• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

-geva-

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Ingelstad
För 12 år sedan köpte vi vår första husbil, en Adria Coral 670 SL.
Vi har innan beslut noga funderat ut vilka krav vi hade och efter att titta på massor, bla på Elmia-mässan, så stod valet mellan Adria och en Dethleffs.
Vi är än idag mycket nöjda, både med valet vi gjorde, men också på kvaliteten.
Det enda som behövde bytas i bodelen är ett lås till ett skåp för några tior, samt en backventil till färskvattnet.
Har hittills bara använt den från april till oktober, alltså 7 månader.


Då vi inom 1-2 år tänker gå i pension funderar vi på en riktigt vinterisolerad plåtis.
Eftersom vi inte alls är intresserade att åka neråt Europa (har gjort det massor innan husbilen) utan bara kör norrut i Sverige samt Norge och vill kunna göra det året runt så är vinteregenskaperna mycket avgörande. (Fyrhjulsdrift är plus)

Det som hittills verkar intressantas är Kabe Travel Master Van 690
Verkar som att den rymligaste plåtisen är just de som bygger på Mercedes, dvs längd 690cm
Det ena och för vår del största problemet är att gasolugn inte finns som tillval!
Det andra är att det inte heller går att välja med dieselvärmare.
Tänker inom kort besöka en återförsäljare och ställa dessa frågor.

Så till frågan: Är det någon som känner till något annat märke som har motsvarande modell?
(Har kollat massor på Blocket, men inte hittat)
 
Nä, finns nog ingen bra vinterplåtis!?!? Kabe är kanske den bästa, det finns iaf många som är sämre. Har en som räknas som en av de bättre, La Strada, men den den är inte så väl isolerad den heller. Men vissa modeller som min på Fiat-chassie har dubbelgolv. Sedan går det att göra den lite bättre genom att isolera bakdörrar och sidodörr samt ha ett draperi mot förarhytten. Tycker vår bil är ok efter dessa förbättringar. Vi är dock inte ute och vintercampar. Dieselvärme finns att beställa till.
Ang. Mercedes så är den inte den rymligaste men däremot den längsta plåtisen. Den är ca 10 cm smalare är Fiat och hytten tar pga. bättre deformationszon upp mer plats på längden.
 
Kabes plåtis är säkerligen en bättre vinterbil än vår som är baserad på Fiat. Men efter att ha kollat på den, så gott det nu låtit sig göras utifrån bilder och måttuppgifter, har jag fått uppfattningen att den knappt är rymligare överhuvudtaget, trots dryga halvmetern mer i längd och nästan halvmetern mer i höjd.
 
Det stämmer att MB är smalare en Fiat.
Jag har egentligen inget emot Fiat (även om MB håller håller högre klass kring förarmiljön),
tänkte mest på att längden på MB bör ge lite mer utrymme även om den är lite smalare. Måste nog undersökas live.
Att den är högre beror delvis på dubbelgolv gissar jag, eller kanske också pga chassit?

Sedan så är MB bakhjulsdriven (eller fyrhjulsdriven), vilket på en husbil är bättre på vintern.
Fiat är ju framhjulsdriven och det är tyvärr inte många tillverkare som erbjuder fyrhjulsdrift till den.

Isoleringen i Kabe's van är nog så bra det kan bli tror jag, t.ex har bakdörrarna inga fönster och ser ut att vara rejält "stoppade"
och sidofönstrena vid sängen är mindre, vilket borde vara en fördel.

La Strada och Hymer har ju också modeller värda att titta på.

Nä, finns nog ingen bra vinterplåtis!?!? Kabe är kanske den bästa, det finns iaf många som är sämre. Har en som räknas som en av de bättre, La Strada, men den den är inte så väl isolerad den heller. Men vissa modeller som min på Fiat-chassie har dubbelgolv. Sedan går det att göra den lite bättre genom att isolera bakdörrar och sidodörr samt ha ett draperi mot förarhytten. Tycker vår bil är ok efter dessa förbättringar. Vi är dock inte ute och vintercampar. Dieselvärme finns att beställa till.
Ang. Mercedes så är den inte den rymligaste men däremot den längsta plåtisen. Den är ca 10 cm smalare är Fiat och hytten tar pga. bättre deformationszon upp mer plats på längden.
Jonas, vilken modell har du som har dubbelgolv?
 
Det finns ju numera smala vanliga husbilar (som ska konkurrera med plåtisar).
Bättre isolering bl.a.
Sant!
Har ibland också tänkt på det, men har tydligen förträngt det nu när jag surfade runt efter en mindre husbil!
De compakta är lite svårare att filtrera fram t.om på bytbil.com (helt omöjligt på Blocket, men det är en annan sak).

152B4E8C-8DCC-4425-B5EB-9599864D3F5B.jpeg

Så jag välkomnar tipps på smalare och med längd på mellan 6 och 7 meter 😀
Vinterdugliga alltså.
 
Tidningen husbil och husvagn testar i senaste numret smala husbilar.
Finns tyvärr ingen för runt 200 000:- :(
 
N+B iSmove var en av de første smale helintegrerte, men tviler sterkt på om det er brukte tilgjengelig. Sjekket på mobile.de og det var 25 biler listet - alle priset langt over nybil pris! Årets produksjon er allerede utsolgt og fabrikken tar bestillinger for 2024.
 
För 12 år sedan köpte vi vår första husbil, en Adria Coral 670 SL.
Vi har innan beslut noga funderat ut vilka krav vi hade och efter att titta på massor, bla på Elmia-mässan, så stod valet mellan Adria och en Dethleffs.
Vi är än idag mycket nöjda, både med valet vi gjorde, men också på kvaliteten.
Det enda som behövde bytas i bodelen är ett lås till ett skåp för några tior, samt en backventil till färskvattnet.
Har hittills bara använt den från april till oktober, alltså 7 månader.


Då vi inom 1-2 år tänker gå i pension funderar vi på en riktigt vinterisolerad plåtis.
Eftersom vi inte alls är intresserade att åka neråt Europa (har gjort det massor innan husbilen) utan bara kör norrut i Sverige samt Norge och vill kunna göra det året runt så är vinteregenskaperna mycket avgörande. (Fyrhjulsdrift är plus)

Det som hittills verkar intressantas är Kabe Travel Master Van 690
Verkar som att den rymligaste plåtisen är just de som bygger på Mercedes, dvs längd 690cm
Det ena och för vår del största problemet är att gasolugn inte finns som tillval!
Det andra är att det inte heller går att välja med dieselvärmare.
Tänker inom kort besöka en återförsäljare och ställa dessa frågor.

Så till frågan: Är det någon som känner till något annat märke som har motsvarande modell?
(Har kollat massor på Blocket, men inte hittat)
LaStrada är bra isolerade, finns med 4 hjulsdrift på Fiat eller MB, MB är Trång och Mycket Dyr.
Kabe bygger bara på MB och man får betala 125 tusen för stjärnan och får en mycket trång bil
jämfört med Fiat eller för den delen VW/MAN chassie.
Fördel kabe är isolering och Alde, minus som ovan och att man måste släpa med sig 2 tuber gasol och byta
på natten förstås. De andra går att få med dieselvärme.
Många fabrikat har på YouTube videos med bilder från fabrikerna hur de byggs.
Värme och isolering är ju inte det första en Tysk fabrikant tänker på, Vi har en Westfalia Colombus 641E med
Ebersprächer vattenburen värme, det skulle sade säljare vara en bra vinterbil...? men på 1.a turen i Mars 2018
med 3-10 gr kyla frös vatten tanken och vatten avtappningsventilerna frös också.
Nu hade vi köpt den hos Sveriges troligen bästa HB företag PR-Husbilar, när jag kontaktade dem sa de bara
kom hit med bilen!!
De hade den i 1 månad, isolerade om högra sidan invändigt förstås, bilen hade bara isolering på de "flata"
partierna av plåten, de ihåliga stolparna var helt oisolerade, de använde isolerings mattor från Rapido som
limmades på väggarna från sidodörr och bakåt, inga värmeutsläpp finns på höger sida.
Avtappningsventilerna satt direkt på plåtgolvet i en grop liksom, PR tog bort dem, gjorde isolerat golv och
monterade tillbaka ventilerna.Har sedan dess fungerat ner till minus 32 grader!
Värmen är bra, med slingor i golvet där hetvatten cirkulerar, har också en motorvärmarpump som pumpar vatten
genom värmeväxlare och värmer motorn före start.
Tyvärr är bakdörrarna inte så bra isolerade, troligen bara 10 mm på de flata ytorna, har inte kollat. vi har ett draperi
vi sätter dit vintertid.
Fått bort mycket drag med den list som visas i plåt forumet här på iHusbil.
 
Tack för bra information Erok!
Ja, det är inte lätt att få allt i en och samma bil.
Tur att vi inte har brådska, är väldigt nöjda med vi har idag, det är bara för att vi i framtiden vill kunna använda husbilen året runt som vi funderar på att byta.
Finns mycket att ta hänsyn till, inte minst det ekonomiska.
- Hur blir andrahandsvärdet i framtiden pga diesel-bilar (även husbilar)?
- Den höga skatten på nya.

LaStrada är bra isolerade, finns med 4 hjulsdrift på Fiat eller MB, MB är Trång och Mycket Dyr.
Kabe bygger bara på MB och man får betala 125 tusen för stjärnan och får en mycket trång bil
jämfört med Fiat eller för den delen VW/MAN chassie.
La Strada har jag googlat lite på, får ta en noggrannare titt på de, om det finns med längd 636, stort kyl, dieselvärmare, mm :unsure:
Har ju bara ca 11 mil till Pukavik Husbilar.

MB må vara dyr, men har ganska bra erfarenhet från de jämfört med VAG-produkterna, då får det hellre bli en Fiat.

Fördel kabe är isolering och Alde, minus som ovan och att man måste släpa med sig 2 tuber gasol och byta
på natten förstås. De andra går att få med dieselvärme.
Japp, jag föredrar dieselvärmare för vinterbruk, tyvärr inte många som erbjuder det.

Nu hade vi köpt den hos Sveriges troligen bästa HB företag PR-Husbilar, när jag kontaktade dem sa de bara
kom hit med bilen!!
De hade den i 1 månad.....
Verkligen imponerande att de ställer upp så! (y)
Synd att vi har 3-4 timmar enkel till de :(
 
Tack för bra information Erok!
Ja, det är inte lätt att få allt i en och samma bil.
Tur att vi inte har brådska, är väldigt nöjda med vi har idag, det är bara för att vi i framtiden vill kunna använda husbilen året runt som vi funderar på att byta.
Finns mycket att ta hänsyn till, inte minst det ekonomiska.
- Hur blir andrahandsvärdet i framtiden pga diesel-bilar (även husbilar)?
- Den höga skatten på nya.


La Strada har jag googlat lite på, får ta en noggrannare titt på de, om det finns med längd 636, stort kyl, dieselvärmare, mm :unsure:
Har ju bara ca 11 mil till Pukavik Husbilar.

MB må vara dyr, men har ganska bra erfarenhet från de jämfört med VAG-produkterna, då får det hellre bli en Fiat.


Japp, jag föredrar dieselvärmare för vinterbruk, tyvärr inte många som erbjuder det.


Verkligen imponerande att de ställer upp så! (y)
Synd att vi har 3-4 timmar enkel till de :(
En utflykt till Pukavik är ju en bra helg resa!
Fråga mycket om allt! Välj en med dubbelgolv
ger automatiskt golvvärme.
Bor Du så långt ner har Du "Nära" kontinenten
finns många LaStrada i Tyskland, lite lägre priser,
men kanske sämre utrustade vad gäller värmen, gas
är ju billigt på kontinenten.
 
Har i helgen kikat på en Kabe Travel Master Van 690, och ja, den är alldeles för smal invändigt.
Säkert en bra husbil, men inte mysigt alls i den.
”Tvåsits-soffan” är egentligen 2st separata, lätt skålade stolar. Bra vid körning (om någon nu ska sitta där), men inte bekvämt att mysa i.

Har även tittat om i några Fiat-plåtisar, men nej, trånga och känns kala (plåtiga…) invändigt också.

Så siktet är nu därför inställt på plastis, en sådan som ofta benämns ”compact”.
De är lite smalare, nånstans mittemellan en ”vanlig” och en plåtis.
och längd strax under 7 meter.

Drömmen, men priset gör nog att det förblir en dröm 🫤
 
Har i helgen kikat på en Kabe Travel Master Van 690, och ja, den är alldeles för smal invändigt.
Säkert en bra husbil, men inte mysigt alls i den.
”Tvåsits-soffan” är egentligen 2st separata, lätt skålade stolar. Bra vid körning (om någon nu ska sitta där), men inte bekvämt att mysa i.

Har även tittat om i några Fiat-plåtisar, men nej, trånga och känns kala (plåtiga…) invändigt också.

Så siktet är nu därför inställt på plastis, en sådan som ofta benämns ”compact”.
De är lite smalare, nånstans mittemellan en ”vanlig” och en plåtis.
och längd strax under 7 meter.

Drömmen, men priset gör nog att det förblir en dröm 🫤
Tidigare hade Dethleffs en modell benämnd Bus, lite bredare än vanlig plåtis, även Bürstner har en liknade och Chausson som är väldigt Inovativa med div luriga lösningar
 
Titta gärna på en Knaus Van TI 6.96 lång ,2.20 bredd och 2.80 hög. Kostar nu idag drygt 800 000.
Tack för tips. (y)
Inte så dum faktiskt, visserligen börjar priset på 927.000 på 650'in (696cm).
De har en bra konfigurator, jag hamnade på 1,1 mille med automat, solpanel + batteri och lite annat smått.
Vill man ha träfritt kostar det ytterligare 34.000 :oops:
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen