• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Tips och trix för att öppna locket till vattentanken?

Pelk

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Täby
Någon som har en bra idé på hur man skall öppna ett lock som inte vil bli öppnad?

Har låtit det vara under ett par år, och rengjort färskvattentanken "kemiskt", men nu vill jag få upp den för att kunna se visuellt hur det ser ut.
Kan man smörja med Silicon runt kanten och hoppas på att det ska mjuka upp eller är det dumt att riskera att det till slut hamnar i tanken?

Hur gör ni andra?

1680600435978.png
 
Mitt tätade inte, till slut tog jag i så mycket jag kunde med handkraft men det tätade ändå inte. Sågade till en bräda och borrade ett hål för att kunna trä in ett träskaft så jag med enkelhet kunde använda båda händerna för att vrida om locket. Jag valde att såga som ett V i ändan 2 cm från kanterna för att få ett bredare avstånd för att inte vrida sönder locket. Rätt eller fel det vet jag inte men så gjorde jag.

Nu har jag inga problem att få det tätt, eller att öppna locket.

Och någon bild kan jag inte lägga in eftersom Husbilen fortfarande är på vinterförvaring.
 
Har studert verktøyet ut i fra styrke og utskrift på vanlig hobby printer. Penest resultat får en skrevet ut med det som går inn i lokket oppover, men en får da mesteparten av belastningen på lagene i utskriften. Utskrevet liggende på siden gir vesentlig større styrke, men med endel mindre problemer med utseende i åpningen mellom de to delene som stikkes ned i lokket. Nå har dette kosmetisk betydning så en kan med fordel skrive ut på den måten.
 
Det här handtaget var med när vi köpte senaste husbilen. Funkar jättebra att få loss ett tjurigt lock, men var nog för frekvent använt för stängning för gummipackningen tätade inte även när man drog till ordentligt. Blev en ny packning och därefter manövreras locket bara med handkraft, och det läcker inte. Men ett välgjort handtag, vet ej om det är hemmafixat, eller om det är köpt. Och man får garanterat upp ett tjurigt lock med vridmomentet. :)

20230425_164831.jpg20230425_164842.jpg20230425_164903.jpg
 
Detta är optimalt! Tveklöst bästa öppnings ”nyckel” till din, Dethlefs och min typ av tanklock. Locket är så pass mjukt så att allt annat gör hål i det.

På min ”nyckel” har jag även slipat ytterkanterna (tips till Dethlev) så den kommer hela vägen ner. Liknar Rolle’s men min är hemmabyggd.
 
Senast ändrad:
jag har alltid öppnat/stängt den med bara handkraft utan verktyg, varför drar ni locken så hårt?
Köpte husbilen lätt begagnad 😃
Så det var inte jag…

Nu när jag fått loss det, så har jag inte dragit åt det lika hårt. Verkar tätt ändå.

Mitt verktyg sitter kvar på locket. Mest för att det är lättare att vrida då 😊

Min är utskriven i ”PC White” med 2 mm tjocklek på väggarna och tringelförstärkning i mellan.
 
Jag har bara råkat ut för ett läckande lock, och det satt helt löst, det upptäckte jag efter vi precis köpt hb, läckaget var under hb på svarttanken, ett riktigt skitgöra att ta hand om och åtgärda 🤪
Efter sanering fick locket en ny packning drog åt endast med handkraft, har varit tätt i 9år nu.

2014-06-30 18.16.01.jpg2014-06-30 18.25.48.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen