack för alla svar. Men det behöver inte sluta här. Kom gärna med fler idéer och kommentarer.

Du skriver att fläktarna är nästan likadana, hur tänker du då? färg, storlek, eller?

Jag kan bara genom att titta på Biltema-fläkthjulet tala om att det kommer att bullra så hemskt att ingen vill vistas nära det, jag skrev det även tidigare, det bekräftas även i kommentarer på nätet om fläkten, dålig kapacitet, bullrig m.m.

Men du gör så klart som du vill.
Lycka till och ge gärna feed back hur det gick :)
 
Du skriver att fläktarna är nästan likadana, hur tänker du då? färg, storlek, eller?

Jag kan bara genom att titta på Biltema-fläkthjulet tala om att det kommer att bullra så hemskt att ingen vill vistas nära det, jag skrev det även tidigare, det bekräftas även i kommentarer på nätet om fläkten, dålig kapacitet, bullrig m.m.

Men du gör så klart som du vill.
Lycka till och ge gärna feed back hur det gick :)
Både den i videon och Biltemas är tänka som kylfläktar till bilar, alltså framför/bakom kylaren, och därmed troligen bullriga. Största skillnaden man ser på dem är just fläkthjulen/vingarna. Raka på Biltemas och böjda på den i videon. Det kan hända att Biltemas bullrar mer och det finns säkert bättre att köpa för ändamålet. Jag ska leta.

Jag skriver i första inlägget att jag ska ha den för att köra tillfälligt för ventilation och att jag är medveten om att den inte kan köras över natten om det ska gå att sova. Jag ska i första hand ha den för att snabbt ventilera när jag kommer tillbaka till en varm husbil. Då kan jag starta den och vistas utanför bilen en stund medan den jobbar. Det är det stora luftflödet under en stund jag är ute efter och inte att kunna sova medans fläkten är igång. Den kan ju i vilket fall som helst inte sitta fast monterad eftersom man inte kommer åt luckans handtag när den sitter på plats.
 
Senast ändrad:
Både den i videon och Biltemas är tänka som kylfläktar till bilar, alltså framför/bakom kylaren, och därmed troligen bullriga. Största skillnaden man ser på dem är just fläkthjulen/vingarna. Raka på Biltemas och böjda på den i videon. Det kan hända att Biltemas bullrar mer och det finns säkert bättre att köpa för ändamålet. Jag ska leta.

Jag skriver i första inlägget att jag ska ha den för att köra tillfälligt för ventilation och att jag är medveten om att den inte kan köras över natten om det ska gå att sova. Jag ska i första hand ha den för att snabbt ventilera när jag kommer tillbaka till en varm husbil. Då kan jag starta den och vistas utanför bilen en stund medan den jobbar. Det är det stora luftflödet under en stund jag är ute efter och inte att kunna sova medans fläkten är igång. Den kan ju i vilket fall som helst inte sitta fast monterad eftersom man inte kommer åt luckans handtag när den sitter på plats.

Ok, jag förstår.
Men då behöver du ingen varvtalsreglering, som frågan är.
Vill du ha ett kort men kraftigt utblås, så funkar den säkert bra för det jobbet :)
 
Ok, jag förstår.
Men då behöver du ingen varvtalsreglering, som frågan är.
Vill du ha ett kort men kraftigt utblås, så funkar den säkert bra för det jobbet :)
Det var också min första tanke. Men med varvtalsreglering tror jag i alla fall att den blir lite mer användbar. Jag vill ju ha ett snabbt byte av luften i bilen men det är ju inte bara luften som värmts upp utan även all inredning mm. Så ibland kan den ju behöva gå en längre stund och på lägre varv, kanske när vi är på promenad eller andra äventyr utanför bilen.

Tror du, eller någon annan, att det är stor skillnad på ljudnivån på den i videon och Biltemas? Gör böjda blad så mycket? Förutom bladen är de väldigt lika.
 
Det finns en del olika varianter på Aliexpress. Både med raka och böjda fläktblad och i olika storlekar. Kan bli några veckors leveranstid och frakten är ganska dyr på vissa produkter.. Sökord t.ex: 12V fan


flakt.jpg
 
Men är fläktar med böjda vingar tystare än fläktar med raka vingar? Generellt sett?
Du skrev tidigare att du kunde se att Biltemas fläkt skulle låta mycket. Men så skrev du inte om den annars mycket lika fläkten i videon.
 
Men är fläktar med böjda vingar tystare än fläktar med raka vingar? Generellt sett?
Du skrev tidigare att du kunde se att Biltemas fläkt skulle låta mycket. Men så skrev du inte om den annars mycket lika fläkten i videon.
Det är hastigheten som skapar bullret, de raka/korta vingarna behöver rotera mycket fortare än de svängda/långa, för att flytta samma mängd luft
= mer buller.

Jämför varvtal kontra luftflöde, välj sen dem med lägst varvtal.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen