• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Larm Skydd Stöld och inbrottsskydd

Det finns många fiffiga lösningar. Jag har original plåthytt och kunde därför likt Tordan montera PrickStop i förardörren samt Heosafe låsning på dörrarnas insida. Heosafelåsen kostar visserligen mer än en egen lösning med wire eller annat men jag tycker smidigheten är värt det.

1741693586898.png

Senast ändrad:
Prickstop stoppar iallafall ett spontant inbrott på t.ex en parkering, då du lämnat bilen för en kort stund.
Heosafe använder jag om övernattningen känns så där lite tveksam...
Om det känns riktigt otryggt, då kan jag låsa Heosafe med nyckel och då är det omöjligt att öppna dörren... utan nyckel.

För att vara riktigt säkerhetsmedveten, hänger jag nyckeln i ett snöre vid ratten... 🤣🤣 (ironi)

Det går aldrig, att helt gardera sig mot inbrott, men man kan iallafall göra det lite besvärligare för buset.
Så löjligt enkelt det är att öppna dessa dörrar, borde ses som ett konstruktionsfel av Fiat.

Den där plåtbiten (Prickstop) borde varit med på ritbordet redan från början.
Sedan går det säkert via andra anfallsvinklar forcera och öppna låsfunktionen,
men så här enkelt och med en liten radiomejsel, borde det inte få vara.

Tack för tipset om prickstop!
Minns inte riktigt hur vår bil såg ut på insidan så när vi får hem husbilen kommer vi beställa hem sakerna.

Installera dörrspärr som lätt kopplas bort om man snabbt ska ut.

Prickstops montering.

Sakerna är inköpta här, prickstoppet var mycket billigare här än på Amazon.

Väl utrustad tjuv har kniv skär av bältet, jag har använt wire ,dessutom dragen genom ratten,kommer höras om dörren öppnas.
För att skära av bälte måste dörren öppnas så tjuven får in en arm, och har Du alarm så tjuter också det om ni låst bilen, att ha stålwire är väl väldigt dumt om man behöver snabbt ur bilen.. i brandrök mörker..Panik..

För att skära av bälte måste dörren öppnas så tjuven får in en arm, och har Du alarm så tjuter också det om ni låst bilen, att ha stålwire är väl väldigt dumt om man behöver snabbt ur bilen.. i brandrök mörker..Panik..
I brandrök och mörker väljer jag den lättaste vägen ut, genom bodelsdörren, varför försöka kliva över framstolarna?

I brandrök och mörker väljer jag den lättaste vägen ut, genom bodelsdörren, varför försöka kliva över framstolarna?
Ja oavsett hur man låst framdörrarna och sängplatserna är baktill så utrymmer man ju inte den vägen om bilen är fylld med brandrök.
Viktigt att man i förväg vet hur man utrymmer och testat. Normalt vid panik/brand så väljer man att utrymma samma väg som man kom in i lokalen, om detta är blockerat så bör man veta var och hur man utrymmer. Vi har testat att utrymma via fönstret vid sängen och det fungerar utmärkt när man vet tillvägagångsättet. Att utrymma via framdörrarna är inget alternativ, precis som du säger Olof.

När det gäller inbrottsskydd kontra utrymningsmöjligheter så måste man tänka på att det är betydligt vanligare med personskador och dödsfall vid bränder än vid inbrott och överfall. Det gäller att veta vad man ska vara rädd för; att göra en riskanalys och en riskhantering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen