- Ort
- Göteborg
Idag var det dags att besöka ”vår” lokala vårdcentral där vi redan är ”inskrivna” sen vi tagit Covid-19 sprutor. Man räknas som inskriven om man har fått sitt 1:a SIP kort samt visat Förs.kassans blåa kort. Marianne har fått en nerv i kläm och var tvungen söka hjälp. Det man gör normalt är att man bokar tid via telefon eller på nätet. Man anmäler sig i receptionen och förklarar på knackig Spangelska var problemet ligger för att sedan bli hänvisad till rätt korridor där läkaren kallar in en. Munskydd i lokalen är obligatorisk!
Väl inne hos läkaren är det inga problem med Engelska, snarare vi själva har vissa problem med kroppsbeskrivning och problemets art. Läkaren ”remiterade” Marianne till en annan korridor där hon skulle få sin kortison spruta och gav henne remiss till röntgen (behandlades senare i receptionen). Jodå, bort till nästa korridor och några minuter senare satt sprutan på rätt ställe. Återigen till reception för att boka tid (2 dagar senare) för röntgen i Altea och en ny läkar-återbesök dagen efter röntgen. Alltså, förfarandet sen vi klev in på vårdcentralen varade knappt en timma, en spruta satt i benet och alla tider inkl. röntgen och återbesök är bokade! Marianne blir färdigbehandlad innan veckan är slut.
Det som tog längst tid var egentligen administrationen i receptionen där satt 3 st. leende, engagerande och effektiva tjejer. Bara att tacka och vara glad! Kostnad(?) inte en endaste cent, men allt är inte klart heller, återstår röntgen och ett nytt läkarbesök…
Reception:
Läkarkorridor:
![50FA86C4-2C66-4257-A9E0-F644AFB701B5.jpeg 50FA86C4-2C66-4257-A9E0-F644AFB701B5.jpeg](https://forum.ihusbil.se/data/attachments/21/21520-b877a8f5ad0b3eabde0a33b820778682.jpg)
Nej, tomt var det inte. Jag ville inte fotografera när patienter (gamlingarna) satt, men undersökningar gick verkligen undan…
Väl inne hos läkaren är det inga problem med Engelska, snarare vi själva har vissa problem med kroppsbeskrivning och problemets art. Läkaren ”remiterade” Marianne till en annan korridor där hon skulle få sin kortison spruta och gav henne remiss till röntgen (behandlades senare i receptionen). Jodå, bort till nästa korridor och några minuter senare satt sprutan på rätt ställe. Återigen till reception för att boka tid (2 dagar senare) för röntgen i Altea och en ny läkar-återbesök dagen efter röntgen. Alltså, förfarandet sen vi klev in på vårdcentralen varade knappt en timma, en spruta satt i benet och alla tider inkl. röntgen och återbesök är bokade! Marianne blir färdigbehandlad innan veckan är slut.
Det som tog längst tid var egentligen administrationen i receptionen där satt 3 st. leende, engagerande och effektiva tjejer. Bara att tacka och vara glad! Kostnad(?) inte en endaste cent, men allt är inte klart heller, återstår röntgen och ett nytt läkarbesök…
Reception:
![E74C3AD0-DCB3-4963-91A7-0D36A9EE6EE2.jpeg E74C3AD0-DCB3-4963-91A7-0D36A9EE6EE2.jpeg](https://forum.ihusbil.se/data/attachments/21/21519-fb2defb841794525cea0f310ba619af0.jpg)
Läkarkorridor:
![50FA86C4-2C66-4257-A9E0-F644AFB701B5.jpeg 50FA86C4-2C66-4257-A9E0-F644AFB701B5.jpeg](https://forum.ihusbil.se/data/attachments/21/21520-b877a8f5ad0b3eabde0a33b820778682.jpg)
Nej, tomt var det inte. Jag ville inte fotografera när patienter (gamlingarna) satt, men undersökningar gick verkligen undan…