• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips på Fiat-verkstad i södra Sverige önskas

Inte exakt detta men nära!

Så här skriver en försäljare..

Och en annan..stor!

Det tycks va svårt att googla fram ett exakt svar på frågan.

Ja det är svårt med exakt svar. Jag kommer nog att helt enkelt hoppa över kontrollerna. Att betala så mycket för kontroller av en plåtis som dessutom körs så mycket så att garantin upphör efter kanske tre år från nu är inte försvarbart.

Kan du ge exakt länk till var detta står?
Din länk ovan (visserligen felstavad men jag hittade ändå) går till förstasidan och jag hittar inget om att garanti inte får beläggas med avgifter.
www.hallakonsument.se är länken till Konsumentverket.
Är bara att söka exempelvis på garantier regler eller liknande.
En garanti betyder att utfärdaren av garantin tillverkare eller säljare kostnadsfritt lagar det som garantin gäller, 3 försök att reparera/åtgärda felet, sedan har konsumenten rätt att häva köpet eller begära nedsättning av priset i förhållande till felets art.
Vi köpte en Kabe 2008.. massor av fel, 34 A4 sidor! Begärde ny bil..Nej! efter 4 försök att reparera skrev jag en anmälan till ARN kopia till Kabe, dagen efter ringde ansvarig och sa att Ny bil skulle finnas att hämta inom 2 mån! De villa ha lista på vilken utrustning vi ville ha!
Återtog anmälan till ARN, fick Ny bil vilken visade sig också vara av oerhört dålig kvalité.
Så konsument köplagen fungerade då och är väl bättre ändå idag!

En försäkring är ingen garanti utan ett åtagande att reparera fel.. kan tolkas lite olika!
Märk: Konsumentköplagen skärptes under 2022 till Kundens fördel!

Bilagor

• 70B59A48-0AF6-4776-BCD0-31057AC5327B.png
    70B59A48-0AF6-4776-BCD0-31057AC5327B.png
    190,7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Ja det är svårt med exakt svar. Jag kommer nog att helt enkelt hoppa över kontrollerna. Att betala så mycket för kontroller av en plåtis som dessutom körs så mycket så att garantin upphör efter kanske tre år från nu är inte försvarbart.
Garantin för bodelen har väl ingen mil begränsning

Kan du ge exakt länk till var detta står?
Din länk ovan (visserligen felstavad men jag hittade ändå) går till förstasidan och jag hittar inget om att garanti inte får beläggas med avgifter.
😂 ”Hallå” stavas halla på nätet. 😂
hallakonsument 👻

www.hallakonsument.se är länken till Konsumentverket.
Är bara att söka exempelvis på garantier regler eller liknande.
En garanti betyder att utfärdaren av garantin tillverkare eller säljare kostnadsfritt lagar det som garantin gäller, 3 försök att reparera/åtgärda felet, sedan har konsumenten rätt att häva köpet eller begära nedsättning av priset i förhållande till felets art.
Vi köpte en Kabe 2008.. massor av fel, 34 A4 sidor! Begärde ny bil..Nej! efter 4 försök att reparera skrev jag en anmälan till ARN kopia till Kabe, dagen efter ringde ansvarig och sa att Ny bil skulle finnas att hämta inom 2 mån! De villa ha lista på vilken utrustning vi ville ha!
Återtog anmälan till ARN, fick Ny bil vilken visade sig också vara av oerhört dålig kvalité.
Så konsument köplagen fungerade då och är väl bättre ändå idag!

En försäkring är ingen garanti utan ett åtagande att reparera fel.. kan tolkas lite olika!
Märk: Konsumentköplagen skärptes under 2022 till Kundens fördel!
En garanti är frivillig från leverantören/säljaren. Därmed kan denne också ange villkor, t ex att årlig kontroll måste göras. Jag hittar inget om att den kontrollen inte får lov att kosta något. Utöver garantin gäller naturligtvis Köplagen.

Jo, i garantipappren jag fick med vid köpet står 7 år eller 100 000 km.
På Bodelen..?
Märkligt..!! Men inte omöjligt att man skyddar sig så!
Nu är 10 tusen mil väldigt mycket för det mesta då en HB rullar i snitt 2-600 mil per år.
Undantag finns vår 17 slog om till 9800 mil vid Skuleberget på söndag morgonen.

På Bodelen..?
Märkligt..!! Men inte omöjligt att man skyddar sig så!
Nu är 10 tusen mil väldigt mycket för det mesta då en HB rullar i snitt 2-600 mil per år.
Undantag finns vår 17 slog om till 9800 mil vid Skuleberget på söndag morgonen.
Jag har i förstainlägget skrivit att min bil gått ca 4 300 mil på knappt två år. I den takten hinner jag inte uppnå 7 år innan 10 000 mil.

Senast ändrad:
Jag har i förstainlägget skrivit att min bil gått ca 4 300 mil på knappt två år. I den takten hinner jag inte uppnå 7 år innan 10 000 mil.
Vi är inte många som använder och kör med HB så mycket, väldigt många kör 1 månad per år.
Tur att vi har lite olika vanor!

-- Bra då vet jag och andra, var ribban ligger.

Edit:
Respekterar trådskaparen fullt ut :)

Senast ändrad:
Kan det finnas anledning att skilja på...
Allmänt intresse för alla medlemmar,
eller individuellt tjafs som bättre platsar i PM
alltså Personliga Meddelanden?

Trådar blir ju sökbara, även sedan stundens kränkthet lagt sig,
eller hur?
I denna tråd har jag inte sett något tjafs eller någon som blivit kränkt. Vad menar du? Det är upp till varje medlem att låta bli att läsa om inte intresse finns.

I denna tråd har jag inte sett något tjafs eller någon som blivit kränkt. Vad menar du? Det är upp till varje medlem att låta bli att läsa om inte intresse finns.
Är Det något som inte passar ”Klagomuren”
så varför inte skriva vad som misshagar??
Har fått inlägg raderade som många gillat på grund av ”klagomurens” agerande!
Vad som misshagat vet jag inte bara att ”Klagomuren” klagat och någon tycker att så kan det inte skrivas.. och raderar!
Ge skribenten möjlighet att Justera texten istället om något misshagar ”Klagomuren!”

Är Det något som inte passar ”Klagomuren”
så varför inte skriva vad som misshagar??
Har fått inlägg raderade som många gillat på grund av ”klagomurens” agerande!
Vad som misshagat vet jag inte bara att ”Klagomuren” klagat och någon tycker att så kan det inte skrivas.. och raderar!
Ge skribenten möjlighet att Justera texten istället om något misshagar ”Klagomuren!”
Nu förstår jag inte. Du citerar mig och skriver om "Klagomur" och "misshagar". Har jag skrivit något som hör dit?

Take it easy..PL 8... nej detta ovan handlar inte om dig.... jag tror att jag förstår Erok bra och vad han menar... och det har inget med att han citerar dig att göra...tror bara att han tryckt på..." svara".

Take it easy..PL 8... nej detta ovan handlar inte om dig.... jag tror att jag förstår Erok bra och vad han menar... och det har inget med att han citerar dig att göra...tror bara att han tryckt på..." svara".

Jag tar det lugnt. Det är inga upprörda känslor från mig. Men jag vill gärna veta om någon tycker att jag gjort något fel. Och svara kan man ju göra antingen genom att inte citera alls eller att citera rätt inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen