JanneB, vi är registrerade i sjukvården här (har bl.a. NIE nummer och kommunens ”padrone”). SIP kortet är begränsat kort under tiden man vistas i Spanien. Just nu gäller vårt kort juni månad ut. Grejen med SIP kortet som jag ser det är att man finns registrerad i sjukvårds-systemet och kan gå till läkaren i vårdcentralen där man vistas. Nästa år, om man behöver sjukvård, då visar man både FK blåa kort och ”gamla” SIP kort (med NIE nr) och så är man i rullorna igen. Mycket mer än så känner jag inte till.
OT:
Det viktigaste är att ha ett bekräftat boende (intyg från camping duger) för att få NIE nummer. NIE nummer öppnar många andra dörrar som bankkonto, kunna handla större saker som bil, etc…
Kommunalt ”Padrone” registrering visar att man bor i kommunen och kan vara bra att ha. Bor man längre än 6 månader, då kan det vara frågan om att även betala skatt här, men detta kan jag inget om.
OT:
Det viktigaste är att ha ett bekräftat boende (intyg från camping duger) för att få NIE nummer. NIE nummer öppnar många andra dörrar som bankkonto, kunna handla större saker som bil, etc…
Kommunalt ”Padrone” registrering visar att man bor i kommunen och kan vara bra att ha. Bor man längre än 6 månader, då kan det vara frågan om att även betala skatt här, men detta kan jag inget om.