• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sakkunniga inom olika områden

Kan du vara sakkunnig inom ett visst område?

  • Ja

    Röster: 4 11,4%
  • Nej

    Röster: 31 88,6%

  • Totalt antal röstande
    35
  • Omröstning stängd .

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Tänkte bara kolla av hur intresset ser ut för att ta på sig en roll som ”sakkunnig” inom ett visst område.

Rollen, som jag definierar den, innebär att vara sakkunnig inom ett visst område och ta fram och beskriva lösningar på problem inom området samt att kunna svara medlemmar på frågor inom detsamma. Att beskriva lösningar på olika problem görs genom att i ord, och helst även i bild, ta fram ett antal lösningsförslag på ofta förekommande problem inom området.

Har ingen färdig lista på olika sakkunnigområden men exempel på sådana skulle kunna vara
- motor och drivlina
- hjul och bromsar
- kyl och frys
- spis och värmare
- laddning och batterier
- vatten och avlopp
- ac
-
-
-
Det är viktigt att säga att det är den enskilde medlemmen som ansvarar för alla åtgärder som medlemmen gör på sin egen eller någon annans bil.
Den sakkunniges roll är enbart att vara rådgivande utifrån sitt kunnande och sin erfarenhet inom området.
 
Jag har hobby-mekat sen tonåren med olika fordon och därigenom lärt mig en del genom åren, hur saker och ting fungerar i stort.
Därför har jag inte haft några större problem, att fixa det mest elementära på mina fordon och kanske sparat en liten slant på det.
Dessutom lever jag efter principen, att själv är bäste dräng... och man fuskar ju inte med sina egna grejor, eller hur?

Men fordonsutvecklingen går i rasande takt, miljöaspekter och datoriserade styrmedel smyger sig in och förändrar hela tiden förutsättningarna.
Det blir en allt mindre typ av reparationer, som man kan utföra på egen hand, utan tillgång till avancerade verktyg och dataprogram.

Jag hjälpte t.ex äldste sonen att fixa sina bromsar på en Tesla och det gick ju bra...,
efter det att han först ställt bilens dator i någon typ av "systemläge / reparation" eller liknade - då först kunde jag ta över... ;)

Misstänker, att snart ställs det krav på någon typ av "återställning" av en ackrediterad verkstad för att bilen ska bli "godkänd"
och fungera normalt igen efter ett sådant ingrepp... som t.ex att fixa med bilens bromsar?
Man kan väl alltid åberopa säkerhetsaspekterna och styra / blockera detta genom bilens datorsystem?

Det finns flera tillvägagångssätt och hjälpmedel för att t.ex utföra luftning av bromssystemet, när vi nu ändå är inne på detta ämne.
Vilket är det "rätta" sättet, vem ska avgöra vilket?

Det kan bli mycket långa trådar,
som t.ex att en del tar frugan till hjälp i förarsätet,
sen skriker du för full hals "bromsa" - "släpp" - "bromsa" - helvete!.!!.:mad: - :mad: ...
och sen är den nyss så goa stämningen helt förstörd,
du ligger nu plötsligt övergiven under bilens framhjul utan någon medhjälpare...

Nån skaffar sig en kompressor och en modern vacuumsug,
någon annan kör med slang och flaska, som hela tiden vinglar omkring och riskerar att välta omkull...

En tredje skaffar tryckkärl från Feltema, sätter tryck på systemet och luftar mer kontrollerat...
Jag har provat alla varianter och fastnat för det sista alternativet.

Men så är det ju alltid en luftnippel av de fyra, som inte absolut INTE vill lossna,
man tar i lite extra och så förvandlas även den här förmiddagen till skit!
Den går naturligtvis av jäms med gängorna och nu har man verkliga problem! :mad:

Hur undviker man egentligen att nippeln går av?
Dränka in den i rostlösande olja?
Smörja förberedande? Men då måste man ju först plocka bort den helt?
När du ändå byter däck, passa på och lossa bara en liiten aning på varje nippel?
Undvika att ÖKA kraften, när du försöker lossa, utan istället bibehålla samma kraft över tid...?
Det finns säkert tusen förslag och lösningar på detta.

Visst har man ju sett hur trådar svällt och grenat ut sig, nya kommer till, för att slutligen bli så helt oöverskådligt,
så att det blir enklare att skapa en ny tråd/fråga, istället för att försöka leta efter ett specifikt svar...

Jag röstade faktiskt "nej", men inte för att jag vill verka ohjälpsam,
utan för att det känns lite för komplext och tungt att axla detta ansvar.
Men det är bara min egen personliga uppfattning...
 
Jag har jobbat mycket med fastighetsautomation, styr och regler.
Och allt annat som tillhör fastighetsdrift.
Skruvat med bilar det har jag gjort i många år, mest äldre fordon.
Jag röstade också nej. Har inte riktigt hälsan för att det ansvaret.
Men jag kommer fortsätta att skriva här i forumet.
 
En liten fundering. Av de 216 som just nu tittat på tråden så är det bara 15 medlemmar som har röstat. Gjorde samma observation på min förra frågetråd. Är det så att det är svårt att rösta eller vill man inte rösta? Att rösta gör man ju anonymt i den här tråden så det är ingen som ser vem som har röstat vad. Min tanke var bara att få en uppfattning om hur många personer som i ordnade former skulle kunna dela med sig av sin kunskap.

Med hopp om lite större röstdeltagande😲.

Kjell
 
Jag delar gärna med mig av mina ”kunskaper” men det är ju inte säkert att det blir rätt för den medlem som följer mina råd till punkt och pricka.

Om vi tar min tråd om hur man får bort knarret från bladfjädern som ett exempel så är det säkert så att det kan bli fel vad gäller
• val av färg - kommer den att sitta kvar
• val av fett - kommer det att skada gummibussningen
• åtdragningsmoment - dras muttern åt för hårt eller för löst


Om tråden skrivits av en person med rätt kunskaper så hade säkert dessa fallgropar undvikits.

Därför min fråga om att locka fram er med gedigna kunskaper så att vi som följer dem kan känna oss säkra på att vi gör rätt.
 
Tack @Kjell för att du ställer frågan och gör en omröstning. Problemet vi har är att få folk engagerade i klubben. Man tror säkert att det är mycket mer jobb än vad det är, alla kan bidra på sitt sätt och göra så mycket eller lite man vill. Ett engagemang betyder inte att man sitter låst vid datorn. Med förhoppning om att detta fina initiativ ska ge utdelning. Bengt
 
Jeg har og svart nei, dels fordi det er mange år siden jeg solgte mine husbiler og flyttet på farm. Skrur endel på diverse resdkaper her, siste job var bytte av rem i en CVT låda. Svarer endel på frågor, men ......
 
Är det inte redan så det fungerar? Någon ställer en fråga och den/dom som anser sig ha något att tillföra svarar.
Visst är det så. Men du har ingen aning om kunskapen hos den som svarar. Efter att ha läst många trådar där svaren går i helt olika riktningar förstår jag att det inte är lätt för den okunnige att veta vad man skall tro på. För att kunna bygga upp Kunskapsbiblioteket känns det ju bra om det grundar sig på kunskap och inte bara tyckande.
 
Det är en konst att läsa på forum och förstå vem som har kunskap om ämnet.
Om det nu är en anonym omröstning så förstår inte jag hur man ska få fram vilka 3 som klickat JA på frågan hittills, hur vet ni då vilka som besitter specialkunskapen?

Själv anser jag att intresse med talang många ggr slår proffs, proffs som bara råkade välja den yrkesinriktingen när dom var ungdomar och som sen fortsatte i den banan enbart för att kunna ställa mat på bordet.

Själv tycker jag att jag är en av dom bästa i sverige inom 2 områden och då är det inte i mitt utbildadeyrket som ställer mat på bordet och inte heller någonting om fordon/husbilar så därför röstade jag nej av den enkla anledningen.

Jag förstår tanken med tråden men pensionerade yrkesproffs är nog less på att binda upp sig som mentor efter 40-50 årigt yrkesliv, det finns även forumproffs som har tangentbordet som sin största gåva som man måste värja sig imot.

Jag tror intresse slår fd yrkesproffs väldigt ofta, en mix är nog det bästa!
 
Visst är det så. Men du har ingen aning om kunskapen hos den som svarar. Efter att ha läst många trådar där svaren går i helt olika riktningar förstår jag att det inte är lätt för den okunnige att veta vad man skall tro på. För att kunna bygga upp Kunskapsbiblioteket känns det ju bra om det grundar sig på kunskap och inte bara tyckande.

Just så upplever jag att det mesta i livet är,
vill du ha en diagnos på ett symptom på bilen, husbilen, datorn, vädret m.m.
Ja till och med kroppen, så kommer man att få olika svar av människor.
Samt teori och praktik går sällan hand i hand.
Thats life 🥴
 
Det är en konst att läsa på forum och förstå vem som har kunskap om ämnet.
Om det nu är en anonym omröstning så förstår inte jag hur man ska få fram vilka 3 som klickat JA på frågan hittills, hur vet ni då vilka som besitter specialkunskapen?

Själv anser jag att intresse med talang många ggr slår proffs, proffs som bara råkade välja den yrkesinriktingen när dom var ungdomar och som sen fortsatte i den banan enbart för att kunna ställa mat på bordet.

Själv tycker jag att jag är en av dom bästa i sverige inom 2 områden och då är det inte i mitt utbildadeyrket som ställer mat på bordet och inte heller någonting om fordon/husbilar så därför röstade jag nej av den enkla anledningen.

Jag förstår tanken med tråden men pensionerade yrkesproffs är nog less på att binda upp sig som mentor efter 40-50 årigt yrkesliv, det finns även forumproffs som har tangentbordet som sin största gåva som man måste värja sig imot.

Jag tror intresse slår fd yrkesproffs väldigt ofta, en mix är nog det bästa!
Jag var bara ute efter att se om det finns något intresse av att vara ”sakkunnig”. Därför en anonym omröstning. Tror att svarsfrekvensen blivit ännu mindre om den varit öppen med namn. Sen är det en fråga mellan den enskilde medlemmen och styrelsen/admin att hantera.

Ser inget hinder mot att blanda proffs och kunniga amatörer. Tvärtom, som du skriver är nog en blandning att föredra. Det är kunskapen som är det viktiga!
 
Så här tänker jag.
Att blanda proffs och glada amatörer, där ser jag vissa problem direkt, tänker direkt på t.ex. elektriker, det finns orsaker att proffs inte uppmuntrar amatörer att ta "saken i egna händer". Egentligen samma sak med mekaniker det är inte lätt att i ett forum i text förklara för amatörer hur de ska reparera t.ex sina husbilar, ett "hantverk" som tar många år att lära sig.
Det är troligen en liten klick husbilsägare som har förmågan, intresset, tålamodet att bli amatör- elektriker/mekaniker.

Kommer att tänka på Äntligen hemma med Martin Timell, aldrig har hantverkarna fått så mycket att göra, rätta till, då Martin fick halva Sverige att sätta kapsågen i sina hem. 🥴
 
När jag köpte husbil, visste jag ingenting. Men via olika forum fick jag reda på hur det mesta fungerade. Frågade aldrig om motor eller att instalera mer El utan hur saker fungerade i husbilen, motor i bilen överlätt jag till min service vekrstad.
 
Trodde att jag skrivit in undantag för installationer av el och gas som kräver behörighet. Men det var ju i min andra tråd i ämnet😲.
Sen tror jag att den glade amatören inser sin begränsning och inte utför omfattande motorreparationer. Men det finns ju många fel som uppstår på en husbil och som relativt lätt kan åtgärdas med rätt kunskap. Detsamma gäller många förbättringar.

Själv gör jag nästan allt i husbilen förutom det som har med motorn att göra.
 
Tänkte bara kolla av hur intresset ser ut för att ta på sig en roll som ”sakkunnig” inom ett visst område.

Rollen, som jag definierar den, innebär att vara sakkunnig inom ett visst område och ta fram och beskriva lösningar på problem inom området samt att kunna svara medlemmar på frågor inom detsamma. Att beskriva lösningar på olika problem görs genom att i ord, och helst även i bild, ta fram ett antal lösningsförslag på ofta förekommande problem inom området.

Har ingen färdig lista på olika sakkunnigområden men exempel på sådana skulle kunna vara
- motor och drivlina
- hjul och bromsar
- kyl och frys
- spis och värmare
- laddning och batterier
- vatten och avlopp
- ac
-
-
-
Det är viktigt att säga att det är den enskilde medlemmen som ansvarar för alla åtgärder som medlemmen gör på sin egen eller någon annans bil.
Den sakkunniges roll är enbart att vara rådgivande utifrån sitt kunnande och sin erfarenhet inom området.
Rent spontat tänker jag på detta med Spis Värmare Kyl/Frys, de drivs rimligen fortfarande med Gasol..
och att uppmana "Svensson" att själva fippla med Gasorelaterad saker är inte bra.
Gassystemet är det enda i bilen som verkligen är Livsfarligt att själv utan kunskap skruva med.
Kan orsaka bränder och i förlängningen dödsfall..
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen