• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Larm Skydd Stöld och inbrottsskydd

Den mest brutale måte de bryter seg inn i de fleste biler er med en skrutrekker som slås eller presses inn i låsecylinderen og bryte denne i filler. I motsetning til Yale, Trio og lignende låser er det tynne skiver som står for dekodingen og låsningen. Disse tåler alle den kraft du kan gi en nøkkel, men en skrutrekker og en tang vrir skivene i filler. Har byttet endel slike cylindere på diverse typer biler, i verste fall er det hel cylinderen som vris runt i karosseriplaten, da blir det en stor og dyr reparasjon. Selv fikk jeg montert en sikkerhetslås på bodelsdåra og på den store garasjedøren på vår siste Flair. Disse låsene kan kun åpnes uten nøkkel ved sofistikert dirking eller ved å borre ut rett del av cylinderen, men låsetapper i herdet stål gjør dette siste meget vanskelig. Det å borre seg inn til mekanismene innenfor låsecylinderen fungerer for orginale dører på førerhytten, men bruker mer tid og lager mer lyd enn den brutale skrutrekkeren.

Det är inte via nyckelhålet dom tar sig in sök på prickstop gäller Fiat.Har en video hur det går till lägger jag ut den blir det väl diskussion att man inte ska lägga ut något sådant.

Det kan ju vara olika. När det gäller det inbrottet som jag var med om så hade tjuven förstärt låset på min förardörr.

Det är så enkelt ta sig in i en Fiat halvintregrerad när några med mig installerade prickstop skydd upptäckte en att han var utsatt för inbrott syntes knappt på utsidan dom som vet hur man öppnar en Fiat gör det på några sekunder utan några direkta märken.
Vet inte om nyare Fiat halvintregrerad har uppdaterat sin dörrlås.

De fleste låser på førerhytta inneholder kun 5 1mm tykke plater som normalt faller inn i spor i låshuset. Nøkkelen skyver disse til en posisjon som fjerner blokkeringen slik at cylinderen kan dreies rundt. Med riktig belastning er det mulig å skyve hver enkelt skive ut av blokkeringen slik at skuven hviler på kanten av sporet. Denne dirkingen er vesentlig enklere enn de 7 eller flere fjærbelastede stålpinner som hviler på tilsvarende metalblokker som passer til nøkkelen på en tilholderlås. Dessverre er det nødvendige sett med verktøy i dag lett tilgjengelig for de fleste, med brukerinstrukser!. En dirking etterlater ingen spor om den gjøres riktig.

Det är ju upp till var och en, men att montera Prickstop borde vara det första man man gör på sin Fiat-husbil?
Dåligt från början av tillverkaren kan man tycka.
Sen finns ju alltid risk för, att någon skum individ ganska enkelt dyrkar upp låset på traditionellt vis...
Själv har jag kompletterat med både Prickstop och låsbara HeoSafe på framdörrarna.
Den svaga länken idag är faktiskt bodelsdörren.
Där är låscylindern förstörd (av mig själv... :oops: och i en annan historia),
men jag har inte haft någon större brådska att laga detta.
Har haft isär dörrlåset och släppt låscylindern, så den roterar möjligtvis - men är helt utan funktion.
Litar på, att centrallåset gör vad det ska göra.

Senast ändrad:
Det är ju upp till var och en, men att montera Prickstop borde vara det första man man gör på sin Fiat-husbil?
Dåligt från början av tillverkaren kan man tycka.
Sen finns ju alltid risk för, att någon skum individ ganska enkelt dyrkar upp låset på traditionellt vis...
Själv har jag kompletterat med både Prickstop och låsbara HeoSafe på framdörrarna.
Den svaga länken idag är faktiskt bodelsdörren.
Där är låscylindern förstörd (av mig själv... :oops: och i en annan historia),
men jag har inte haft någon större brådska att laga detta.
Har haft isär dörrlåset och släppt låscylindern, så den roterar möjligtvis - men är helt utan funktion.
Litar på, att centrallåset gör vad det ska göra.

Samma här men dessutom även Heosafe på bodörren med samma nyckel.

Tommy

Är mycket vanligt med inbrott på campingar har vi hört sedan vi började med Husvagn
1984, men det tystas ner av campingägarna verkar det som, ett år på CC Camp. Linghed
var det många inbrott, men inget skrevs om det i CC-bladet för att varna gästerna.
Var nu för något år sedan en epedemi av inbrott på en stor camp i Lidköping också, som
bara ett fåtal som drabbats visste om, var ingen varningar eller annat enligt en Kusin som
stod där i en vecka.
Är ju så att en HV har ju förtält, och lätt att dra upp en dragkedja och smyga in, väl inne
jobbar tjuven ostört.
Låsen på Ducato är dåliga, ett mycket bra sätt är att vrida stolarna så de har ryggen emot dörrarna
ställ exempelvis något av metall som skramlar ner på golvet om stolarna rubbas. eller ett vanligt väsk
alarm för en 20:a på Kjell & comp. mellan dörrbladet och B-stolpen, det väcker de döda med oljudet.

Reagerade på att ”Anders o Louise” satt spännband och blockerade utrymnings vägen ur bilen.. gör inte det för Din egen skull!

Vänd stolarna med ryggen mot dörren förhindrar intrång bra, ställ skrammel prylar på stolarna som ramlar ner om de rubbas eller köp resealarm och sätt på dörren istället!

Sedan går det på Ducato att trä bältet genom inre dörrhandtaget runt stolen sä den är fast i läget med ryggen mot dörren, enkelt stt trycka på knappen som öppnar bältes låset!

Finns ett enkelt sätt till; köp långa eller halvlånga fönsterhakar, montera en ögla i dörrens bakkant och haspen på stolens underrede, enkelt att peta bort i panik och mörker och ta sig ut! Hindrar enkelt och mycket effektivt att dörren öppnas utifrån!

Tack Erok för synpunkter.

Fönsterhakar har jag inte tänkt på. Men mina egna dörrar är av plast. Håller plasten för ett kraftigt ryck från utsidan om man skruvar fast fönster hakarna i plasten?

Tack Erok för synpunkter.

Fönsterhakar har jag inte tänkt på. Men mina egna dörrar är av plast. Håller plasten för ett kraftigt ryck från utsidan om man skruvar fast fönster hakarna i plasten?
Plast dörrar på Hytten?
Antog Du hade Original stålhytt tänkte inte på plastkonstruktion då det inte är något som passar mig :)
Men håller den för dörrlåsens infästning så håller den den nog för detta med, blir inget glapp utan dörren är stum
när man drar i handtaget på utsidan om haken är rätt monterad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen