Så fort jag läste ditt inlägg Dethlefs, då kände jag mig ”träffad” direkt. Ja, jag erkänner att jag lätt kan spåra ur i både mina och andras trådar, sorry. Nån gång har jag även stängt min egen tråd (önskar ibland att jag kunde stänga andras också) av för mig viktig anledning, men, men…
Du har helt rätt, man bör hålla sig till ”ämnet”, speciellt om tråden är av allmänt intresse.
Sen såg jag datum då du startade den här tråden, augusti månad, yipiiiii, då var jag inte ens medlem här, suck vilken lättnad! Ska försöka bättra mig framöver, att vara kort och koncis eller starta vanliga ”chat” betonade trådar utan större alvar.
Nu hakar jag på..igen:
Fin Far var renodlad Kommunist född 1906, satt under 1960 talet i kommunalfullmäktige i vår kommun där vi då bodde.
Ofta hade Gubbarna möten hemma hos varandra oavsett partifärg, det diskuterade första 30-45 minutrarna om det som stått i kallelsen att det skulle tas upp på mötet, sedan blev det att någon tog upp någon angränsande fråga och någon annan hakade på, så blev det Kaffe med Kask.. på brännvin och ytterligare utvikningar utanför ämnet som skulle tas tas upp enligt kallelsen.
Diskussionerna var högljudda minst sagt.. ju mer kask desto mer öppnade sig Gubbarna och vågade framföra sin synpunkt.. jag som låg och lyssnade bakom stängd sovrumsdörr trodde ofta att Nu blir det Slagsmål..! men inte. När alla yttrat sig om vad som de tycket vara viktigt återgick man till vad som man skulle diskutera enligt kallelsen, vid avslutningen var alla överens om att det här mötet hade gett avsett resultat, beslut hade tagits och alla var kompisar trots totalt olika åsikter..
När jag vuxit upp och blivit torr bakom öronen och när man på TV fick se hur det gick till i Brittiska parlamentet väcktes minnet av Pappas och Gubbsens möten vid Köksbordet.. alla var delaktiga och sade ofta vad det tyckte.. sedan var det inte mer med det.
Upplevde ungefär det samma när jag under 30 år jobbade som Stuvare, vid fackmöten togs det upp allt som kallelsen innehållit, men sedan tog man upp spontat frågor som bara dök upp.. och orden blev ofta hårda.. men Kompisar var Vi ändå.
Vad jag ville komma fram till är: Alltså helt Naturligt med avvikelser, det ger ibland mycket mer info än själva ursprungs frågan, vad det nu var? Allt behöver inte vara så förbenat stelbent, som vissa vill ha det, en levande förening är mycket roligare än en stelbent förening där alla bara skriver exakt precis svar utan kommentarer.
En fråga i olika grupper som kommer ofta: varför lyser inte lampan? då kan man svara på olika sätt; 1) Byt lampa!! Eller mer utförligt: 2) Lampan kan vara trasig, men är den hel kolla säkringarna för lampan. utvecklas ytterligare; 3) säkringarna kan finnas på EBL blocket under Din förarstol.
Vilket svar uppskattas mest av frågeställaren?