• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sjukvård i Spanien, första kontakt

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Idag var det dags att besöka ”vår” lokala vårdcentral där vi redan är ”inskrivna” sen vi tagit Covid-19 sprutor. Man räknas som inskriven om man har fått sitt 1:a SIP kort samt visat Förs.kassans blåa kort. Marianne har fått en nerv i kläm och var tvungen söka hjälp. Det man gör normalt är att man bokar tid via telefon eller på nätet. Man anmäler sig i receptionen och förklarar på knackig Spangelska var problemet ligger för att sedan bli hänvisad till rätt korridor där läkaren kallar in en. Munskydd i lokalen är obligatorisk!

Väl inne hos läkaren är det inga problem med Engelska, snarare vi själva har vissa problem med kroppsbeskrivning och problemets art. Läkaren ”remiterade” Marianne till en annan korridor där hon skulle få sin kortison spruta och gav henne remiss till röntgen (behandlades senare i receptionen). Jodå, bort till nästa korridor och några minuter senare satt sprutan på rätt ställe. Återigen till reception för att boka tid (2 dagar senare) för röntgen i Altea och en ny läkar-återbesök dagen efter röntgen. Alltså, förfarandet sen vi klev in på vårdcentralen varade knappt en timma, en spruta satt i benet och alla tider inkl. röntgen och återbesök är bokade! Marianne blir färdigbehandlad innan veckan är slut.

Det som tog längst tid var egentligen administrationen i receptionen där satt 3 st. leende, engagerande och effektiva tjejer. Bara att tacka och vara glad! Kostnad(?) inte en endaste cent, men allt är inte klart heller, återstår röntgen och ett nytt läkarbesök…

Reception:
E74C3AD0-DCB3-4963-91A7-0D36A9EE6EE2.jpeg
Läkarkorridor:
50FA86C4-2C66-4257-A9E0-F644AFB701B5.jpeg
Nej, tomt var det inte. Jag ville inte fotografera när patienter (gamlingarna) satt, men undersökningar gick verkligen undan…

Jag har precis samma erfarenhet av spansk sjukvård.
Jag halkade dagen innan vi skulle åka till Spanien. Jag fick ont i foten/ankeln och trodde det var en stukning så vi drog söderut dagen efter.
Värken gav inte med sig, och efter ett någon månad svullnade benet upp, så iväg till vårdcentralen där jag fick en remiss till lasarettet.
Väl där blev jag undersökt och skickad till röntgen och sedan till en ortoped. Han konstaterad att det var en fraktur någonstans? som hade läkt sig. Så jag fick piller mot svullnaden och rekommendation om att använda stödstrumpa.
Allt avklarat på 55 minuter och kostade nada.
Man kan bara drömma om att vi hade lika bra sjukvård i Sverige.

Jag har precis samma erfarenhet av spansk sjukvård.
Jag halkade dagen innan vi skulle åka till Spanien. Jag fick ont i foten/ankeln och trodde det var en stukning så vi drog söderut dagen efter.
Värken gav inte med sig, och efter ett någon månad svullnade benet upp, så iväg till vårdcentralen där jag fick en remiss till lasarettet.
Väl där blev jag undersökt och skickad till röntgen och sedan till en ortoped. Han konstaterad att det var en fraktur någonstans? som hade läkt sig. Så jag fick piller mot svullnaden och rekommendation om att använda stödstrumpa.
Allt avklarat på 55 minuter och kostade nada.
Man kan bara drömma om att vi hade lika bra sjukvård i Sverige.
Hej. Den sjukvården har vi haft i Sverige på 60-70 talet men i dag måste man vara idrottsman eller kvinna för då är det bråttom så våran sjukvård är inte upp graderad efter folkmängd när vi har haft så stor invandring så vi får väl hoppas att det blir bättre och sjukvården hinner ikapp för att vår barnbarn kan få en bättre sjukvård än vi får i Sverige.
Mvh Umebo

Hej. Den sjukvården har vi haft i Sverige på 60-70 talet men i dag måste man vara idrottsman eller kvinna för då är det bråttom så våran sjukvård är inte upp graderad efter folkmängd när vi har haft så stor invandring så vi får väl hoppas att det blir bättre och sjukvården hinner ikapp för att vår barnbarn kan få en bättre sjukvård än vi får i Sverige.
Mvh Umebo

Jodå..den är uppgraderad... det finns en lång diskussion i en annan tråd kring sjukvård...
Det är tydligt att det inte i första hand är en fråga om pengar. Läs gärna länkar.

Jodå..den är uppgraderad... det finns en lång diskussion i en annan tråd kring sjukvård...
Det är tydligt att det inte i första hand är en fråga om pengar. Läs gärna länkar.

Hej. Ja men det verkar som att någon fallit mellan stolarna för när jag var ung och höll på med idrott va det snabb pukar på idrottsmedicin och läkare där. Men tydligen måste man vara idrottare för att man ska få snabb hjälp jag har har barnbarn som idrottar och som inte gör och det är ganska stor skillnad hur dom blir bemötta men jag hoppas att du har rätt men jag tror inte det efter egen erfarenhet tyvärr.
Mvh Umebo

Det är inte...jag ..som har rätt.... utan det finns något i systemet som inte verkar fungera... Vi är helt överens.. jag har liknande erfarenhet som du.. siffrorna i länken är ganska säkert rätt.... svensk sjukvård har inte mindre med pengar än jämförbara länder i Eu.... det jag reagerat över är...väldigt långa väntetider... de kallar det kö! Jag tänker i de här banorna... det finns inte en kö..... inte på det sättet de flesta anser en kö är! ! Jag tror att det är väldigt negativt att befinna sig i...kön... om man är lite äldre! ! Men det kan jag inte bevisa! Jag tror att dina iakttagelser stämmer.

Sen finns det komplikationer... t ex att det har varit högkonjunktur... nu lågkonjunktur... skatteintäkter hänger samman med hur många som arbetar...så klart.. sen är det krångligt att beräkna hur invandringen exakt påverkar utgifter inom sjukvården.... efterfrågan på sjukvård i ett land hänger samman med åldersstrukturen... Sverige har en åldrande befolkning.... med ganska många äldre.... dessa behöver mera sjukvård... men så är det i de flesta europeiska länder.... jämför t ex med många afrikanska länder som har en betydligt yngre befolkning.
En genomsnittlig trettioåring behöver normalt mindre sjukvård än den genomsnittlige åttioåringen.... nu skrev jag i genomsnitt.

Nu har vi lämnat husbilen och gått in på en vårdcentral eller ett sjukhus?

Det är inte...jag ..som har rätt.... utan det finns något i systemet som inte verkar fungera... Vi är helt överens.. jag har liknande erfarenhet som du.. siffrorna i länken är ganska säkert rätt.... svensk sjukvård har inte mindre med pengar än jämförbara länder i Eu.... det jag reagerat över är...väldigt långa väntetider... de kallar det kö! Jag tänker i de här banorna... det finns inte en kö..... inte på det sättet de flesta anser en kö är! ! Jag tror att det är väldigt negativt att befinna sig i...kön... om man är lite äldre! ! Men det kan jag inte bevisa! Jag tror att dina iakttagelser stämmer.

Sen finns det komplikationer... t ex att det har varit högkonjunktur... nu lågkonjunktur... skatteintäkter hänger samman med hur många som arbetar...så klart.. sen är det krångligt att beräkna hur invandringen exakt påverkar utgifter inom sjukvården.... efterfrågan på sjukvård i ett land hänger samman med åldersstrukturen... Sverige har en åldrande befolkning.... med ganska många äldre.... dessa behöver mera sjukvård... men så är det i de flesta europeiska länder.... jämför t ex med många afrikanska länder som har en betydligt yngre befolkning.
En genomsnittlig trettioåring behöver normalt mindre sjukvård än den genomsnittlige åttioåringen.... nu skrev jag i genomsnitt.

Nu har vi lämnat husbilen och gått in på en vårdcentral eller ett sjukhus?
Hej. Ja vi har lämnat husbilen men även om vi har det så kan man fundera på om det är fel på oss eller på systemet i Sverige som fungerar i Spanien fö efter 20 år på den Spanska sydkusten från Altea till och med en del i Portugal har inte haft många besök skälv men har hört och sett många nordbor som fått hjälp av Spansk sjukvård och senare kommit till Lasaret i Sverige där Svenska läkare har berömt den Spanska sjukvård. Så blir jag skadad eller sjuk så blir jag det häller i SPANIEN ÄN I SVERIGE
Mvh Umebo

Hellre frisk i Spanien än i Sverige? ? Eller?

Ja du...lös den frågan.... varför är det skillnad? Jag vet inte.

Hej. Ja vi har lämnat husbilen men även om vi har det så kan man fundera på om det är fel på oss eller på systemet i Sverige som fungerar i Spanien fö efter 20 år på den Spanska sydkusten från Altea till och med en del i Portugal har inte haft många besök skälv men har hört och sett många nordbor som fått hjälp av Spansk sjukvård och senare kommit till Lasaret i Sverige där Svenska läkare har berömt den Spanska sjukvård. Så blir jag skadad eller sjuk så blir jag det häller i SPANIEN ÄN I SVERIGE
Mvh Umebo
Av egna erfarenheter så tycker jag precis tvärtom. Händer något allvarligt vill jag vara i Sverige.

Av egna erfarenheter så tycker jag precis tvärtom. Händer något allvarligt vill jag vara i Sverige.
Jag resonerar likadant och det beror främst på språket, hemkänslan och samhörighet. Ligger jag på sjukhuset, då träffar jag mina grannar om inte mina egna barn är i närheten. Mycket lättare göra sig förstådd hemma än någon annanstans. Kvalitet på vården tror jag är bättre hemma, misslyckanden kan hända var som helst (glömda peanger i magen, fel-opererad kroppsdel, osv…). Så ”allvar” hör till hemma, ”snabb” vård där det fungerar.

Vet ej hur allvarligt det är när det gäller ortopedi, men att vänta i månader för att bli t.ex. höft-opererad (och leva med smärtstillande under tiden) är lite väl magstarkt. Hoppas på snar förändring när det gäller köande vård hemma, inte bara inför mina egna kommande åkommor!

Imorgon är vi inbokade på röntgen, har idag rekat stället så vi hittar både rätt avdelning och inte minst parkering (gratis), återkommer…

Något att fundera på!

Svenskarna får lite vård för skattepengarna​

Svensk hälso-och sjukvård kostar skattebetalarna 235 miljarder kronor varje år. Men trots de höga kostnaderna får svenskarna ut relativt lite vård för pengarna, visar en rapport från OECD. Välfärdsexperten Robert Thorburn efterlyser en debatt om effektiviteten i svensk sjukvård.
Det är något som inte stämmer inom den svenska hälso- och sjukvårdssektorn, säger Robert Thorburn, välfärdsexpert.
Det talas ofta om att det råder en stor brist på personal inom sjukvården i Sverige. Men en rapport visar att 16,7 procent av den svenska arbetskraften arbetar inom vårdsektorn. Det gör att Sverige till ett av toppländerna inom OECD när det gäller andelen av arbetskraften.
Sverige har också en hög andel läkare och sjuksköterskor per invånare jämfört med OECD-genomsnittet.
Samtidigt gör svenskarna färre läkarbesök än i många andra länder och svenska läkare tar bara emot i snitt 700 patienter per år. Det är en tredjedel av OECD-genomsnittet.
– Ändå lägger vi 11 procent av BNP på hälso- och sjukvården, vilket är fjärde mest inom OECD, säger Robert Thorburn.
Frågan är: Vart tar pengarna vägen?
Källa: Svenskt Näringsliv.

Arkilles hör till mina favoriter här.....

Bra att det blev ännu tydligare....... !

Post i tråd 'Sjukvård i Spanien, första kontakt' https://forum.ihusbil.se/threads/sjukvård-i-spanien-första-kontakt.3284/post-31772

Och samma länk har jag lagt in i en annan tråd... där diskuterades också sjukvård..
Ok tack, läste bara vad du skrivet i den tråden startade aldrig länken utan stötte på artikeln i dagens morgontidningarna, men repetitioner är ju kunskapens moder🤣😂

Lovade återkomma (för intresserade) hur det gick med röntgen på Altea’s ”mini” lasarett. Återigen munskyds-tvång och rakt in till x-ray enligt bokad tid. Litet väntrum, 4 patienter före oss men vi blev klara under en timmes tid. Imponerande effektivitet, inga köer och kostnader här heller!

Miniväntrum:
1676498090524.jpeg

Allt på Spanska:
1676498158009.jpeg

…och mycket information: bl.a. öppettider
1676498225851.jpeg

Att hitta röntgen via anslagstavlan i ankomstkorridoren är en omöjlighet:
1676498338231.jpeg

Imorgon avslutas (förhoppningsvis) vår första kontakt med vården i Spanien som bl.a. har lärt oss vikten av att kunna fråga om saker på Spanska. Yngre människor och läkare var engelsktalande men väldigt få receptionister kunde engelska. Det vanligaste var att receptionisten pekade på en skylt där det stod (på Spanska) att man skall ha en Spanskt talande person med sig.

Tips:
Söker du vård och inte kan språket, ring en god vän (Altea Tommy), så klart!

Senast ändrad:
Vad gäller kostnader i svensk sjukvård så tror jag att landstingen sväljer mycket av pengarna. Det är inga dåliga slott de huserar i, med massor av anställda som gör vad ? mer än fördelar pengar. Det var väl Ny Demokrati som ville avskaffa landstingen, vilket jag tycker är en utmärkt idé.
Varför skall vård, rehabilitering och hjälpmedel skilja sig åt beroende på var du bor?
I vissa landsting får du gratis (mot patientavgift) hörapparat medan det i andra kostar tusentals kronor, likadant med exempelvis rollator, vissa får betala hyra, andra får det gratis, osv, osv.
Nä, förstatliga sjukvården, samma ska gälla för alla, och lägg ner landstingen som i mångt och mycket blivit en reträttplats för avdankade politiker.
(En brasklapp: själv är jag normalt emot förstatligande, men det finns måtta på dumheterna.)

Apropå landsting Wizard, den värsta chef jag någonsin har haft i hela mitt liv, en chef med Gbg-stadens sämsta betyg i alla undersökningar, till sist var tvungen att ”flytta på sig”. Och gissa var han hamnade, i landstinget (säger inte vilken). Jag tycker synd om alla som kommer i hans närhet för något sämre har jag aldrig varit med om. Skam är bara förnamnet…

…och slutligen uppföljning av veckans strapatser inom Spansk sjukvård. Idag träffade vi läkaren och han förklarade röntgenbilder samt läget i övrigt. Fick direkt utskriven recept och vi begav oss till apoteket. Nu kom överraskningen när Marianne skulle betala 1,5 Euro!!!

Ha det nu gott folk, nu avslutar jag vår lilla äventyr inom Spansk sjukvård och hoppas på att vi har kunnat förmedla lite av sjukvårdsbilden vi fick i veckan. (y)👏🎶

Apropå landsting Wizard, den värsta chef jag någonsin har haft i hela mitt liv, en chef med Gbg-stadens sämsta betyg i alla undersökningar, till sist var tvungen att ”flytta på sig”. Och gissa var han hamnade, i landstinget (säger inte vilken). Jag tycker synd om alla som kommer i hans närhet för något sämre har jag aldrig varit med om. Skam är bara förnamnet…

…och slutligen uppföljning av veckans strapatser inom Spansk sjukvård. Idag träffade vi läkaren och han förklarade röntgenbilder samt läget i övrigt. Fick direkt utskriven recept och vi begav oss till apoteket. Nu kom överraskningen när Marianne skulle betala 1,5 Euro!!!

Ha det nu gott folk, nu avslutar jag vår lilla äventyr inom Spansk sjukvård och hoppas på att vi har kunnat förmedla lite av sjukvårdsbilden vi fick i veckan. (y)👏🎶
Jag tror jag vet vem du menar. Han har hängt sig kvar länge.

Idag var det dags att besöka ”vår” lokala vårdcentral där vi redan är ”inskrivna” sen vi tagit Covid-19 sprutor. Man räknas som inskriven om man har fått sitt 1:a SIP kort samt visat Förs.kassans blåa kort. Marianne har fått en nerv i kläm och var tvungen söka hjälp. Det man gör normalt är att man bokar tid via telefon eller på nätet. Man anmäler sig i receptionen och förklarar på knackig Spangelska var problemet ligger för att sedan bli hänvisad till rätt korridor där läkaren kallar in en. Munskydd i lokalen är obligatorisk!

Väl inne hos läkaren är det inga problem med Engelska, snarare vi själva har vissa problem med kroppsbeskrivning och problemets art. Läkaren ”remiterade” Marianne till en annan korridor där hon skulle få sin kortison spruta och gav henne remiss till röntgen (behandlades senare i receptionen). Jodå, bort till nästa korridor och några minuter senare satt sprutan på rätt ställe. Återigen till reception för att boka tid (2 dagar senare) för röntgen i Altea och en ny läkar-återbesök dagen efter röntgen. Alltså, förfarandet sen vi klev in på vårdcentralen varade knappt en timma, en spruta satt i benet och alla tider inkl. röntgen och återbesök är bokade! Marianne blir färdigbehandlad innan veckan är slut.

Det som tog längst tid var egentligen administrationen i receptionen där satt 3 st. leende, engagerande och effektiva tjejer. Bara att tacka och vara glad! Kostnad(?) inte en endaste cent, men allt är inte klart heller, återstår röntgen och ett nytt läkarbesök…

Reception:
Visa bilaga 21628
Läkarkorridor:
Visa bilaga 21629
Nej, tomt var det inte. Jag ville inte fotografera när patienter (gamlingarna) satt, men undersökningar gick verkligen undan…
Ranko, i början av inlägget näms "1-a SIP kort". Är det kort som visar att man är berättigad till heltäckande Spansk sjukvård? Alltså vård utanför det som man omfattas som medborgare i ett av EU medlemsländer (bekräftat genom det blåa kortet från Försäkringskassan). Jag undrar om man inte ska ha status som "resident i Spanien" för att få SIP kortet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen