• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Logga in för att dölja denna ruta:

Fronten på dette er nesten identisk med lok 274 som finnes på wikipedia. Bildet viser desverre ike logoen i nesen. Det burde hatt et nummer på siden sammen med en ekstra logo, det hadde de fleste fra 1950 til 1980 om artikkelen på wikipedia er til å stole på. Hovedofrskjellen på dette lok og 274 er bakenden som er veldig lik den de benyttet på persontog - mange av disse lok var endel lengre.

Nu lägger jag mig i tråden för första gången :) Loket är faktiskt tillverkat på NOHAB i Trollhättan 1956. Förebilden är amerikansk, motor och boggier var också de amerikanska. Nu var det för all del länge sedan jag var i Kristinehamn men nog tycker jag ställplatsen ser ut som den just där.
Det skulle ju vara väldigt passande för loket i fråga också. Inlandsbanan börjar ju i Kristinehamn och Tågab som tidigare körde loket har flitigt trafikerat Inlandsbanan genom åren.

Välkommen till tråden Barbis! Och vilken entré. Inte bara har du ett inlägg med fin fakta - du har även helt rätt. Bilden är tagen på ställplatsen i Kristinehamn och en kort promenad därifrån finns en bangård med massa gamla roliga tåg-prylar. Rekommenderas varmt.

Nu får du ta oss vidare Barbis.

Tackar, då plockar jag fram den här platsen och jag tyckte det var lite kul med storleksordningen i jämförelse.
Lätt att känna sig smått underlägsen i den här församlingen... jag känner mig smått medioker, nånstans i mediumklassen?

IMG_2606.jpeg

Senast ändrad:
Medan vi väntar på den spännande upplösningen av gåtan,
så kan vi väl fördriva tiden och från sidan titta lite närmare på grannens bastanta åkdon med CH i skylten,
Av däcken att döma, verkar den vara fullt terränggående med drivning på alla sex hjulen?
Dom måste ha ena riktigt dåliga vägar, där nere i Schweiz?

IMG_2622.jpeg

Nu ä la´ vi Ö`schöttar för goa, eller? Tre rätta svar från oss på raken...
Vi måste väl snart lägga band på kunskapen och släppa in övriga landsdelar också?
Klart, att det var på Engelssons parkering vi var denna gång.
Jag ber, att få lämna över det hedervärda ansvaret till PAMa i Sörping... bra gissat.

IMG_2619 2.jpeg

Tack Tordan. Nu drar vi vidare.vart är vi?
Sorry som vanligt korten lite som dom vill.

Bilagor

• 20260515_142807.jpg
    20260515_142807.jpg
    1,8 MB · Visningar: 22
  • 20260515_143041.jpg
    20260515_143041.jpg
    2,6 MB · Visningar: 22
Tar väl några bilder till. I denna by går polisen inte säker, kan vara en ledtråd.

Bilagor

• 20260516_092122.jpg
    20260516_092122.jpg
    2,3 MB · Visningar: 6
  • 20260515_142700.jpg
    20260515_142700.jpg
    2,3 MB · Visningar: 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in