Körkortet för många varit en nyckel med obegränsad giltighetstid. En gång erhållet, alltid giltigt.
Men denna verklighet kan snart vara över, då en europeisk reform kan skaka om den gamla modellen med "livstidskörkort".
Och de som erhöll körkort före 1985, kan vara de första måste "ta om körkortet" igen.
Mer i ämnet
hittar du här.
Visa bilaga 48756
Vore både bra och inte bra! själv tor jag kortet 1967. är nu inte KK´s ålder det gäller antar jag utan kontroll av synen.. vilket verkligen verkligen behövs.. kontroll om man som gammal blir set och svårt att sköta pedalerna, kan Du/Jag förflytta höger fot till bromsen på den halva sekund det behövs..?
Ser många främst Gubbar som knappt tar sig ur eller in i bilen.. är ju oftast så att äldre har en manuellt växlad bil vilket man hör då kopplingen inte trampas ner ordentligt vid start.. utan oljud uppstår.
Automat växlade bilar är det bästa som man kan ha om vi har problem med vänster ben, men att får en äldre att begripa hur skönt det är att köra med automat även som frisk går inte.. har en svåger 2 år äldre än jag, denne bytte bil för nu 5 år sedan, jobbade med att få honom att förstå fördelen med automat då hans Sambo i förtroende talade om att han hade problem med att lyfta vänster fot från golvet och satt med foten på kopplingen hela tiden.
Han provkörde min Niro och gillade det men.. han hade ju hört, osäkert av vem förstås.. att automatlådor gick sönder, hjälpte inte att jag under 40 år kört taxi med automat utan att någon bil haft problem med någon växellåda ..utom då Volvo på 740 införde Lockup som 5.e växeln på sin 4 växlade låda, det året byttes lådan på den 740 jag körde 6 gånger! Utan kostnad förstås, Volvo hade lagt upp lager för de visst tydligen att barnsjukdomar fanns.. nåja åter till svågern: gick någon månad så ringde han och hade bytt åt sig en Toyota, så bra sa jag, det blev en med automat då? Nää lät det jag vågade inte chansa man vet ju inte om den håller, men Du sa jag, du vet V70:n jag kör som Taxi nu i färdtjänsten.. den har gått 22 tusen senast jag körde.. utan något som helst fel på lådan, men Du bestämmer själv så hoppas du blir nöjd.
Gick 4 veckor då han ringde och sa att han tycket kopplingen var tung att trampa ner, kollade med att trycka med handen, lätt som en plätt nästan för lätt!
Men han klagade i 2 år till då problemet löstes så att säga: Har var till Optiken och fick remiss till ögonavdelningen där Läkaren sa att Du får inte köra bil längre, Du ser för dåligt!
Bilen övertog en syster till hans Sambo som tyckte att det bästa var att kopplingen var så lätt att trampa ner..!
Blev mycket igen