• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Nu är det sista bilden, detta är nog en av världens finaste platser att besöka hemlihuset på.

När vi stod där för natten så skedde en olycka så folk kom fram till oss och frågade vad som hänt eftersom vägen var avspärrad, någon hade kört ner i diket och rakt in i en utskjutande klippa/sten, jag frågade en av dom som kom fram om det inte gick att köra runt en så kallad smitväg/genväg, minns inte helt säkert den exakt tiden men det var typ 4 timmar extrakörning.:eek:

Bonusinformation: Detta ligger ca 7-8 mil ifrån Saltströmmen som är häftigt, bara att gå över den höga bron är spännande, det är obegripligt mäktigt att se tidvattnet förflytta sig fram och tillbaka genom sundet.
20190715_151732.jpg

Nu får jag hoppas att ni vet platsen.:)
 
Jeg har ikke kjørt Kystriksveien i Helgeland siden de nye rasteplassene og dette minnesmerket er kommet på plass. Men jeg har sett endel skriverier om rasteplassen med siluetten av Lofotveggen som toalett og minnesmerket over besetningen på ubåten Uredd. Steinen i monumentet er ikke til å ta feil av det er marmor fra Fauske.
 
Ureddplassen ligger akkurat på grensen mellom Meløy og Gildeskål kommune. Min bedre halvdel Heidi er født og oppvokst på Forstranda ca. 2 mil derfra. Dagens utgave er versjon 2. På folkemunne blir det sagt att det er verdens dyreste utedass. På YouTube ligger en film om hvordan sementprofilen ble støpt liggende på siden. Det er en del fine stikkveier i området fra Svartistunnelen til Bodø.
Har dessverre ikke noen bilder å legge ut.
 
Senast ändrad:
Strekningen mellom siste ferge og Bodø gir meg visse minner. Mistet clutchen på min første Flair under innkjøringen på fergen, manuell veksel og null utløsing. Startet bilen i laveste veksel og kom i land, ringte brodern som bodde i Bodø og avtalte at jeg skulle forsøke å kjøre på gehør nordover et stykke - han avtalte med Fiat i Bodø at vi kunne komme dit. Kjøring på gehør er en kunst jeg trente på i min ungdom så ok det ble med forsiktig veksling opp til 3an og hjerte i halsen gjennom Svartistunnelen - ikke kult å møte vogntog der inne når en ikke kunne slakke på farten. Brodern møtte oss like nord for Saltstraumen broen og kjørte foran oss til Bodø og inn på plassen foran verkstedet. Det ble noen dager i Bodø, mens jeg hjalp til med demontering av lådan og montering igjen etter vi hadde funnet at det var blitt gjort en feil ved en garanti reparasjon (drevet for 2an hadde sprukket så det ble veldig høyrøstet). Vi måtte modifisere litt på innfestingen av akslingen for utløser armen som hadde glidd ut av festet på ene siden - låsingen hadde ikke blitt montert ved tidligere reparasjon. Opprinnelig verkstad tok hele regningen fra Bodø.
 
Jeg skrev att jeg ikke hadde noen bilder (på pc'n), nå forsøker jeg noe jeg ikke kan. På en tlf. fant jeg ett par bilder fra ett tettsted og campingen vi var på ett par dager i sommerferien, jeg kan si så mye att utsikten nordover fra kaia er "Nordpolen neste". Hva heter tettstedet?IMG_20210718_090255.jpgIMG_20210719_125854.jpg
 
Senast ändrad:
Tettstedet har ca. 1000 innbyggere og ligger på Varangerhalvøya. Kiosken på bilde over ligger midt i sentrum og når du snur deg 180 grader så ser du rådhuset.IMG_20210719_125204_LI.jpg
 
Tar jeg ikke mye feil om jeg sier at stedsnavnet starter med V :D. Har ikke besøkt det siden 1993.
 
Søk på kart.finn.no På det kartverket vil dere finne 4 flyplasser på Varangerhalvøya, 2 begynner på V og to begynner på ....., (ut mot havet).
 
Her var det dårlig respons, er nord i Nord-Norge helt utenfor alle sideveier og stikkveier som noen beveger seg på;), eller er bildene vanskelig å tyde, de er tatt nesten i enden av fylkesvei 890. Jeg har dessverre ikke så mange bilder å velge blant.
Chippen du gjorde ett godt forsøk, men stedet vi var på har ikke bystatus selv om B...... er kommunesenter, det ligger i enden av fv890 ut mot havet. Det ligger på Varangerhalvøya der Vardø og Vadsø også ligger, som Knut tenkte på.
 
Joakim du har helt rett svar.
Hvis du har vært til Mo i Rana så har du fremdeles masse igjen å oppleve. Midten av E6 mellom Svinesund og Kirkenes er Fauske, inn for Bodø.
Skiltet står på en døgnhvileplass for lastebiler rett på nordsiden av Fauske. Det er mye fin natur i Nord-Norge.
Da tar Joakim tråden videre til en ny plass.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen