• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Sy ett eget termotäcke

Kanske kan fungera. Kan inte se något pris, kräver inloggning. Det tyg som Masa är sytt med har blå eller röd färg på ena sidan tyget och silver på den andra.
Kostar någonstans runt 200:- m2 inkl moms, Ahlsell säljer bara hela rullar
Tips leta upp en isoleringsfirma tex Billfinger hör om du kan få känna på väven
Bor du i Karlstad kan du få en liten bit med väv av mig som du kunde känna på o prova så att din symaskin klara av att sy denna typ av väv
den har bara silkon på ena sidan
 
Kostar någonstans runt 200:- m2 inkl moms, Ahlsell säljer bara hela rullar
Tips leta upp en isoleringsfirma tex Billfinger hör om du kan få känna på väven
Bor du i Karlstad kan du få en liten bit med väv av mig som du kunde känna på o prova så att din symaskin klara av att sy denna typ av väv
den har bara silkon på ena sidan
"Silikon på ena sidan" låter som om tyget är helt vatten- och ångtätt. Eftersom mattan ska kunna ligga ute i regn, snö och fukt så måste man tyvärr räkna med att det kommer fukt/vatten in genom sömmar och skarvar även om materialet i sig är tätt. När det väl kommit in blir det då svårt att torka ut mattan. Men det kanske inte är något problem i praktiken. Jag har nämligen själv ett vintertäcke i kraftig PVC. Funkar bra men är otympligt. Jag har inte märkt att fukt kommer in eller ansamlas i det trots att ytan säkert är tät. Eftersom det jag har är så otympligt är jag också intresserad av att sy eget om jag hittar rätt material.

Någon som vet om Masa eller andra komersiella täcken har material som är vattentätt men inte ångtätt? Dvs ungefär som GoreTex precis som Kjell skriver i förstainlägget.
 
"Silikon på ena sidan" låter som om tyget är helt vatten- och ångtätt. Eftersom mattan ska kunna ligga ute i regn, snö och fukt så måste man tyvärr räkna med att det kommer fukt/vatten in genom sömmar och skarvar även om materialet i sig är tätt. När det väl kommit in blir det då svårt att torka ut mattan. Men det kanske inte är något problem i praktiken. Jag har nämligen själv ett vintertäcke i kraftig PVC. Funkar bra men är otympligt. Jag har inte märkt att fukt kommer in eller ansamlas i det trots att ytan säkert är tät. Eftersom det jag har är så otympligt är jag också intresserad av att sy eget om jag hittar rätt material.

Någon som vet om Masa eller andra komersiella täcken har material som är vattentätt men inte ångtätt? Dvs ungefär som GoreTex precis som Kjell skriver i förstainlägget.
På Masas hemsida står ” Yttertyg: Vattentätt TAFFETA -tyg”
 
Även om tråden handlar om att sy ett eget täcke kommer här en länk till Masas hemsida.


Vet sen tidigare att den har varit svår att hitta. Den har förnyats och innehåller nu rätt mycket information.
 
På Masas hemsida står ” Yttertyg: Vattentätt TAFFETA -tyg”
Ja, jag såg det och googlade. Men det gav inte så mycket. Det optimala är ju precis som du skriver i förstainlägget: "Det är ett Goretex-liknande material som andas, dvs vattentätt från ena sidan och ventilerar från den andra sidan."
 
Här finns en hel del tyger. Har handlat lite där. Vet inte om det går att beställa tygprover.
 
Kjell , jag får instämma med alla andra som beundrar Ditt arbete och dess resultat.

Jag skulle gärna vilja ha sådant täcke till våran husbil... det finns bara ett litet problem... hur ska jag kunna få min fru att ta denna uppgift? Jag gör ett försök, tar henne till dagens opera föreställningen "Fedora" av Giordano, sedan får vi se.
Kort uppdatering: det enkla sättet att hantera ovanbeskrivet problem blev lyckat... eller snarare halv lyckat. Min fru sa efter opera föreställningen och beskrivningen av sy-täcket uppdraget - "jag får se när vi är hemma". ;)

"Fedora" föreställningen däremot var helt lyckad. Om den skriver jag kort i ny tråd.
 
Er det en iPad du bruker, jeg er på PC og får opp dette:
1677492461799.png
Men det første bildet er en video, prøv å dra dette til venstre og se om du får et brukbart bilde. Eller scroll nedover for priser og farger. Jeg hadde satt opp en svensk kundeprofil for den linken. Bredde 150 cm og valgfri lengde på tyget. silikon på ene siden og en Taffeta struktur i overflaten.
 
Er det en iPad du bruker, jeg er på PC og får opp dette:
Visa bilaga 22201
Men det første bildet er en video, prøv å dra dette til venstre og se om du får et brukbart bilde. Eller scroll nedover for priser og farger. Jeg hadde satt opp en svensk kundeprofil for den linken. Bredde 150 cm og valgfri lengde på tyget. silikon på ene siden og en Taffeta struktur i overflaten.
Ja, jag har en iPad. Skall göra ett försök. Ser att det är gjort av nylon. Misstänker att det skall vara polyester för att klara utomhusklimat.
Tack Knut.
 
Er det en iPad du bruker, jeg er på PC og får opp dette:
Visa bilaga 22201
Men det første bildet er en video, prøv å dra dette til venstre og se om du får et brukbart bilde. Eller scroll nedover for priser og farger. Jeg hadde satt opp en svensk kundeprofil for den linken. Bredde 150 cm og valgfri lengde på tyget. silikon på ene siden og en Taffeta struktur i overflaten.

Länken funkar bra på Android också.
 
här finns TAFFETA tyg. Men har ingen koll om detta är rätt tyg.
 
@Kjell har försökt fotografera Masatäcket så strukturen syns, zooma lite så kanske det går. Det mörkblå blev ljusblått i solskenet idag. Lite suddigt, taget med mobilen, behövs det kan jag testa med bättre kamera 3504D624-5E7C-4D45-AF95-36E8B1F0AC2A.jpegFFBC5875-38AF-4220-A828-15C7F86ABC35.jpeg
 
@Kjell har försökt fotografera Masatäcket så strukturen syns, zooma lite så kanske det går. Det mörkblå blev ljusblått i solskenet idag. Lite suddigt, taget med mobilen, behövs det kan jag testa med bättre kamera Visa bilaga 22225Visa bilaga 22226
Tack Bengt. Helt perfekt. Strukturen syns mycket bra. På bilder av täcket ser ju tyget tunt ut. Känns det tunt?
 
Tack Bengt. Helt perfekt. Strukturen syns mycket bra. På bilder av täcket ser ju tyget tunt ut. Känns det tunt?
Ja tyget är inte speciellt tjockt. Grejen med Masa är att det verkar ”expandera” när man lägger ut det. Det är en massa luft som måste pressas ut varje gång man ska få ner det i påsen. Täcket verkar tre gånger så stort som påsen (minst) innan man pressar ur luften. Det är att vika ihop det och lägga sej på det och inte ha bråttom var gång man ska ha ner det i säcken. Upplever också den nya säcken, vi fick med när vi beställde nytt denna vinter, mindre än de tidigare vi haft. Men det kan vara inbillning, är väl drygt 5 år sedan vi köpte det senaste innan det vi har nu.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen