• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Jag köpte vår bil mars -21 och då var riktpriset 722.000. Prutade till mig några tillbehör på Husbilslandet i Kristinehamn. Och dom har haft mycket god service för att rätta till de fel som alltid finns på en ny husbil. Så priset har ökat med drygt 100.000 per år. Jag hade tydligen inte följt prisutvecklingen.
Vi har nu kört 2800 mil med bilen och trivs mycket bra med den och den har dom funktioner vi önskar, utan att vara för stor. Nästa tisdag startar vi årets vinterresa som går till Sicilien med hemkomst till Påsk.
Lycka till med ditt fortsatta letande.
 
Jag köpte vår bil mars -21 och då var riktpriset 722.000. Prutade till mig några tillbehör på Husbilslandet i Kristinehamn. Och dom har haft mycket god service för att rätta till de fel som alltid finns på en ny husbil. Så priset har ökat med drygt 100.000 per år. Jag hade tydligen inte följt prisutvecklingen.
Vi har nu kört 2800 mil med bilen och trivs mycket bra med den och den har dom funktioner vi önskar, utan att vara för stor. Nästa tisdag startar vi årets vinterresa som går till Sicilien med hemkomst till Påsk.
Lycka till med ditt fortsatta letande.
Tack, halva nöjet är ju att leta. 😊
Trevlig resa önskar jag er!
 
Hittade denna gamla tråd.
Tack, halva nöjet är ju att leta. 😊
Trevlig resa önskar jag er!
Hittade denna gamla tråd. Att hitta en ordentligt vinterisolerad plåtis med framkomlighet är ett icke sinande ämne så lite nyfiken. Vad blev det? Är på jakt själv, då vi är tre ett tag till så lutar det åt en fullstor hel/halvintegrerad med bra vinteregenskaper där man gör avkall på framkomlighet/smidighet. Inte kul att kompromissa men men.
 
Hittade denna gamla tråd.

Hittade denna gamla tråd. Att hitta en ordentligt vinterisolerad plåtis med framkomlighet är ett icke sinande ämne så lite nyfiken. Vad blev det? Är på jakt själv, då vi är tre ett tag till så lutar det åt en fullstor hel/halvintegrerad med bra vinteregenskaper där man gör avkall på framkomlighet/smidighet. Inte kul att kompromissa men men.
Hej
Har själv plåtis en Westfalia 641E 6.36 lång med enkelsängar. Har nu rullat 11680 mil cirka.
Vore en perfekt vinterbil om den vore vinterisolerad, nu är den halvdan så vi åker hela året ändå
senast var vi vecka 5 till Jokkmokk, ingen kyla i år bara runt 10 grader.
Vi har dieseldriven panna vilket absolut är det bästa idag då det innbär att man slipper detta letande
efter gasolfyllare eller dyra byten av tuber. Westfalia har ett egnkonstruerat värmesysten vattenburet och effektift och ännu effektivare om bilen hade isolerats riktig.
Vi fick högersida delvis omisolerad av PR Husbilar då tanken frös 1.a resan vi gjorde! Är även vattenburen golvvärme i främre delen av bilen.
Önskar i efterhand att vi hunnit på den LaStrada vi spanat in, men den var såld, den var isolerade på väggar inne i dörrarna påstod säljaren och dubbelgolv!
Den hade Truma diesel panna, finns med båda drivmedlen.
Sedan har Adria sin Twin med Alde som borde ge bättre värme, men läst att även den har problem med kalla dörrar och att vatten fryser, hur det är med nya vet jag förstås inte.
Kabe har ju sin smalis på MB chassi, smal och väldigt trång bil men med bra vinter egenskaper, är isolerad med matrial som sprutats på väggarna och påstås det i dörrarna.
Själv skulle jag om byte vore aktuellt åter kolla LaStrada hos Pukavik Husbilar, långt bort men!!
 
Ja det finns en hel del som kör plåtis på vintern men isoleringen är oftast inte något att skryta med. På ett tyskt plåtisforum har jag sett flera olika lösningar och produkter att bättra på den saken. Men man skall ju ha plats med alla isolertäcken, draperier och annat också...

Kabes Mercedesplåtis är säkert ett av de bättre alternativen när det gäller vinteregenskaper. Jag tittade in i en sådan för några veckor sedan och håller med Erok, innerutrymmena imponerar inte. Enda fördelen gentemot vår nuvarande Fiat var ståhöjden, som säkert gillas av den som är lång. Men den glädjen byts nog till besvikelse eftersom sängarna är korta. Den större längden jämfört med Fiat ligger nog mest framför ratten för i bodelen märkte jag den knappt. Fin bil för övrigt, frånsett priset och väldigt låg lastvikt (4-hjulsdriven variant).
 
Hittade denna gamla tråd.

Hittade denna gamla tråd. Att hitta en ordentligt vinterisolerad plåtis med framkomlighet är ett icke sinande ämne så lite nyfiken. Vad blev det? Är på jakt själv, då vi är tre ett tag till så lutar det åt en fullstor hel/halvintegrerad med bra vinteregenskaper där man gör avkall på framkomlighet/smidighet. Inte kul att kompromissa men men.
Kolla webbben hos Husbil och Husvagn. De har kört en serie artiklar på sistone som handlar om ett par som ville köra till Nordkap mitt i vintern i en plåtis. Mycket tilläggsisolering var det. De fick ge upp för att vattensystemet frös.
 
Vi har en La Strada Avanti EB och inte ens den är bra isolerad. Har gjort om bakdörrar och sidodörr bland annat och det har hjälpt. Egensydda termotäcken hängs mot förarhytten när det blir minus ute. Men vi ställer av bilen på vintern, gillar inte att vara ute och ratta när det är kallt.
 
Det er et par problemer med å lage bra isolasjon i en plåtis. For det første tar det plass innvendig, og det veier endel. For noen år siden kom jeg over en sammenligning mellom et tomt skrog sandwich og samme størrelse orginal varebil samme chassi. Varebilen som ikke hadde isolasjon var litt tyngre enn den fullisolerte. Og for innredning er det enklere med plane vegger og tak.
 
För 12 år sedan köpte vi vår första husbil, en Adria Coral 670 SL.
Vi har innan beslut noga funderat ut vilka krav vi hade och efter att titta på massor, bla på Elmia-mässan, så stod valet mellan Adria och en Dethleffs.
Vi är än idag mycket nöjda, både med valet vi gjorde, men också på kvaliteten.
Det enda som behövde bytas i bodelen är ett lås till ett skåp för några tior, samt en backventil till färskvattnet.
Har hittills bara använt den från april till oktober, alltså 7 månader.


Då vi inom 1-2 år tänker gå i pension funderar vi på en riktigt vinterisolerad plåtis.
Eftersom vi inte alls är intresserade att åka neråt Europa (har gjort det massor innan husbilen) utan bara kör norrut i Sverige samt Norge och vill kunna göra det året runt så är vinteregenskaperna mycket avgörande. (Fyrhjulsdrift är plus)

Det som hittills verkar intressantas är Kabe Travel Master Van 690
Verkar som att den rymligaste plåtisen är just de som bygger på Mercedes, dvs längd 690cm
Det ena och för vår del största problemet är att gasolugn inte finns som tillval!
Det andra är att det inte heller går att välja med dieselvärmare.
Tänker inom kort besöka en återförsäljare och ställa dessa frågor.

Så till frågan: Är det någon som känner till något annat märke som har motsvarande modell?
(Har kollat massor på Blocket, men inte hittat)

Har ni kollat på Affinity från Kabe?

 
Kolla på dom nya kompakt bilar som kommer smala korta och lättare än plåtis bättre last vikt
Precis så tänkte jag också att det borde finnas andra alternativ till plåtisar... eller har de stora etablerade tillverkarna blivit för konservativa?
Plastpelle, vilka modeller tänkte Du på? Compactline från Carthago?
 
Kompakt modeller var N+B først ute med, de har aldri laget plåtis og hadde først en litt for sær model som ikke slo an. Dagens ismove model ser ut til å fungere. 2 varianter en like under 7 meter og en 30 cm lengre, kan konfigureres for under 3500 kg eller for opp til 4500 kg, mange opsjoner. Har ennå ikke dukket opp på bruktmarkedet i noe antall, finnes endel utstillingsmodeller til litt redusert pris.
 
Kolla webbben hos Husbil och Husvagn. De har kört en serie artiklar på sistone som handlar om ett par som ville köra till Nordkap mitt i vintern i en plåtis. Mycket tilläggsisolering var det. De fick ge upp för att vattensystemet frös.
Måste vara totala Nybörjare om de ger upp bara för att vattnet fryser, det har frusit för oss också senast 2023 i Vilhelmina, var bara att gå in på OK och köpa 3 dunkar 5 liters och fara vidare. Ska finnas en film redan på youtube om plåtisåkare som åker till Nordkapp vintertid, de åker i konvoj upp och ner tillsammans med bussarna som går dit även vintertid.
Har också sett överdragen de har till Takluckorna t.e.x för att spara värme, det som händer är att värmecirkulationen upphör då den fuktiga varma luften inte tar sig ut ur fordonet som den skall, vi har ofta vintertid bakre luckan i vädringsläge 5mm öppning och får bättre värme då fukten drar ut. De har också överdrag på sidorutorna på bodelen, hellre lite kallras och utsikt än sitta instängd i en fönsterlös plåtlåda...Vi har Finska täcket och de inbyggda REMIS insyn skydden ger bra isolering både på rutor och takluckor vilket man kan se med hjälp av en termometer.
 
Jag skulle kanske satsa på en Adria Compact, 6,99 x 2,12 om jag skulle downsizea. Ägarna verkar hålla hårt i dom, finns inte så många begagnade till salu. Det brukar vara ett gott tecken.
Precis en sån vi skulle byta till - om vi skulle byta!

"Lagom" kompakt, men ändå en "riktig" husbil.
Lite kortare (37 cm) och lite smalare än den Adria 670SL vi har idag.
Den går också att få med stort kylskåp (149 lit) samt med gasolugn och den har också Ihopbäddbar till dubbelsäng, saker vi har som absoluta krav.
Finns även med skinnklädsel och kan tydligen fås i helsilver, vilket tycker vi är riktigt snyggt.

Vi har tidigare också kikat på plåtisar, men nej, känner inte att vi kulle trivas i de.
Men vad priserna har skjutit i höjden de senaste åren!
Så det blir nog inget byte. Vi köpte den vi har ny 2011 och är fortfarande i nyskick, att lägga kanske 7-800' mellan känns inte bra.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen