• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad är detta för ugn?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Såg denna ugn i en husbil på Tumbo.

4A5A39AF-CB2D-49F2-8C05-2D28116B3C56.jpegCEF4E2F1-04DB-458B-88D2-3A6893C35363.jpeg

Trodde att det var en gasolugn men det kanske är en micro? Hittar inget på Dometics hemsida. Någon som vet vad det är för ugn?

Kjell
 
Har sett en tilsvarende gasol dreven, tror denne har en brenner på bakveggen. Og om den er den samme vi hadde i en Winnebago så fungerer faktisk termistaten ved å veksle mellom full blast og en pilotflamme. Noe mer avansert enn den som sitter i Techtower sammen med kyl og frys.

Test å slå den på og titt inn etter noen minutter.

Edit: Det ser ut til at dette er en mer avansert med grillbrenner i taket og undervarme i bunnen på ugnen. Den varianten har jeg kun hørt om.
 
Har sett en tilsvarende gasol dreven, tror denne har en brenner på bakveggen. Og om den er den samme vi hadde i en Winnebago så fungerer faktisk termistaten ved å veksle mellom full blast og en pilotflamme. Noe mer avansert enn den som sitter i Techtower sammen med kyl og frys.

Test å slå den på og titt inn etter noen minutter.

Edit: Det ser ut til at dette er en mer avansert med grillbrenner i taket og undervarme i bunnen på ugnen. Den varianten har jeg kun hørt om.
Det som var lite underligt var att jag inte kunde se någon skorsten på ugnen. Ca 10 cm bakom ugnen gick det ledningar för vatten.
 
Vår 10år gamla gasolugn har i princip samma reglage. En brännare långt in och i botten som kan regleras när du vrider knappen åt en hållet, vrider du åt andra hållet så tänds grillbrännaren i taket. En knapp för ljus och en för tändning, saknar dock en knapp för roterande grillspett.
Finns inget bättre på långkörning än att göra ett kort stopp och slänga in något gött som man sedan luktar på en lämplig stund medans det blir klart. Bara att käka när man väl stannar😋😋
Hälsningar
Peter
 
Kan detta vara en nyare utgåva, storleken ser ut att vara ganska lika.
Det börjar nog närma sig. Hittade den här på Kama

AF8D409D-558F-4B3C-B6CC-6D9BEA80DA83.png
Det är bara handtaget som ser annorlunda ut samt att det står ”SMEW” på den. Står också att den utgått och ersatts av en annan artikel.

Nu kommer jag nog inte närmare ett svar. Tack för all hjälp.

Kjell
 
Jag har en sådan originalmonterad i min Hymer.
Förutom "vanlig ugn med brännaren bak nertill så har den även grill upptill med inbyggd motorgrillspett.
Ja, Smev heter den, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på min.
Känsligt startförfarande, startar endast med helt öppen lucka, efter tändning går man över till halvöppna läget, där måste man vänta ett par minuter innan man kan stänga luckan helt, försöker man forsera detta startförfarande så avbryter ugnen starten o_O
 
Senast ändrad:
Jag har en sådan originalmonterad i min Hymer.
Förutom "vanlig ugn med brännaren bak nertill så har den även grill upptill med inbyggd motorgrillspett.
Ja, Smev heter den, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på min.
Känsligt startförfarande, startar endast med helt öppen lucka, efter tändning går man över till halvöppna läget, där måste man vänta ett par minuter innan man kan stänga luckan helt, försöker man forsera detta startförfarande så avbryter ugnen starten o_O
Stämmer det att det inte är någon skorsten?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen