• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Nu blev det rätt, visst är det Grythyttan och Måltidens hus. Vi var där 2016 och åt en alldeles utmäkt middag på Grythyttans Gästgiveri. Dyrt men gott. Vi kunde stå på deras parkering på baksidan av gästgiveriet. Tommy, du leder oss vidare.
iHusbil20230114 (10 av 14).jpgiHusbil20230114 (12 av 14).jpgiHusbil20230114 (13 av 14).jpg

Nej inte Öresundsbron, men om jag säger så här;
På gåtan i inlägget 1.141 ovan kan man säga att det finns en ”grann historia” ganska precis 10 mil.
….. med stor risk att jag krånglade till det. Skulle aldrig få uppdraget att skriva de där finurliga frågorna på Fångarna på fortet…. :unsure:

Tommy

Senast ändrad:
Undrar om inte min lilla gåta i förra inlägget förvirrade ….

Tar en ny bild, en stadsbild från vårt besök

076C3424-634D-436D-BB22-1766990BA334.jpeg
Tommy

Min første tanke var en skråstag bro i Sevilla, men kan ikke huske at den var så stor :D

Carola la ut et bilde av samme bro på FB :D Har ikke nye bilder fra husbil så jeg står over å svare rett.

Visst är det som Bengtic skriver, ”en fruktansvärd bro äver cadisbukten”. Vi besökte Cádiz igår och åkte då över bron med det långa namnet, puente de la Constitución de 1812.

Det är inte bara namnet som är långt, det är den tredje största i Europa när vi talar om huvudspann, 540 meter, efter Normandie-bron i Frankrike och Rion Antirion i Grekland.

Det finns ännu flera imponerande siffror om bron. Den är den näst högsta bron i världen med segelfri höjd på 69 meter. Bara Verrazano Narrows i New York är högre.

Som om inte det är nog kan jag berätta att den planerade byggtiden var 3 år, men när bron till slut invigdes 2015, hade det gått 8 år sedan bygget startade. Bygget var budgeterat till 238 miljoner Euro. Vid räkenskapens timma, när man räknade ihop alla kvittona vid invigningen, så visade det sig att man dragit över budgeten med över 100%, med inte mindre än 273 miljoner. Bygget kostade totalt 511 miljoner Euros!

Höll på att glömma det viktigaste, Bengtic, nu är ansvaret ditt.

62670618-0E4B-46C3-BF11-A38BEF6DAADE.jpeg

Lite resonemang:
Vid första anblicken ser det ut som Öland men då stämmer det inte med fyren.
Västra Sverige. Skåne, tveksamt. Havet måste vara i närheten av fyren, så flack mark, stengärdsgårdar, möjligen Halland, men var, det var frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen