• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sakkunniga inom olika områden

Kan du vara sakkunnig inom ett visst område?

  • Ja

    Röster: 4 11,4%
  • Nej

    Röster: 31 88,6%

  • Totalt antal röstande
    35
  • Omröstning stängd .
Först el och gas i campingfordon kräver ingen behörighet, som tur är har majoriteten respekt för ev. risker i sådan utrustning.

Förbättringar kan vi inte få nog av, och du Kjell har gjort fantastiska beskrivningar på dina egna förbättringar, där borde det gå att ha en kategori som man lätt kan hämta ideer ifrån.
Framför allt enkla lösningar på irriterande problem.
Jag gillar ditt engagemang i detta, och jag kritiserar absolut inte ämnet, jag bara "Brainstormar" vilket jag lätt hamnar i med min ADHD.
 
Rent spontat tänker jag på detta med Spis Värmare Kyl/Frys, de drivs rimligen fortfarande med Gasol..
och att uppmana "Svensson" att själva fippla med Gasorelaterad saker är inte bra.
Gassystemet är det enda i bilen som verkligen är Livsfarligt att själv utan kunskap skruva med.
Kan orsaka bränder och i förlängningen dödsfall..


Redan här syns att Kjell tar upp ett flertal saker med sina två senaste trådar, som tål att tänkas på, föreslås förbättringar och lösningar på samt införas någon form av förändring eller förtydligande/regler !

Redan i inlägg #1 i den andra tråden ( mot slutet) skriver Kjell om gas och om starkström.

Tråd 'Kunniga mekaniker, elektriker i klubben?' https://forum.ihusbil.se/threads/kunniga-mekaniker-elektriker-i-klubben.3964/
 
Vi har haft vår lilla husbil nu 9:e året och jag har ”fipplat” i princip med allt. Vi har gasol bara för matlagning (tank) som jag själv har köpt och installerat och kan hantera hela ”systemet” i alla väder. Likaså med elen, installatören ”glömde” räkna på returlängder och därmed fel kabeldimensioner. Detta resulterade i att TV’n slocknade när t.ex. macerator eller Truma satte igång, laddningskablar stämde inte osv… Nu är allt i ordning tack vare forumets medlemmar som gav mig hänvisning i mångt och mycket. Känns mycket tryggt att veta att jag bemästrar vårt lilla hem på hjul ganska bra, men det gör mig inte till expert med möjlighet att vägleda andra. Mitt svar var ”Nej”, men jag kommenterar gärna och berättar hur jag löste vissa våra problem…
 
Rent spontat tänker jag på detta med Spis Värmare Kyl/Frys, de drivs rimligen fortfarande med Gasol..
och att uppmana "Svensson" att själva fippla med Gasorelaterad saker är inte bra.
Gassystemet är det enda i bilen som verkligen är Livsfarligt att själv utan kunskap skruva med.
Kan orsaka bränder och i förlängningen dödsfall..
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så glömde jag skriva in undantag för elektriska installationer och dito gas.

Med det sagt så är det många problem med spis, värmare och kyl/frys som inte berör själva installationen utan beror på komponenter som sätts igen av smuts, luft i systemet, felaktiga inställningar, fukt,…….. och är sådana åtgärder som väl lämpar sig att genomföra själv med bistånd av kunniga råd.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så glömde jag skriva in undantag för elektriska installationer i dito gas.

Med det sagt så är det många problem med spis, värmare och kyl/frys som inte berör själva installationen utan beror på komponenter som sätts igen av smuts, luft i systemet, felaktiga inställningar, fukt,…….. och är sådana åtgärder som väl lämpar sig att genomföra själv med bistånd av kunniga råd.
Jag håller inte riktigt med dig om gasinstallationer. Säkerheten höjs om man kan göra en egenkontroll i sin bil. Det hänger hand i hand med förståelse hur installationerna fungerar.
Sen kan jag hålla med dig att en del personer ska nog inte skruva med gasinstallationer.

Lite samma sak med starkströmsinstallationer. Märkligt nog behövs ingen elbehörighet att hålla på med elen men så är det. Det är många trådar som har handlat om att starkströmmen inte har fungerat i och till bilen. Där kan det också vara bra att veta hur saker fungerar. Det höjer säkerheten. Det minskar även risken för tillbud. Man behöver inte alltid skruva för att ringa in ett fel vid felsökning.

Att mäta el är inte bara att veta. Men det är bra.
Att ha kunskap är att veta när man ska låta bli elen.
Samma sak med gas.
Att veta gör en smart nog att veta när man ska låta bli.
 
Som Åke/Herbert skrev, har du ikke ett minimum av kunnskap så vet du heller ikke når du skal stoppe å skru på ting du ikke vet hvordan virker.
Reparasjonsbeskrivelser vil hjelpe mange til å få en dypere forståelse for hvordan ting virker, men kanskje det også kan lages en systembeskrivelse av hvordan husbilen er bygd opp.
Det er mange førstegangskjøper som har veldig liten kunnskap om hvordan husbilen virker og hvilke forskjellige systemer som finnes, type luft/vann-båren varme, Manuell/robot girkasse/tradisjonell automat med momentomformer, absorpsjonskjøleskap/kompressorkjøleskap, enkelt gulv/dobbelbunn og alle de andre forskjellige løsningene som fabrikkene bruker.
Så kan en under robotkasse gi en beskrivelse att det i prinsipp er en robotisert manuell girkasse med tørr-clutch som på en manuell girkasse og ønsker du mer informasjon se service på robotgirkasse.
De flest her på forumet har ett meget høyt kunnskapsnivå men det er ikke alle av oss som kan alt om alt og vi har også en del medlemmer som ikke har hatt bil så lenge som sikkert vil finne mye nyttig informasjon den dagen de skal bytte til en nyere bil som er innredet mer slik de ønsker seg.
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så glömde jag skriva in undantag för elektriska installationer och dito gas.

Med det sagt så är det många problem med spis, värmare och kyl/frys som inte berör själva installationen utan beror på komponenter som sätts igen av smuts, luft i systemet, felaktiga inställningar, fukt,…….. och är sådana åtgärder som väl lämpar sig att genomföra själv med bistånd av kunniga råd.
Okay.. men de flesta bränder i HV/HB beror på Gasolinstallationen och ”troligen” har då bror duktig rensat brännare eller gjort annat som de inte skulle ha gjort!
Sedan att man inte behöver BEHÖRIGHET betyder inte att Personen har nödig kunskap om gasol installationen eller pannans kyles eller spisens
funktion.
Gasol ska fackman hantera!
 
Jag tror att vi är rätt överens vad gäller själva gasolinstallationen men det finns mycket annat man kan göra för att avhjälpa fel och förbättra prestanda på kyl/frys.

Här kommer några exempel från min husbil:

• ventilerna bakom kylskåpet var felinstallerade från fabrik - avstånden mellan gallren var för litet. Åtgärdades med takventil
• spänningen på 12V var för låg fram till kylen enligt auktoriserad installatör. Bytte till kraftigare elledningar
• luftflödet bakom kylskåpet var för litet. Monterade fläkt för ökad luftcirkulation
• saknade tillräckligt med hyllor i kylskåpet. Monterade extra hylla som var tillbehör till kylen
• kylen varnade för öppen dörr - berodde på fukt och ärg innanför lampglaset i kylen. Tog bort fukt och ärg
• kylan i kylen och frysen var för låg. Bytte kylpasta bakom kylflänsarna
• elektronikboxen på baksidan förklarades trasig av auktoriserad installatör. Bytte elektronikbox
• kylan i kylen och frysen var för låg. Sotade skorstenen

Med dessa exempel vill jag bara beskriva att det finns saker som man kan göra som inte har med själva gasolinstallationen att göra.
 
Okay.. men de flesta bränder i HV/HB beror på Gasolinstallationen och ”troligen” har då bror duktig rensat brännare eller gjort annat som de inte skulle ha gjort!
Sedan att man inte behöver BEHÖRIGHET betyder inte att Personen har nödig kunskap om gasol installationen eller pannans kyles eller spisens
funktion.
Gasol ska fackman hantera!
”Bror duktig” kanske inte hade någon bra beskrivning som visade hur han skulle gå till väga för att rensa brännaren….
 
Okay.. men de flesta bränder i HV/HB beror på Gasolinstallationen och ”troligen” har då bror duktig rensat brännare eller gjort annat som de inte skulle ha gjort!
Förr i tiden inträffade de flesta bränder i husvagnar/husbilar vintertid.

Orsaken var vanligtvis att man ville spara på gasolen och därför satte in en kupévärmare eller el-kamin i fordonet.

På natten kunde det sedan bli så varmt att man i sömnen sparkade av sig täcket, och sedan var branden ett faktum.

Näst vanligaste brandorsaken var damm och smuts bakom kylskåpet. Dåtidens installationer var ju inte gjorda för att det skulle vara lättstädat bakom skåpet.

Men det var då, det. Kanske är det annorlunda nu...

Pålle
 
Förr i tiden inträffade de flesta bränder i husvagnar/husbilar vintertid.

Orsaken var vanligtvis att man ville spara på gasolen och därför satte in en kupévärmare eller el-kamin i fordonet.

På natten kunde det sedan bli så varmt att man i sömnen sparkade av sig täcket, och sedan var branden ett faktum.

Näst vanligaste brandorsaken var damm och smuts bakom kylskåpet. Dåtidens installationer var ju inte gjorda för att det skulle vara lättstädat bakom skåpet.

Men det var då, det. Kanske är det annorlunda nu...

Pålle
Hej sängrökande va oxå en bidrog till en del men den finns ju fortfarande men man får väl hoppas att det inte ska hända när husbilar står tätt helst inte alls.MEN DET HÖR INTE TILL DENNA TRÅD
Mvh Umebo
 
Rent allmänt vill jag nog mena att risken med felaktiga instruktioner
på detta eminenta forum är, i stort sett, försumbar!

Något tillspetsat förvisso,
så uppfattar jag, att även de mest vedertagna och praktiserade metoder,
ifrågasätts här. Varför?
Tja, inte vet jag... kanske i brist på egen förmåga att skapa något?

Var det någon stor tänkare som sa:
Världen kan indelas i två grupper:
De som går före och uträttar något.
De som kommer bakefter och påpekar hur det, egentligen, skulle ha varit utfört...

Mitt nuvarande intryck av detta forum är att faktagranskningen är STENHÅRD.
Om den, i alla fallen, är relevant, kräver nog en helt egen tråd. :)
 
Det ligger i sakens natur att faktagranskning/kritik beror på hur smalt och djupt ett ämne är.

En liknelse:
På Saab (bilar) hade:
Alla en åsikt om den nya radion. Konsekvens av att en radio inte är rätt = irritation.
Ingen utom konstruktören en åsikt om villkor för funktioner inne i motorstyrenheten.
Motorstyrenheten inte rätt = haveri eller "dieselgate" eller brand osv.

Det är samma sak här, alla har en åsikt om saker som inte betyder något, ingen eller få har kunskap om smala ämnen med potentiellt stora konsekvenser.
För oss med kunskap om smala djupa saker kommer det alltid någon som säger emot och "jag har minsan gjort xyz i 10 år utan problem".

Vad tjänar det till att i trådar ge sin tid till att berätta hur det är, när en killgissare eller värre har samma genomslag?
En dellösning kunde vara att det i profilen under namnet inte bara står "välkänd medlem" utan att det på något sätt delades ut "expert" och i vilket ämne. Detta måste naturligtvis på något sätt kvalitetssäkras. Hur?
 
Jag tror att vi är rätt överens vad gäller själva gasolinstallationen men det finns mycket annat man kan göra för att avhjälpa fel och förbättra prestanda på kyl/frys.

Här kommer några exempel från min husbil:

• ventilerna bakom kylskåpet var felinstallerade från fabrik - avstånden mellan gallren var för litet. Åtgärdades med takventil
• spänningen på 12V var för låg fram till kylen enligt auktoriserad installatör. Bytte till kraftigare elledningar
• luftflödet bakom kylskåpet var för litet. Monterade fläkt för ökad luftcirkulation
• saknade tillräckligt med hyllor i kylskåpet. Monterade extra hylla som var tillbehör till kylen
• kylen varnade för öppen dörr - berodde på fukt och ärg innanför lampglaset i kylen. Tog bort fukt och ärg
• kylan i kylen och frysen var för låg. Bytte kylpasta bakom kylflänsarna
• elektronikboxen på baksidan förklarades trasig av auktoriserad installatör. Bytte elektronikbox
• kylan i kylen och frysen var för låg. Sotade skorstenen

Med dessa exempel vill jag bara beskriva att det finns saker som man kan göra som inte har med själva gasolinstallationen att göra.
Som jag skrev är det GASOLINSTALLATIONEN jag tänker på, att sota skorstenen är väl det längsta man bör gå.. om du har kunskap om hur man förfar!
Resten är ju ingrepp i karossen på husbilen bortsätt det att byta Elkablar och Elektronikbox där det också gäller att ha lite Hum om El-lära. :)
 
En tid i i mitt liv var jag (brygg)seglare och medlem i Viggen-klubben, där man sammanställt en pärm med
tekniska lösningar och tips på förbättringar. Den kunde man sitta och bläddra i på lediga stunder och ibland utropa "Aha" !
Enkelt analog och lättöverskådligt utan en massa lulllull ut i det blå, utan bara ungefär som, "att så här gjorde jag"...

Med det i bakhuvudet har jag som husbilsägare lagt ut några kortfattade "problemlösningar" på forum både här och där,
om ni förstår hur jag menar...

Det är rätt länge sen nu och jag hittar knappt själv tillbaka till dessa inlägg.
De liksom drunknar i det ständiga informationsflödet som hela tiden fyller på, ungefär som på FB.
Tyvärr händer det också, att tråden hackas sönder av rent nonsens och istället förvandlas till en låång diskussionstråd.

Visst kan man samla "tips" i en kunskapsbank, men då bör dom nog helst vara låsta för vidare inlägg.
Sen kan ju samma problem ha flera olika lösningar, en del kan vara helt felaktiga och en del kanske bättre?
Somliga anser, att man inte alls ska peta i det elektriska, andra är fenomenala och riktigt pålästa, nästan nördiga?
Men vem ska egentligen avgöra vilket och vad som är rätt eller fel?

Kunskapsbanken borde kanske byta namn till "Tipsbanken, så här gjorde jag" ?
Där man kan samla in tips från oss medlemmar och sortera under ett antal lätt överskådliga kategorier.

Tipsen borde vara låsta från vidare inlägg och vill någon lösa problemet på ett annat sätt,
lägger man helt enkelt in ett nytt tips bredvid det förra, i samma kategori.
Alternativt rättas det första inlägget efter kontakt med upphovsmannen?
Vilseledande uppgifter borde lätt kunna modereras som sig bör i förekommande fall.

De ansvariga för detta bibliotek behöver då inte längre tituleras "sakkunninga",
utan bara vara en fena i den digitala världen och på att sortera inläggen i rätt kategorier.
Ju fler underkategorier det finns att tillgå, ju lättare borde det bli att hitta rätt i Tipsbanken?

Det skulle kanske gå lättare att efterlysa och hitta en lämplig administratör?
Det får bli mitt tips... ;)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen