• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varför är folk negativa till ställplats utan el?

Henrikss

Välkänd medlem
Medlem
Har läst många kommentarer om ställplatser i appen ”ställplatser”.
Många negativa inlägg om att elplats saknas, inlägg från i somras.
Har inte nästan alla solpaneler?
Kylskåpet går på gasol och kostar max 13 kr per dygn om man fyller gasol för 30kr/kg.
Vi använder batterierna för belysning, ladda telefoner och kolla på tv. Värmesystemet vid behov.
Vad är det jag missar?
Varför behövs fast elanslutning på en mobil husbil?

Jag tror det är typ 2 läger (troligen fler) de som kommer från husvagnsvärlden till husbil är vana att tränga ihop sig, samt kräver en hel del service typ 230V m.m.

Andra kommer från fritidsbåt och har mer vana att fricampa samt "reder sig själva".

Själv kommer jag från båtvärlden, men gick sen över till en övernattningsbar van, senare blev det pickup med camper, för att sen 8år varit stor husbil med "all inclusive".
Jag klarar ca. 1 vecka fricamping, sen måste tankar tömmas/fyllas, elen klarar knappt 2 veckor med solpaneler på sommaren.
Jag fricampar gärna utan service, men kan såklart betala för fint läge, men kräver ingen service.
Så det är väldigt olika beroende på vem man frågar.

Finns många nybörjare som inte vet hur det fungerar i bilen. Och så finns det dom som inte kokar vatten på gasolspisen för att brygga sitt kaffe. Jag har inga solceller och jag el ansluter väldigt sällan. Klarar oss i dagar på batteri och vi flyttar oss nästan dagligen. Är vi långt söderöver mitt i sommaren så el ansluter jag för att kunna köra A/C.

Tror jag pratar för en klar majoritet av husbilsägarna, det korta svaret är, det är bekvämt svårare är det troligen inte.

Kolla bara på ställplatserna vad som först blir belagt oavsett om det kostar extra… ja, platserna med elstolpar.

Jodå jag vet att jag egentligen inte behöver ”snuttefilten” elstolpen, men jag sätter i sladden direkt efter att jag dragit åt handbromsen.

Tommy, som aldrig sovit i en husvagn, däremot en bakgrund i seglarvärlden.

Jag tror man får se på det som att det vi främst har gemensamt är att vi har och använder husbil. Hur vi sen använder den och varför skiljer sig sen så mycket så det blir svårt att utgå från sig själv och försöka kategorisera eller förstå andras beteende.

Jag har haft båt så sent som till för ett år sedan och hade min första husbil när jag var 23-24 om jag minns rätt. Jag har ändå inget som helst intresse av att stå still i skogen ensam i dagar. Vi söker oss helst till platser där det finns liv och rörelse. Finns det ström så åker oftast sladden i av bara farten. För oss har det heller inget med okunskap eller ett absolut behov att göra. Det är liksom bara inte intressant för oss att fundera på elen och "anstränga oss" för att kunna klara oss utan sladd i dagar.
För en del andra är det kanske en sport eller att det ger någon form av inre tillfredställelse att vara "fri" från sladden så mycket som möjligt. Vi går igång på annat när vi använder vår husbil på vårt sätt :)

Jag tror man får se på det som att det vi främst har gemensamt är att vi har och använder husbil. Hur vi sen använder den och varför skiljer sig sen så mycket så det blir svårt att utgå från sig själv och försöka kategorisera eller förstå andras beteende.

Jag har haft båt så sent som till för ett år sedan och hade min första husbil när jag var 23-24 om jag minns rätt. Jag har ändå inget som helst intresse av att stå still i skogen ensam i dagar. Vi söker oss helst till platser där det finns liv och rörelse. Finns det ström så åker oftast sladden i av bara farten. För oss har det heller inget med okunskap eller ett absolut behov att göra. Det är liksom bara inte intressant för oss att fundera på elen och "anstränga oss" för att kunna klara oss utan sladd i dagar.
För en del andra är det kanske en sport eller att det ger någon form av inre tillfredställelse att vara "fri" från sladden så mycket som möjligt. Vi går igång på annat när vi använder vår husbil på vårt sätt :)
Första stycket i ditt inlägg ser jag som koncentrerad klokhet.
Det är ju även en kostnadsfråga. Det finns med säkerhet åtskilliga bland oss som av kostnadsskäl skulle vara tvingade till en kortare säsong om de alltid måste ha en elstolpe.

Jag som till största delen fricampar och kör nästa varje dag behöver inte "snuttefilten". Solcellerna på taket och generatorn laddar batteriet.

Jag har under förra månaden haft problem med mitt EZA system och litiumbatteriet..

Nu i dec stod jag fem dygn på en camping med 220 v extern el efter rekomendationer från ett företag i Lindome som tidigare har varit importör av EZA. Ladda upp batteriet ordentligt.

Sen kan du fricampa.

Nu har jag stått i två veckor stilla på en annan camping utan extern el. Sen tog batteret slut och jag står därefter på el igen.

Alltså jag klarar mig i Marocko i två veckor stilla utan "snuttefilten"

tror mest av allt att det beror på bekvämlighet att vara kopplad till elstolpen så kan man göra mera som hemma med kaffebryggare och 220 volts apparater som gör det bekvämt. kopplar in elstolpen om det ingår i priset inte för att jag behöver det men bekvämligt

Men visst hör vi väl lite tongångar som antyder att det är mer "manligt" att klara sig utan färsk köpeel på kran? Eller snuttefilten som Gösta kallade det ;) .
All respekt åt dom som bara kör med hembränt eller egen medhavd burkel. För oss är det i alla fall viktigast hur den avnjuts 😁

Men visst hör vi väl lite tongångar som antyder att det är mer "manligt" att klara sig utan färsk köpeel på kran? Eller snuttefilten som Gösta kallade det ;) .
All respekt åt dom som bara kör med hembränt eller egen medhavd burkel. För oss är det i alla fall viktigast hur den avnjuts 😁
Har hört att de riktigt "manliga" använder t.o.m spisen, toaletten o duschen i husbilen!
🥴 🥴 :cool:

Vissa behöver el av medicinska orsaker, men kanske också till AC. Vissa av ren bekvämlighet (den gruppen tillhör jag, trots solceller). Andra klarar sig utan el. I husbilsvärlden finns de olika sorterna. Men som Tommy skriver tar elstolparna på en ställplats slut först.

Orsakerna varierar ju, men vi stoppar inte in elsladden ens om det ingår i priset och vi har inga solceller, om vi har kritiskt lite gasol så kan sladden åka in i uttaget, det hände en gång på semestern. "Det var det ju inte, det var gasregulatorn som gick sönder"

Vi använder bara husbilen på sommarhalvåret och så har vi bra batteri, kan nog stå still 14 dagar på vår och höst utan att starta bilen och på sommaren står vi lätt stilla i en månad utan elbrist. "Sommarhalvåret, det var generöst tilltaget för att bo i Sverige."

Gilla Vi skall tänka på var vi står parkerade någonstans.

På vintern i Sverige är det förmodligen billigare att betala 50 sek per dygn än att värma upp luften med gas som kan förbruka 430 g per timme. 24 tim blir i så fall 10,32 kg gas som i Sverige kan kosta 300 sek.

Men på sommaren i Sverige eller södra EU blir det dyrare med el än gas. Eftersom värmepaketet inte behöver vara igång hela tiden, utan kanske en timme på morgonen.

En annan aspekt är hur många kubikmeter luft har de olika hb.

Orsakerna varierar ju, men vi stoppar inte in elsladden ens om det ingår i priset och vi har inga solceller, om vi har kritiskt lite gasol så kan sladden åka in i uttaget, det hände en gång på semestern. "Det var det ju inte, det var gasregulatorn som gick sönder"

Vi använder bara husbilen på sommarhalvåret och så har vi bra batteri, kan nog stå still 14 dagar på vår och höst utan att starta bilen och på sommaren står vi lätt stilla i en månad utan elbrist. "Sommarhalvåret, det var generöst tilltaget för att bo i Sverige."
Klarar du kolla tv nån timme per kväll utan sol paneler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen