• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Jag tror Thomas bild är ute vid femörefort och huset tror jag är fyrvaktarhuset då det känns mycket bekant. Texten på livbojen gick tyvärr inte att läsa på min mobil.
Då det hela gått vidare med Pålles bild så gissar jag på att det också är ett fyrvaktarhus, men var vete tusan.

"Femörehuvud" står det på åtminstone en av livbojarna, och det var på detta jag kom fram till att det är fyrvaktarbostaden vid Femörefortet. På denna bostad är väggen ut mot havet helt vit för att fungera som sjömärke.

Även "min" byggnad har väggen mot havet vitmålad, av samma anledning, men är inte någon fyrvaktarbostad. Ja, den har inte ens fungerat som bostad – möjligtvis som gäststuga i samband med någon fest.

(Kanske en fest där det förtärdes kräftor med sådan drycker som dessa kräver.)

Pålle

Som gammal seglare i Stockholms skärgård har jag vid flera tillfällen haft Albert Engströms ateljé som sjömärke, när vi var uppe i Roslagen.

Ateljen är faluröd på 3 sidor, medan sjösidan är vit.

Tommy

Tack för det Pålle. Nu reser vi vidare, men här vet jag inte om Albert Engström någonsin besökte, men här finns…..

IMG_1109.jpeg
…. bra vibrationer, cocosnötter och papaya enligt texten och en ställplats bakom där jag stod, när jag tog bilden i förra veckan.

Var befann jag mig?
Tommy

Kikkki Danielsson (som ju framfört låtarna du syftar på) förknippar jag främst med Osby, men efter lite googlande har jag fått veta att hon bor i Bollnäs.

Pålle

Senast ändrad:
Pålle du har som vanligt alla rätt, påläst som alltid. För visst hade jag hämtat stroferna från Kikki Danielssons album, att hon ursprungligen kom från Osby känner de flesta av oss till. Men att hon sedan en massa år bor i Bollnäs, alldeles bakom Nibo Norrlands största husbilshandlare, är nog inte allom bekant.

Sedan det här med bocken, vid Gustav Vasas liktåg 1560 var vapnet en tambock stående på alla fyra, men omvandlades senare till nuvarande stenbocken stående på bakbenen. Hälsingebocken har blivit en symbol för Hälsingland och den här står i Varpen/Ljusnan, vid ställplatsen i Bollnäs.

Pålle, nu är ansvaret ditt igen.

Tommy

Ja på Axmarbrygga har vi lagt ett antal kronor under åren, för att sedan nöjda och belåtna lämnat krogen och vandrat 30 meter till husbilen på ställplatsen. Praktiskt.

På fredag beställer vi ställplats och bord på Bergmans Fisk i Norrsundet, trevligt om ni dyker upp.

Ja, svaret på frågan är ställplatsen vid Axmar Brygga.

Tommy

Senast vi var där startade vi med Bryggans GT och avslutade med Bryggans Skogsfika.

Även det däremellan var gott.

Nu ser vi fram emot nya Dynérska reseupplevelser...

Pålle
Ja, det kommer en recension på ställplatsen i Norrsundet och på Restaurang Bergmans Fisk, men nu vill vi se en ny gåta från dig, ;)

*ASG* ….. svårt det här med att samtidigt diskutera med hustrun, se på TV och svara på frågorna i Jeopardy och hänge med i tråden, Var jag står med min husbil… Ursäkta, här kommer frågan, var stod vi?

IMG_8679.jpeg
Ett populärt stopp på vägen…

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka