• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

TV kanaler i Tyskland, vad har hänt?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Inte en enda TV kanal i den digitala sökningen, men massor med ”Internet” och ”radio” kanaler(!), vad gör jag för fel? Har jag missat någon viktig info eller är min TV antenn föråldrad? Vi hade en duktig kille från Lomma (tror jag), ”Dethlefskvalitet”, han kunde det mesta om Mhz & TV problematik. Min antenn OMNI-NOVA, Televes BOSS, är 8 år gammal…

1666196309394.jpeg

Svarar spontant, utan att ha checkat beteckningarna;
För att kunna se kanalerna via det tyska marknätet måste man ha en mottagare som klarar den senaste standarden, DVB-T2.
Kanske din TV-mottagare klarar enbart DVB-T (den äldre standarden)?

Tyskland övergick till den nya fr o m 2020 tror jag; kanske DVB-T fanns kvar övergångsmässigt även ifjol?

Du visar en meny där du valt Sverige, den kan vara viktigt. Du är ju inte i Sverige, välj Tyskland. Brukar komma en meny till där man frågar om språk och den kan du ha i med valet Sverige. Borde funka med det valet du har men jag vet att jag varit ute för tvärtom, fel val där i Sverige och det fungerade inte.

(Ser nu att Arkilles hann före)

Prova också på olika geografiska ställe om ni nu flyttar er dagligen. Till antennen så har du en nätdel med 230 volts stickpropp eller en spänningsinserter för 12 volt. Prova att ta ut stickproppen eller bryta 12 volten till antennen och gör ny sökning. Om du nu råkar vara väldigt nära en sändare.

Det har alltid stått ”Sverige” var än vi befann oss inom EU och det har fungerat, men jag gör ett försök att hitta Tyskland…
Gällande parabol/satelitt sändningar DBV S1 & S2- så oavsett vilket land har vi befunnit oss (så länge fanns satellite signal) inom EU så våran receiver i Alden satellite system har uppdaterat läge för land automatiskt.

Jag tror att för de marksända tv program så har flera länder börjat sända i DVB-T2 format så om Din TV inte har DVB - T2 tuner så kanske bör man ha receiver med sådan och lämplig antenn.

Nej, nu har jag gjort allt som stod i min makt med TV inställningar. Imorgon är vi i Frankrike och då gör jag nytt försök annars får det bli ny TV, ny antenn och ny fjärrkontroll (börjar bli trött på nuvarande).
…och då kommer jag att fråga om tips med vad jag ska köpa. Måste ha tillverkats bättre saker under senaste 8 åren.

Tack för all hjälp iVänner :love:

Ser på nätet att du varit med i denna diskussion för ett tag sedan.
Härom året gick tyskarna över till DVB-T2 men med en nyare videocodec än vi använder oss av i Sverige.
I Sverige är utsändningen enligt codec H264 medan tyskarna har valt en nyare variant som bättre klarar full HD.
Du måste förvissa dig om att din mottagare klara codec H265/HEVC.

Ser på nätet att du varit med i denna diskussion för ett tag sedan.
Härom året gick tyskarna över till DVB-T2 men med en nyare videocodec än vi använder oss av i Sverige.
I Sverige är utsändningen enligt codec H264 medan tyskarna har valt en nyare variant som bättre klarar full HD.
Du måste förvissa dig om att din mottagare klara codec H265/HEVC.
Det är nog det rätta svaret Akilles! Dessutom har TV4 Play slutat uppdatera AppleTV-3 som jag har byggt om till 12 Volt. Summan av allt detta innebär att jag (vi) behöver en modern liten 19”-20” TV som går på 12V och kompenserar ev. för spänningsfall. Ska kolla vad Dethleffs hade trollat fram…

Den TV som Dethleffs har länkat till är den perfekta TV’n för båt & husbilsfolket. Enda problemet är att den finns inte att köpa i Tyskland. Har kollat med MediaMarkt, existerar inte ens…(?) Ska läsa mer om din TV, Klas Nilsson i eftermiddag, nu ska vi ge oss ut på vägarna i Frankrike.

Den TV som Dethleffs har länkat till är den perfekta TV’n för båt & husbilsfolket. Enda problemet är att den finns inte att köpa i Tyskland. Har kollat med MediaMarkt, existerar inte ens…(?) Ska läsa mer om din TV, Klas Nilsson i eftermiddag, nu ska vi ge oss ut på vägarna i Frankrike.
Vad du än gör undvik Fransk TV vad jag minns har de ett eget färgsysten SECAM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen