
Nu lanserar Forsbergs fritidscenter möjligheten att omvandla nya, dieseldrivna husbilar till gasdrift. Därmed erbjuds möjligheten att sänka nyinköpta husbilars utsläpp och fordonskatt.
Forsbergs fritidscenter erbjuder nu möjligheten att omvandla nya dieseldrivna husbilar till gasdrift via deras samarbetspartner Konvegas. Efter konverteringen drivs husbilen, genom en dualfuellösning, till hälften av gas och till hälften av diesel vilket minskar CO2-utsläppen med nära 40 procent. En gaskonvertering minskar även fordonskatten med drygt 90 procent.
- Husbilsbranschen ligger långt efter bilbranschen som kommit mycket långt vad gäller elektrifiering och hållbart resande. Genom samarbetet med Konvegas kan vi nu bidra till att vår bransch utvecklas i en mer hållbar riktning, säger Jonas Karlsson, vd för Forsbergs fritidscenter.
Som ett exempel har en husbil från Frankia konverterats vilket resulterade i en minskning av CO2-utsläppen med drygt 1,1 ton/10 000 km och bränslekostnaderna med ca 3500 kr/10 000 km. Samtidigt sjönk fordonskatten från 17 000 kr till 877 kr per år. Genom att den gamla drivlinan behålls är det fortfarande möjligt att köra husbilen på enbart diesel och kombinerat med den nytillsatta gasdriften förlängdes räckvidden från 70 mil till 90 mil.
- Exemplet visar att det går att göra stor skillnad både i form av lägre utsläpp och minskade kostnader, säger Jonas Karlsson, vd för Forsbergs fritidscenter.
Fakta om tjänsten:
Tjänsten kommer att vara tillgänglig för nyköpta husbilar på Forsbergs fritidscenters alla anläggningar. I nuläget är det enbart möjligt att konvertera husbilar från varumärket Frankia med ett chassi från Fiat men planer finns att erbjuda konvertering även för flera märken framöver. Priset för att konvertera sin nyinköpta husbil beror på materialvalet på gastanken som installeras.
Prisexempel:
Konvertering till gas, 2st ståltankar 79 900kr
Konvertering till gas, 2st komposittankar 89 900kr
Tillägg 1st komposittank 5 000kr
Källa: Forsbergs Fritidscenter
När jag läser pressmeddelandet från Forsbergs, kommer spontant tanken, ”varför har ingen erbjudit det tidigare”?
Tekniken är gammal och beprövad, kostnaden på en ny bil ökar bara med cirka 5% och merkostnaden, eller rättare sagt investeringen räknar man hem på 5 år om man kör 1500 mil/år och Forsbergs siffror stämmer.
Minskad skatt i 3 år | 3 x 15 000 | 45 000 kr |
Minskad skatt i 2 år | 2 x 5 000 | 10 000 kr |
Bränslebesparing 5 000/år | 5 x 5 000 | 25 000 kr |
Totalt minskade kostnader | under 5 år | 80 000 kr* |
Till det kan säkert läggas ett ökat 2:a handsvärde, eftersom det är en ”miljöbil” med billigare skatt, ökad räckvidd och billigare bränslekostnad per mil.
Som sagt, konstigt att ingen erbjudit det tidigare här i Sverige. Det är här som det går att räkna hem kostnaden snabbt, eftersom det bara vi svenska husbilsägare som drabbats av den orättvisa beskattningen som infördes redan för 5 år sedan, 2019.
Skulle förvåna mig om det inte kommer flera leverantörer som kommer att erbjuda gasdrift i sina nya husbilar.
Tommy
Senast ändrad: