• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips på Fiat-verkstad i södra Sverige önskas

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Jag har en Fiat Ducato 2021. Den har nu gått ca 4 300 mil och närmar sig tvåårsdagen. Alltså dags för service.

Jag kontaktade firman (som är Fiat Professionell-godkänd) där jag köpt den och bokade tid. När jag fick bekräftelsen och specifikationen blev jag "överraskad" av det höga priset.

Därför söker jag bra och prisvärd Fiat Professionell-verkstad i södra Sverige, ju närmre Helsingborg dess bättre. Att leta upp alla Fiat Professionell-verkstäder kan jag själv så det gäller sådana som ni tycker är extra bra och prisvärda (läs billigare än andra).

Edit: rättat stavfel

Senast ändrad:
Jag har tyvärr inget att bidra med när det gäller södra Sverige men anser att det generellt är bra med verkstäder som har förstånd nog att kunna erbjuda anpassad service och inte i alla lägen hävda att alla bilar skall servas precis lika. Husbilar körs ju i allmänhet betydligt färre mil per år än de distributionsbilar de i grunden är byggda på och då kan man, beroende på körsträcka, på förhand inse att en del saker serviceschemat är onödiga att genomföra vid varje service; eller kan modifieras.

Tack för svaren så långt.

Jag anser nog att verkstaden måste följa Fiats krav på vad som ska göras för att firman ska kunna sätta en stämpel i serviceboken. Annars blir det uppenbart diskussion om något ev händer därefter.

En diskutabel sak däremot är vad som gäller för AdBlue i den bokningsbekräftelse jag fått. Där angavs att en dunk med 10 l AdBlue skulle fyllas i. Om inte allt gick i skulle resten ställas i garaget. Detta till en kostnad av 0,2 timmar och högt literpris. Totalt mångdubbelt dyrare än vad jag betalar när jag själv tankar. Denna post kom med utan att jag blev tillfrågad. Jag inser att vissa ägare vill ha fullservice och är beredda att betala för det. Men jag betalar inte en firma mångdubbelt för att fylla i AdBlue. Därför har jag bett dem stryka den punkten.

Jag är dock fortfarande intresserad av tips. Kanske hittar jag en lika bra och billigare verkstad.

Jag har en Fiat Ducato 2021. Den har nu gått ca 4 300 mil och närmar sig tvåårsdagen. Alltså dags för service.

Jag kontaktade firman (som är Fiat Professionell-godkänd) där jag köpt den och bokade tid. När jag fick bekräftelsen och specifikationen blev jag "överraskad" av det höga priset.

Därför söker jag bra och prisvärd Fiat Professionell-verkstad i södra Sverige, ju närmre Helsingborg dess bättre. Att leta upp alla Fiat Professionell-verkstäder kan jag själv så det gäller sådana som ni tycker är extra bra och prisvärda (läs billigare än andra).

Edit: rättat stavfel
Vad fick du för pris?

Vad fick du för pris?
Det hade jag ju inte tänkt "avslöja" än. Men jag förstår att jag bjudit in till frågan.
2-års service eller 4 800 mil (min har gått 4 300 mil) offererades till knappt 7 400 kr.

Då har jag exkluderat den dyra AdBlue och också den dyra täthetskontrollen (av karossen, inte gasen). Tar man med dem så blir det en hel del till och därav min första reaktion.

Notera att detta är till en 2021:a där t ex specificerad olja är betydligt dyrare än vad som specas till en kanske 20 år äldre bil.

Senast ändrad:
Anlitar själv Ekeby Bil & Husbilsservice
tel 042-4539400
Ja det är mycket nära. Jag var där i fredags och tyckte mig få stort förtroende för en liten verkstad som verkar "personlig". Priset för servicen var faktiskt högre än det jag tidigare fått. Så även om det inte blir där nu så kommer jag att ha dem i åtanke i framtiden.

Så kanske ursprungspriset ändå inte var så högt. Däremot var kostnaden för AdBlue (som nu tagits bort) oförskämt högt och kostnaden för täthetskontrollen ska jag diskutera med dem om. Jag tycker det är högt pris för täthetskontroll på en plåtis. Det krävs ju att den görs för att täthetsgarantin ska gälla. Men den gäller i sju år eller 100 000 km. I nuvarande takt har jag uppnått det innan sju år och frågan är då om den är värd så mycket.

Vad har du för plåtis som måste göra täthetsprovning? Jag hade en Sun Living, systerföretag till Adria och de krävde täthetskontroll. Dyrt var det också. När jag krävde att få vara med och få se vad de gjorde när de täthetskontrollerade halverades priset. Min nuvarande Globe Car/Pössl har ingen täthetskontroll som krav.

En Carado med "7års läckagegaranti" under förutsättning att kontroll görs en gång om året. Jag ska ta en diskussion med dem och att kräva att få vara med kan var en sak att ta med. En annan är vem som får göra det eftersom överenskommelse mellan Konsumentombudsmannen och Husvagnsbranschen från 2011 (som jag tror fortfarande gäller) säger att om säljare/generalagent har specifika krav på vem som ska göra det så ska det också vara gratis.

En Carado med "7års läckagegaranti" under förutsättning att kontroll görs en gång om året. Jag ska ta en diskussion med dem och att kräva att få vara med kan var en sak att ta med. En annan är vem som får göra det eftersom överenskommelse mellan Konsumentombudsmannen och Husvagnsbranschen från 2011 (som jag tror fortfarande gäller) säger att om säljare/generalagent har specifika krav på vem som ska göra det så ska det också vara gratis.
Det har Adria och Sun Living kommit undan med att man får göra täthetskontroll en på annan kontroll organisation. På en plåtis gör de nog bara en okulär kontroll. Protokollet hade inga procentsatser hur mycket fukt det var på olika ställen. Det stod bara OK eller något liknande. Ingen mätning hade gjorts.

För vår Malibu plåtis finns inte heller något krav på täthetskontroll. Och det verkar rimligt för en plåtis. Kan det vara så att Carado har valt att hantera plåtisar och plastisar lika, i värsta fall genom ett förbiseende?

För vår Malibu plåtis finns inte heller något krav på täthetskontroll. Och det verkar rimligt för en plåtis. Kan det vara så att Carado har valt att hantera plåtisar och plastisar lika, i värsta fall genom ett förbiseende?
Men har du någon 7-årig (eller annan tid) täthetsgaranti?

Årskontrollen för min ska göras på årsdagen +- 6 månader. Eftersom bilen är två år om en månad så har jag fram till september på mig innan den andra kontrollen ska göras. Den första kontrollen gjordes september 2022 men då utan kostnad som ersättning för annat. Därför blev det aldrig någon diskussion då. Jag ska nu se till att de stryker kontrollen vid servicen så hinner vi diskutera igenom om/hur det ska skötas och ev kostnader för detta.

Jag tar gärna emot fler synpunkter på täthetsgaranti och kontroll.

https://carado.com/se/sv/nicht_veroeffentlichen_sv/faq/garanti
Här står:
"Vad betyder "7 års täthetsgaranti"?
Den täta garantin för Carado husbilar sedan modellår 20 är 7 år för alla fordon med årlig besiktning av en avtalspartner."

Extra intressant att de skriver "av en avtalspartner" eftersom det enligt #11 då ska vara gratis.
Skrivs det: Täthets garanti ska kontroll vara Gratis. Garantier får inte beläggas med avgifter. www.hallakonsumment.se
Skrivs det: Täthets försäkring kan avgift tas ut.
LMC har 12 år Täthets försäkring benämns tyvärr i dagligt tal som "Garanti", men för att gälla skall kontroll genomföras på av LMC auktoriserad verkstad, om inte förfaller Försäkringen.

Skrivs det: Täthets garanti ska kontroll vara Gratis. Garantier får inte beläggas med avgifter. www.hallakonsumment.se
Skrivs det: Täthets försäkring kan avgift tas ut.
LMC har 12 år Täthets försäkring benämns tyvärr i dagligt tal som "Garanti", men för att gälla skall kontroll genomföras på av LMC auktoriserad verkstad, om inte förfaller Försäkringen.
Kan du ge exakt länk till var detta står?
Din länk ovan (visserligen felstavad men jag hittade ändå) går till förstasidan och jag hittar inget om att garanti inte får beläggas med avgifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen