• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Tips och trix för att öppna locket till vattentanken?

Pelk

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Täby
Någon som har en bra idé på hur man skall öppna ett lock som inte vil bli öppnad?

Har låtit det vara under ett par år, och rengjort färskvattentanken "kemiskt", men nu vill jag få upp den för att kunna se visuellt hur det ser ut.
Kan man smörja med Silicon runt kanten och hoppas på att det ska mjuka upp eller är det dumt att riskera att det till slut hamnar i tanken?

Hur gör ni andra?

1680600435978.png
 
Silikon eller annan smörja runt kanten för att få loss är ingen bra ide. Det är nog gummipackningen som har fastnat, så det är nog milt våld som gäller. Det finns förlängare till dessa lock, har en själv men använder den inte. Bäst är att ha en fräsch gummipackning, och inte dra åt hårt. Och öppna några gånger/säsong. Ev. lite vaselin på gummipackningen. Har funkat för mig. :)
 
Eneste olje som kan hjelpe og ikke være en risiko er en tynn matolje. Tror det var en spray olje for steking noen brukte. Men uansett en forlenger og brutal kraft er raskeste løsning. En planke med utsaget spor for "håndtaget" og muligens litt avrunding for å få lengre grep er et godt verktøy.
 
Någon som har en bra idé på hur man skall öppna ett lock som inte vil bli öppnad?

Har låtit det vara under ett par år, och rengjort färskvattentanken "kemiskt", men nu vill jag få upp den för att kunna se visuellt hur det ser ut.
Kan man smörja med Silicon runt kanten och hoppas på att det ska mjuka upp eller är det dumt att riskera att det till slut hamnar i tanken?

Hur gör ni andra?

Visa bilaga 23556
Har gjort en liten rundad träkloss med skåra.

IMG_1074.jpeg
 
Eneste olje som kan hjelpe og ikke være en risiko er en tynn matolje. Tror det var en spray olje for steking noen brukte. Men uansett en forlenger og brutal kraft er raskeste løsning. En planke med utsaget spor for "håndtaget" og muligens litt avrunding for å få lengre grep er et godt verktøy.
Har gjort en liten rundad träkloss med skåra.
Precis något sådant jag funderat på att fixa, men om det funnits en genväg så hade jag gärna tagit den... :)
Sprayfett kanske kan hjälpa lite, ska testa det först.
Annars får det bli "plankan", dock lite trång runt vårt lock. Så det får bli en specialare...
 
Precis något sådant jag funderat på att fixa, men om det funnits en genväg så hade jag gärna tagit den... :)
Sprayfett kanske kan hjälpa lite, ska testa det först.
Annars får det bli "plankan", dock lite trång runt vårt lock. Så det får bli en specialare...
Hej. Det finns en plast klos som klarar båda typer av lock dels det du har och det som finns i en del andra husbilar som detta.
Mvh Umebo
 

Bilagor

  • 94F6D063-16EE-4A04-AE0D-049264D0ED2B.jpeg
    94F6D063-16EE-4A04-AE0D-049264D0ED2B.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 31
En "Stockholmare" och en skiftnyckel eller blocknyckel borde funka.
Använd handtagen på Stockholmaren på locket, och skiftnyckeln/blocknyckeln på käften.

"stockholmare"
Visa bilaga 23562
Har provat med dubbla sådana, men det sitter för hårt - lockets "öppningshandtag" ger med sig.
Därför det fått sitta utan åtgärd, men nu vill jag ha upp den.
Så i värsta fall får jag köpa ett nytt lock först.
 
En "Stockholmare" och en skiftnyckel eller blocknyckel borde funka.
Använd handtagen på Stockholmaren på locket, och skiftnyckeln/blocknyckeln på käften.
Hej. Hoppa över Stockholmaren den förstör bara fingrar och andra saker också det sämsta verktyg som har uppfunnits tycker i alla fall jag.
Mvh Umebo
 
Senast redigerad av en moderator:
Har provat med dubbla sådana, men det sitter för hårt - lockets "öppningshandtag" ger med sig.
Därför det fått sitta utan åtgärd, men nu vill jag ha upp den.
Så i värsta fall får jag köpa ett nytt lock först.
Det är inte helt fel att byta lock/packning när du får loss det, iallafall på mina blå lock så är det en mycket tjock och mjuk packning som inte behöver dras speciellt hårt för att täta, har bytt mina en gång, minns inte att de var speciellt dyra då.
Prova att värma upp försiktigt med en varmluftspistol/hårtork, plötsligt så händer det :)
 
Hej
Man kan smörja in med armaturfett när locket är borta så blir det lättare nästa gång ingen lösning nu men en tanke att förebygga
Eventuellt värma lite lätt med värmepistol/hårtork som inlägg #11
Sök på armaturfett

Armaturfett är framställt av en 100% ren, luktfri silikonolja. TZW/UBA-godkänd för dricksvatten. Avsett för smörjning av O-ringar i dricksvattenarmaturer. armaturfett är särskilt lämpligt till EPDM- och NBR-gummi.
 
Silikon eller annan smörja runt kanten för att få loss är ingen bra ide. Det är nog gummipackningen som har fastnat, så det är nog milt våld som gäller. Det finns förlängare till dessa lock, har en själv men använder den inte. Bäst är att ha en fräsch gummipackning, och inte dra åt hårt. Och öppna några gånger/säsong. Ev. lite vaselin på gummipackningen. Har funkat för mig. :)
Vaselin är det bästa till packningar och elkontakter..
 
Jag kör också med träkloss och en stor skiftnyckel. Har även hört andra som använder verktyget för att ta loss oljefilter men har inte provat annat än träklossen och den fungerar för mig
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen