• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Snooper S6900 VenturaPro laddningsproblem

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Våran GPS, märke Snooper s6800 Ventura Pro har nått sitt livsöde. Det går inte längre att ladda den, varken via laddkabel till bilens 12V uttag, inte heller via laddkabel kopplat till usb uttag i PC (som anges vara alternativ -enligt bruksanvisning). Helst skulle jag vilja ha den kvar då den har även däcktryck övervaknings system (Tyre Pilot).
Är det någon bland iH medlemmar som har haft liknande erfarenhet? Har någon förslag vad ska jag försöka göra för att få GPSn fungera.
Jag har redan skickat frågan till tillverkaren, dock efter över 3 månader fick jag inga svar!
Presentation av Snooper Serie 6800Ventura Pro
 
Går väl se på laddaren om det är 3,6v 1 batteri eller två seriekopplade 7,2v. För modligen ett standardbatteri frågan är hur det sitter monterat.
Har den legat länge så har batteriet kommit under lägsta nivå vilket brukar vara 2,8v/cell och då är den förstörd.
antar att det är en 18650 cell om det nu inte är ett lipo batteri. Synd att kasta gps eftersom det fanns uppdateringar.
 
Om det er 18650 eller LiPo finner en fort ut om en åpner boksen. 1800 mAh er veldig vanlig som små billige LiPo - mer unormalt at det benyttes så små 18650 celler. Og med ladning via USB så er det og unormalt med 2S batteri. Elektronikken og skjermen går på 3,3 V eller lavere spenning.

1800 mAh LiPo finnes både med kontakter og korte kabler.
 
Efter lite googlande, du ska i första hand misstänka t ex dålig kontakt ( problem med) anslutningen.. kontakten... usb anslutning in i enheten. Detta har tydligen varit ett problem. Finns tydligen två olika hållare.. och den ena har haft problem.
Ta ett kraftigt förstoringsglas och försök kontrollera kontakter in i hållaren och på kabeln dit...det kan ev finnas avbrott inne i kabeln som går in i hållaren.
Ps förmodligen liknande gps! Men du skriver två olika beteckningar.. s6900 s6800 ?
 
Janne... Fungerar naven när kabel är ansluten?

Så här står det bl.a. på ett test av den.
  • Battery life could be better for long journeys. Often needed to plug in partway through journeys to remain charged – although the device is designed to be used with the power supply as the cable also incorporates the TMC antenna for the traffic information.
 
Kan man få plats med större batteri vore det bra bara 1timme är ju mest tiden det tar att ställa in vart man ska innan man kör. Drar den så mycket ström så får batteriet slita och antalet upp/urladdningar blir inte så många, kanske rentav naturligt slitage på batteriet?
 
Går väl se på laddaren om det är 3,6v 1 batteri eller två seriekopplade 7,2v. För modligen ett standardbatteri frågan är hur det sitter monterat.
Har den legat länge så har batteriet kommit under lägsta nivå vilket brukar vara 2,8v/cell och då är den förstörd.
antar att det är en 18650 cell om det nu inte är ett lipo batteri. Synd att kasta gps eftersom det fanns uppdateringar.
Tack Bengtic, här är bilden på laddaren samt bild på Snooper specifications där det står att den innehåller Lithium batteri på 1800 mAh.
 

Bilagor

  • Snooper laddare.jpg
    Snooper laddare.jpg
    2,7 MB · Visningar: 8
  • Snooper Specifications.jpg
    Snooper Specifications.jpg
    2,2 MB · Visningar: 8
Om det er 18650 eller LiPo finner en fort ut om en åpner boksen. 1800 mAh er veldig vanlig som små billige LiPo - mer unormalt at det benyttes så små 18650 celler. Og med ladning via USB så er det og unormalt med 2S batteri. Elektronikken og skjermen går på 3,3 V eller lavere spenning.

1800 mAh LiPo finnes både med kontakter og korte kabler.
Tack Knut, ja det är 1800mAh lithium batteri (enligt spec. bilden har jag bifogat i inlägg #9).
 
Efter lite googlande, du ska i första hand misstänka t ex dålig kontakt ( problem med) anslutningen.. kontakten... usb anslutning in i enheten. Detta har tydligen varit ett problem. Finns tydligen två olika hållare.. och den ena har haft problem.
Ta ett kraftigt förstoringsglas och försök kontrollera kontakter in i hållaren och på kabeln dit...det kan ev finnas avbrott inne i kabeln som går in i hållaren.
Ps förmodligen liknande gps! Men du skriver två olika beteckningar.. s6900 s6800 ?
Tack Burstner, jag ska göra vad Du föreslår och tittar närmare inuti usb porten på enheten. Ursäktar för fel beskrivning , det ska vara S6800.
Jag har gjort internet sökning också och det var framför allt inlägg om just usb portens problem. Inget om problem med batteri.
 
Det finns nog någon som kan fixa den i Sverige också, annars en resurs i UK här:

Tack Mats, jag har inte sökt någon reparationsverkstad i Sverige. Känner Du någon verkstan i Stockholm eller Uppsala som lagar GPS? Till UK helst vill jag inte skicka.
 
Janne... Fungerar naven när kabel är ansluten?

Så här står det bl.a. på ett test av den.
  • Battery life could be better for long journeys. Often needed to plug in partway through journeys to remain charged – although the device is designed to be used with the power supply as the cable also incorporates the TMC antenna for the traffic information.
Tack Peter, Snooper brukade vi ha hela tiden under resan inkopplat via cig-uttag. Första åren var det inga problem. Problem började i höstas då plötsligt hördes det något kort (o)ljud och skärmen slocknade. Jag laddade Snooper via extern usb kabel kopplat till adapter med usb portar (adapter insatt i 230V). Nästa dagen Snooper inkopplat till bilens cig-uttag (batteri status visade bara 1 av 4 staplar) och efter kort resa samma problem uppstod som dagen innan. Därefter upprepade jag procedur med extern laddning under längre tid, dock utan resultat. Snooper fungerade kortare och kortare tid.
 
Jag har verkligen sökt efter batteri till Jannes Snooper, men jag går bet på denna, tyvärr. Kanske nån annan har bättre koll.
 
Verkar vara ett vanligt problem med navigatorer. Jag har en Garmin och denna klarar nu bara ett par minuter på batteri. Fungerar dock via 12-voltsuttag, så den får gå ett tag till. Inte värt att kosta på batteribyte. Från början med nytt batteri gick navigatorn som bäst en timme.
 
Tack alla för Era inlägg. Jag har också försökt hitta batteri på nätet utan att få några resultat. Nästa steg blir det som Knazig föreslår - kontakt med någon verkstad som lagar mobiler... sedan får vi se.
 
Inte underligt att batteriet tar slut det laddas ju med 1c vilket är mycket för ett lipo om man vill få ut livslängd. Finns tydligen ett litet cr1632 som ska bytas efter något år. Problemet med batteriet är formfaktorn -att det passar annars finns det mycket batterier man kan löda på samma kabel som det gamla. Ofta finns dom som 7,2v men man kan dela på ett sånt.
Om man vill kan man ju dra ut en sladd och ha ett mycket bättre och större batteri utanpå. Det verkar vara lite gammal teknik operativet är wince som fanns i de små pocketdatorerna för många år sedan. förmodligen därför som skärmens upplösning är låg. Har en sån liggande någonstans med ett riktigt gammalt gps program.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen