Hittade denna gamla tråd.
Hittade denna gamla tråd. Att hitta en ordentligt vinterisolerad plåtis med framkomlighet är ett icke sinande ämne så lite nyfiken. Vad blev det? Är på jakt själv, då vi är tre ett tag till så lutar det åt en fullstor hel/halvintegrerad med bra vinteregenskaper där man gör avkall på framkomlighet/smidighet. Inte kul att kompromissa men men.
Hej
Har själv plåtis en Westfalia 641E 6.36 lång med enkelsängar. Har nu rullat 11680 mil cirka.
Vore en perfekt vinterbil om den vore vinterisolerad, nu är den halvdan så vi åker hela året ändå
senast var vi vecka 5 till Jokkmokk, ingen kyla i år bara runt 10 grader.
Vi har dieseldriven panna vilket absolut är det bästa idag då det innbär att man slipper detta letande
efter gasolfyllare eller dyra byten av tuber. Westfalia har ett egnkonstruerat värmesysten vattenburet och effektift och ännu effektivare om bilen hade isolerats riktig.
Vi fick högersida delvis omisolerad av PR Husbilar då tanken frös 1.a resan vi gjorde! Är även vattenburen golvvärme i främre delen av bilen.
Önskar i efterhand att vi hunnit på den LaStrada vi spanat in, men den var såld, den var isolerade på väggar inne i dörrarna påstod säljaren och dubbelgolv!
Den hade Truma diesel panna, finns med båda drivmedlen.
Sedan har Adria sin Twin med Alde som borde ge bättre värme, men läst att även den har problem med kalla dörrar och att vatten fryser, hur det är med nya vet jag förstås inte.
Kabe har ju sin smalis på MB chassi, smal och väldigt trång bil men med bra vinter egenskaper, är isolerad med matrial som sprutats på väggarna och påstås det i dörrarna.
Själv skulle jag om byte vore aktuellt åter kolla LaStrada hos Pukavik Husbilar, långt bort men!!