• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varför har ingen tidigare erbjudit gasdrift på nya husbilar?

0EB0C2E3-1C23-49DB-9C60-5762370C08AB.jpeg
Nu lanserar Forsbergs fritidscenter möjligheten att omvandla nya, dieseldrivna husbilar till gasdrift. Därmed erbjuds möjligheten att sänka nyinköpta husbilars utsläpp och fordonskatt.

Forsbergs fritidscenter erbjuder nu möjligheten att omvandla nya dieseldrivna husbilar till gasdrift via deras samarbetspartner Konvegas. Efter konverteringen drivs husbilen, genom en dualfuellösning, till hälften av gas och till hälften av diesel vilket minskar CO2-utsläppen med nära 40 procent. En gaskonvertering minskar även fordonskatten med drygt 90 procent.

- Husbilsbranschen ligger långt efter bilbranschen som kommit mycket långt vad gäller elektrifiering och hållbart resande. Genom samarbetet med Konvegas kan vi nu bidra till att vår bransch utvecklas i en mer hållbar riktning, säger Jonas Karlsson, vd för Forsbergs fritidscenter.

Som ett exempel har en husbil från Frankia konverterats vilket resulterade i en minskning av CO2-utsläppen med drygt 1,1 ton/10 000 km och bränslekostnaderna med ca 3500 kr/10 000 km. Samtidigt sjönk fordonskatten från 17 000 kr till 877 kr per år. Genom att den gamla drivlinan behålls är det fortfarande möjligt att köra husbilen på enbart diesel och kombinerat med den nytillsatta gasdriften förlängdes räckvidden från 70 mil till 90 mil.

- Exemplet visar att det går att göra stor skillnad både i form av lägre utsläpp och minskade kostnader, säger Jonas Karlsson, vd för Forsbergs fritidscenter.

Fakta om tjänsten:

Tjänsten kommer att vara tillgänglig för nyköpta husbilar på Forsbergs fritidscenters alla anläggningar. I nuläget är det enbart möjligt att konvertera husbilar från varumärket Frankia med ett chassi från Fiat men planer finns att erbjuda konvertering även för flera märken framöver. Priset för att konvertera sin nyinköpta husbil beror på materialvalet på gastanken som installeras.

Prisexempel:

Konvertering till gas, 2st ståltankar 79 900kr

Konvertering till gas, 2st komposittankar 89 900kr

Tillägg 1st komposittank 5 000kr
Källa: Forsbergs Fritidscenter

När jag läser pressmeddelandet från Forsbergs, kommer spontant tanken, ”varför har ingen erbjudit det tidigare”?

Tekniken är gammal och beprövad, kostnaden på en ny bil ökar bara med cirka 5% och merkostnaden, eller rättare sagt investeringen räknar man hem på 5 år om man kör 1500 mil/år och Forsbergs siffror stämmer.
Minskad skatt i 3 år3 x 15 00045 000 kr
Minskad skatt i 2 år2 x 5 00010 000 kr
Bränslebesparing 5 000/år5 x 5 00025 000 kr
Totalt minskade kostnaderunder 5 år80 000 kr*
* Kalkylen förutsätter att du inte nyttjar möjligheten att ställa av bilen under perioden.

Till det kan säkert läggas ett ökat 2:a handsvärde, eftersom det är en ”miljöbil” med billigare skatt, ökad räckvidd och billigare bränslekostnad per mil.

Som sagt, konstigt att ingen erbjudit det tidigare här i Sverige. Det är här som det går att räkna hem kostnaden snabbt, eftersom det bara vi svenska husbilsägare som drabbats av den orättvisa beskattningen som infördes redan för 5 år sedan, 2019.

Skulle förvåna mig om det inte kommer flera leverantörer som kommer att erbjuda gasdrift i sina nya husbilar.

Tommy
 
Senast ändrad:
Økonomisk ser det jo veldig bra ut, ....helt til noe i motoren går i stykker. Mekanisk er jeg ikke helt overbevist om gass/propandrift lønner seg i ett langt perspektiv. Propandrift har jeg bare erfaring fra bensinmotorer og der slites og brenner ventiler og ventilseter på samme sett som det skjedde da vi byttet fra blyet til blyfri bensin. På dagens gass-systemer blir det tilsatt olje for å smøre ventilene, og mange biler tåler det og noen tåler det ikke. Det blir litt andre forbrenningstemperaturer når vi bytter drivstoff. Hvordan det vil bli i en dieselmotor det vet jeg ikke, men jeg er skeptisk.
 
Sen var det hydrogen konvertering… osv… osv…

Om man nu är 70+, hur många år (ärligt talat), har man kvar av ett aktivt liv bakom ratten? Finns det någon statistik på hur länge man rattar inom Europa. Vågar man sig på en vild gissning utan att bli ”nackad” av forumets ”veteraner”, hmmm…?
Det var en tråd på forumet där trådskaparen var nyfiken på HB åkarnas ålder. Hade varit sjysst (av trådskaparen) att nu redovisa statistik eller ett summerat läge då många av oss redan har svarat.

Jag vill åka tills jag dör och jag vill inte dö ”för tidigt”. Om mina reflexer och syn slutar innan dess, alzheimer sätter klor i skallen, då flyger jag hellre istället för vad en konvertering skulle kosta. Det borde bli många flygningar för 80 000 - 90 000 kronor (konverteringskostnad) även om SAS skulle komma på bättre tankar med sina (dyra) biljettpriser. Hör att våra Norska vänner blev av med sina ”lågpris” hemresa-pengar då deras flygbolag gick i konkurs. Tråkigt men ändå billigt jämfört med en ombyggnadskostnad, problem med Frankrike’s blivande strejk-pensionärer och framtida dieselpriser.

En mini räknare, en portion av sunt förnuft och inte minst en ”bengtic” kommentar så har man svaret på om man är redo för framtida satsning/investering gällande alternativa bränslelösningar.
 
Det har i mange år vært US husbiler med LPG drift, men det har da vært store bensinmotorer som har vært konvertert. Bensinmotorer kan kjøre helt på LPG, en otto motor trenger blandet drivstoff grunnet kompresjonstenningen og jeg ikke tar helt feil. Og som Ivar skriver, det gir nye belastninger på motoren som vi ikke kjenner fullt ut. Er som Ivar skeptisk til løsningen.
 
Sen var det hydrogen konvertering… osv… osv…

Om man nu är 70+, hur många år (ärligt talat), har man kvar av ett aktivt liv bakom ratten? Finns det någon statistik på hur länge man rattar inom Europa. Vågar man sig på en vild gissning utan att bli ”nackad” av forumets ”veteraner”, hmmm…?
Det var en tråd på forumet där trådskaparen var nyfiken på HB åkarnas ålder. Hade varit sjysst (av trådskaparen) att nu redovisa statistik eller ett summerat läge då många av oss redan har svarat.

Jag vill åka tills jag dör och jag vill inte dö ”för tidigt”. Om mina reflexer och syn slutar innan dess, alzheimer sätter klor i skallen, då flyger jag hellre istället för vad en konvertering skulle kosta. Det borde bli många flygningar för 80 000 - 90 000 kronor (konverteringskostnad) även om SAS skulle komma på bättre tankar med sina (dyra) biljettpriser. Hör att våra Norska vänner blev av med sina ”lågpris” hemresa-pengar då deras flygbolag gick i konkurs. Tråkigt men ändå billigt jämfört med en ombyggnadskostnad, problem med Frankrike’s blivande strejk-pensionärer och framtida dieselpriser.

En mini räknare, en portion av sunt förnuft och inte minst en ”bengtic” kommentar så har man svaret på om man är redo för framtida satsning/investering gällande alternativa bränslelösningar.
Ranko du kan nog sitta lugnt och inte lyssna för mycket på politikernas utspel.
Du kan köra din bil på diesel ett bra tag till. Finns idag ingen ersättning för dieseln som är värd namnet om inte allt som fraktas numera ska sluta fraktas vilket inte kommer att hända.
 
Ranko du kan nog sitta lugnt och inte lyssna för mycket på politikernas utspel.
Du kan köra din bil på diesel ett bra tag till. Finns idag ingen ersättning för dieseln som är värd namnet om inte allt som fraktas numera ska sluta fraktas vilket inte kommer att hända.
Det finns fullvärdig syntet diesel och har funnits i 15 år!
HVO100 är det perfekta bränslet för dieselmotorer, tyvärr är det miljövänligt och då naturligtvis dyrare!
Alla vet väl att Herr Diesels motor byggdes för Solrosolja/Rapsolja, mineralolja kom först på bred front efter 1:a VK.
1893 när Diesel körde sin motor fanns ingen dieselolja.
För övrigt behöver Biogasdrivna Volvo V70 bensin för att gå!
Stekheta 2018 tankade jag Biogas i Taxin, bensin fanns enligt mätaren, efter någon timme ringde chefen och talade om att bensinmätaren var trasig.. 5 min senare stannande V70:n trots nästan full gastank..
Bogsering till macken, sedan gick den igen, enligt Volvo behövs bensinen för att kyla ner insprutarna i motorn, inte undra på att de drog bensin trots gasdrift!
Undrar vilken är Då vitsen med gasdrift egentligen…
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen