• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ställplatser Simrishamn

Lite tankar till Leif Hedling och lite till jokin.
Simrishamn o G-näs! Mina hemtrakter.
Det är ju inte till kommunstyrelsen förslaget i första omgång går, utan till " lämplig" kommunnämnd.
Ett sånt här förslag kan verka lovvärt om man inte bor på orten utan enbart ser det som en möjlighet att kunna komma på besök som turist! Det finns nog en hel del konflikter kring hur boende tänker kring t ex..en väg med mycket trafik som ska byggas, vindkraftverk, naturreservat, gruvor. Ju längre ifrån man bor ju mindre påverkas man. Enligt förslaget ... hundratals ställplatser! Det är en hel del! Väster om Tovisvik! Hur långt väster om? Vem äger marken där?
Jag är rätt övertygad om att väldigt många " ursprungliga " simrishamnare tycker att det är på tok för mycket turister som det är redan ? För att inte tala om alla som köper hus....... så en idé kan verka bra, men när ställplatserna ska ligga på din egen bakgård! Jag tror faktiskt inte riktigt på detta. Jag tror mera på om t ex Tobisviks camping kunde fås att ge bra pris och villkor, just till husbilar? Eller utöka antalet platser där det redan finns ställplatser i kommunen.
Jag tycker att Simrishamns kommuns hemsida, se länk nedan, är i grunden positiv gentemot besökare med husbilar.




 
Kommunen håller på med planer för framtiden. Här kommer några exempel.




En ny ställplats i Simrishamn, särskilt om den ska va stor, ska då inordnas och bedömas utifrån bl a ovanstående planer!
Kan nog ta lite tid. Den som lever får se.
 
Jag lade ut länken till omröstningen på några FB-grupper, men med mest svala mottaganden. På Husbilskompisar väckte inlägget några positiva reaktioner men även en som kapade inlägget jämns med fotknölarna. Därefter togs inlägget med länken bort och jag blev allvarligt varnad av moderator. Det är nog ganska skralt med samverkan och samsynen bland husbilsåkare, i var fall på sociala medier.
Så tråkigt Jokin, jag har bestämt mig att undvika "sociala medier" så mycket det bara går. Ibland kommer information från klubbar man är medlen i genom just FB (tyvärr) så man måste "hänga med" av simpla skäl, annars är det betydligt lugnare att INTE läsa/följa vad alla andra har skrivit eller utryckt sig med. Sover betydligt bättre utan att veta om vad "alla" andra inblandade "tycker"!
 
Så tråkigt Jokin, jag har bestämt mig att undvika "sociala medier" så mycket det bara går. Ibland kommer information från klubbar man är medlen i genom just FB (tyvärr) så man måste "hänga med" av simpla skäl, annars är det betydligt lugnare att INTE läsa/följa vad alla andra har skrivit eller utryckt sig med. Sover betydligt bättre utan att veta om vad "alla" andra inblandade "tycker"!
Jag håller med och har ett liknande förhållande till FB, som jag egentligen inte gillar. Det jag använder FB till kan sägas beskrivas så som en form av omvärldsbevakning för att "se vad som är på gång". Ibland hjälper jag husbilsägare med problem som jag har tips om lösningar på, och kan jag hjälpa dem känns det ju bra. Ibland försöker jag också svara på frågor om juridiska frågor, mest trafikregler, men har börjat tröttna då det finns så många andra "experter" som tror sig veta bättre. Att bli modererad har jag inga problem med; det har oftast hänt när jag i vissa grupper (ni vet säkert vilka) nämnt iHusbil.
 
Det saknas fortfarande en hel del röster, hjälp gärna trådskaparen att nå upp till de 75 röster som krävs.
Man blir beklämd när man inser hur dåligt det är med lojaliteten inom husbilssverige. Jag har länge haft en vision om att vi ska kunna ena oss, husbilsklubbar, föreningar, forum och andra aktörerer, och sträva mot gemensamma mål. Men icke, man stöter hela tiden på revirtänkanden, dolda agendor, personliga motsättningar och så vidare.

Jag vet ju att vi inte är en homogen grupp, utan består av människor med olika intressen och tyckanden, och det enda som egentligen vi har gemensamt är att vi äger och färdas i en husbil. Men jag trodde i min enfald att vi lätt skulle få ihop åtminstone 75 intressenter av fler ställplatser i Simrishamn i ett land där det finns över 100 000 husbilar. Vill vi inte ha fler ställplatser alls?
 
Det verkar som trådskaparen inte lyckades med sitt förslag till flera ställplatser i Simrishamn. Konstigt att inte flera medlemmar ställde upp när det finns behov av ställplatser i Simrishamn och på många andra ställen i landet.
 

Läs lite och fundera... ? Se länk ovan.
Inte bra formulerat! Skulle till 99 procents säkerhet blivit avvisat.
Man kan ju roa sig med att läsa t ex 2264 2263 2262 Leifs förslag hittar man under 2272.

Hundratals ställplatser och gott om mark väster om Tobiksvik... jojo förutsatt att kommunen äger marken och att ställplatsverksamhet ingår i de planer Simrishamns kommun anger .. se mitt inlägg # 22.
Rimligt att man något sätter sig in i en fråga....
........
Detta är totala motsatsen till att jobba metodiskt och uthålligt utifrån på förhand upplagda tankar och ideer....
Hipp som happ... dyker en " ny medlem" upp.. Leif.. den 21 september.. och syns även den 22 september... därefter har personen inte visat något intresse för sin egen tråd... (nåja det kan så klart finnas orsaker till detta )
Det enda Simrishamn kommun lovar är att.. ett förslag som får 75 röster ska lämplig nämnd titta vidare på...
Vi får hoppas att ingen av de som röstat tror att 75 röster betyder att.." saken är klar". Det blir ställplatser . ! ! Då behövs en grundkurs i hur en kommun sköts och administreras!
Att anlägga " hundratals ställplatser " jag förmodar att det inte är " helt gratis " jag tror att ledamöter i nämnder och kommunstyrelse i Simrishamn kan räkna... plus och minus.... var ska pengarna tas.. ryms detta inom budget?
Men läs gärna i länken längst upp.... det finns förslag som nått över 75 röster... det går att läsa hur det gick för dessa förslag.
Ihusbil, jobba seriöst, det vinner både ihusbil på i längden och husbilsåkarna...
Ps.. jag är utomlands just nu... men åkte förbi hamnen i Simrishamn för några veckor sedan..jag tog några foton.... om jag räknade rätt... tre husbilar på sju platser...
Och då är dessa platser säkert bland de populäraste....
Men visst under sommarmånaderna finns det mycket turister på Österlen....
Ps tillägg, 1157 kan också vara av intresse.
 
Senast ändrad:
Mina invändningar handlar om form och formuleringar. Givetvis tycker jag att det ligger i iHusbils intresse att det ska finnas ställplatser i Sverige. Med rimlig utrustningsnivå och en vettig prissättning. Här kan det finnas utrymme för både kommuner, föreningar och rent privata aktörer. Hur når man lämpligast alla dessa grupper? Hur formulerar man sig ? Vilka är våra huvudargument att föra fram? Var finns tråden som handlar om detta?
Även jag kan tycka att det är förvånande att inte ens 75 personer kan förmås skriva under! Gruppen är ju trots allt ganska stor. Vi är väl nere i promille av alla husbilsägare i hela Sverige.. Så ja, förvånande!

Men jag är också på samma sätt och av liknande anledningar förvånad över den väldigt låga aktiviteten, (stannar vid att hålla mig vid detta forum), som visas upp på detta forum. Detta borde väl på samma sätt som i ... gå in och rösta på... upprop. oroa?
Oroar den låga aktiviteten, eller är den helt ok? Det oroar mig.

Ps.. om inlägget hamnar fel så får man väl flytta det till en ny tråd ...
A. För låg aktivitet på vårt forum!
B. Precis lagom aktivitet på vårt forum!
C. För hög aktivitet på vårt forum!

Eller annan lämplig rubrik.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen