• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Ja, här gäller det att ha vassa armbågar, om man vill komma intill...;)
Jämtland ligger mig alltid varmt om hjärtat, men det finns även andra ställen som bjuder på total sinnesro.
T.ex den här platsen, vart det nu var någonstans...? Vi valde den dyraste platsen på orten, men det var värt varje krona...

IMG_1643.jpeg

Tänker på Erlander och prästen, som hade geväret med sig upp i predikstolen och
råkade avfyra muskedundret av misstag... ja, ni känner väl till historien?
Huka er gubbar och kärringar, för nu laddar han om...
Tycker, att kulhålen i den här skylten vittnar om en god träffsäkerhet i tre fall av fyra försök... ;)
Då kan man nog lugnt sova vidare en natt till...

IMG_1667.jpeg

Med tanke på hur förra skylten ser ut med alla kulhålen, så skulle jag inte drista mig till att göra något dumt här... 😳
En självklarhet att avstå från att ens tänka tanken, åtminstone för en husbilsåkare inom vår community?
Nej, vi är inte i trakten av Ransäter...

IMG_1669.jpeg

Tyvärr fick jag inte min hund att lyda uppmaningen, använd "service point"... 🫣
Å andra sidan ska vi vara aktsam om vår fagra natur och inte missbruka vår s.k. "allemansrätt" inom just detta ämnesområde.
Vi lämnar pinkeriet och blickar istället ut över vattnet. Sådana här vackra vyer kan göra vem som helst smått religiös av bara anblicken
och på den här campingen kostar iallafall utsikten inte något extra...

IMG_1673.jpeg

Senast ändrad:
Som fallen från skyarna... står jag här nu och blickar ut över sjön.
Egentligen var solnedgången ännu mer glödhet i sin färgsprakande kvällsrodnad,
men det lyckades inte min ifåne fånga upp riktigt. Är man lite vass i kanten,
så kanske man kan lista ut var vi befinner oss, iallafall på ett ungefär...?

IMG_1654.jpeg

Vicken jäkla smäll, skulle nog Dynamit-Harry ha uttryckt sig på den tiden det begav sig...
Men det var då det ;), nu tar vi istället en liten promenad i de närmaste omgivningarna och lämnar campingen för en stund.

IMG_1657.jpeg

Senast ändrad:
Vi befinner oss nu helt riktigt vid Siljan och vi ställer kosan dit näsan pekar.
Kanske får vi se en glimt av Fröken Snusk i den här trakten där det finns många varianter på hennes ...
vad ska vi kalla det för, åkdon...?

IMG_1658.jpeg

Jag håller med Pålle om att ledtrådarna håller en mycket hög klass! Stjärna i kanten.

För övrigt handlade min tidigare kommentar om "Service point" inte om var man väljer att uträtta sina behov utan om det smått märkliga i att använda begreppet "service point" på en i övrigt svenskspråkig skylt. Nog om det.

Ibland pekar iaf min näsa mot Siljansnäs så det är min nästa gissning.

Känns som att vi är inne på upploppet nu... men Siljansnäs är fel, fel, fel...
och här har jag nu fått något annat i blickpunkten. Den här gången var det ingen dans på tapeten,
för då hade det nog varit svårt att hitta ledig parkering. 100 kr för husbilar.

Närliggande ställplatsen drivs av samma idrottförening som "vår" camping
och erbjuder samma erbjudande om tillgång till "service point" mot tillägg (50 kr).

Det finns ytterligare en ställplats på orten en bit längre bort, men hur det ligger till med avgifter
därborta vid bryggan vet jag inte. Har tidigare varit gratis, men det kanske är annat nu...

Att den här orten faktiskt har tre ställplatser ställt i relation mot dess blygsamma invånarantal,
tycker jag verkar anmärkningsvärt positivt för oss husbilister.

Men å andra sidan, är man ju van vid besökande turister i trakten och med en industri,
vars alster spridits i stort sett över hela den civiliserade världen.

Nu klarnar det väl, trots den här magnifika molnformationen?

IMG_1665.jpeg

Senast ändrad:
Nu blev det rätt till slut...
Siljan bildades ju en gång av ett enormt meteoritnedslag och då blev det nog en jäkla smäll. 😳
Fröken Snusk sitter ju gärna upp på en dalahäst... förmodligen är den tillverkad i Nusnäs...
Bliktpunkten i blå färgton, en dansbana som drivs av idrottsföreningen IF Nusnäs och
som tillhandahåller både dusch och andra bekvämligheter vid idrottsparken mitt i byn.

Vi valde att tillbringa en natt på naturcampingen, som egentligen är mer att likna vid en ställplats i mina ögon.
Men det visade sig vara en skön och stillsam plats att vila ut på, väl värt ett besök och kostar endast 150 kr, utan "service point".

Många skärpta knivar i lådan, men PAMa visade sig ha den vassaste den här gången, det är bara att tälja vidare. ;)
Tack för visat intresse och trevliga kommentarer.

IMG_1636.jpeg

Nu beger vi oss söder ut. En plats som. Kanske inte så många besökt, men då vi var där var det vinfestival o massor av husbilar på plats. Ni får börja ringa in landet först kanske.

Bilagor

• 20240202_110812.jpg
    20240202_110812.jpg
    2,3 MB · Visningar: 31
  • 20240202_113142.jpg
    20240202_113142.jpg
    2,6 MB · Visningar: 31

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in