• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rubrik och ämne

Förstår inte din logik! Själv skriver du ju i inlägg #11:

Alla samtal spårar ur, vi har väl alla suttit och diskuterat saker, när vi plötsligt kommit långt ifrån där vi började.

och:

Vi får nog leva med lite urspårning då och då,

Pålle

Vi tycker olika, men B:s inlägg är enligt mej bara en massa svamel.
 
Att trådar går åt lite olika håll är inte så farligt men om den då låses av startaren då blir man riktigt irriterad!
Man äger inte sin egen tråd och ska därför inte kunna låsa den!
För min del är det helt OK att startaren blir irriterad och stänger en tråd när den inte längre ens avlägset handlar om det han/hon avsåg och trådrubriken antyder.
 
Men inte kommer där inspringande någon gubbe som stått och lyssnat och skriker att nu är ni utanför ämnet. Håll er det ni började snacka om annars så får ni skingra er.
Hur skall det vara här?

Om mitt tidigare inlägg i Dethleffs tråd är otydligt o oklart ber jag givetvis om ursäkt för detta. Jag vill så klart att läsaren lätt ska kunna förstå vad jag tycker i en fråga.
Jag vill därför göra ett förtydligande för att om möjligt skingra eventuell oklarhet.
Jag delar helt Mats S åsikt, trådskaparen bör ha denna möjlighet att stänga tråden.
Vid eventuella oklarheter kring mitt svar , tveka inte att ställa frågor. Jag svarar gärna på dessa.

🚒
 
Någon skapar en tråd med lämpligt namn. Diskussionen tar form och ett tiotal deltar där. Det går lite hit och lite dit.
Om samma människor står i en grupp och samtalar om ett ämne så är det helt naturligt att det går lite hit och lite dit, det kan hetta till och svalna av. Men inte kommer där inspringande någon gubbe som stått och lyssnat och skriker att nu är ni utanför ämnet. Håll er det ni började snacka om annars så får ni skingra er.
Hur skall det vara här?
Mycket Fantastiskt Bra skrivet!
I många grupper kommer moraltanter av båda könen och förfasar sig över att ämnen spårar ur!
Det är människor som Aldrig överhuvudtaget deltagit i exempelvis ett fackmöte på jobbet, aldrig varit på ett möte i Brf där de bor!
En diskution kan bli vad som helst på ett Live möte så varför inte på nätet!
Passar det inte Scrolla förbi.. men då är moralisten så nyfiken att denne måste se vad som skrivits..🤗😩
 
Jo du, det här känner vi igen. Det är helt naturligt att det kan bli lite sidospår i en tråd, det behöver inte alltid vara fel. Blir det dock en helt igenom urspårning där det helt byter ämne blir det knasigt, då ska det startas en helt ny tråd med det nya ämnet. Tycker våra webbare är duktiga på detta att dela upp trådar som behandlar flera ämne.

Låter tryggt. Då är jag i trygga händer.
Händer det att de missar?
( lite kul med händer och händer)

Blev kanske lite otydligt? Jag menar så klart det här med att dela upp i trådar som behandlar olika ämnen. Ber om ursäkt.

Jag blir tvungen att göra ytterligare en ändring.
Jag läste inlägg #24 här ovan av Erok...riktigt roligt..det kallar jag humor det.
 
Senast ändrad:
Någon skapar en tråd med lämpligt namn. Diskussionen tar form och ett tiotal deltar där. Det går lite hit och lite dit.
Om samma människor står i en grupp och samtalar om ett ämne så är det helt naturligt att det går lite hit och lite dit, det kan hetta till och svalna av. Men inte kommer där inspringande någon gubbe som stått och lyssnat och skriker att nu är ni utanför ämnet. Håll er det ni började snacka om annars så får ni skingra er.
Hur skall det vara här?

Hej Dethleffs. Kul o intressant tråd du drog igång.
Fick du svar på din slutfråga?
Du får gärna informera mig om vad du fick veta.

Oj..måste nog göra ett tillägg här också...borde egentligen skrivas med versaler obs ironi.
 
Senast ändrad:
Någon skapar en tråd med lämpligt namn. Diskussionen tar form och ett tiotal deltar där. Det går lite hit och lite dit.
Om samma människor står i en grupp och samtalar om ett ämne så är det helt naturligt att det går lite hit och lite dit, det kan hetta till och svalna av. Men inte kommer där inspringande någon gubbe som stått och lyssnat och skriker att nu är ni utanför ämnet. Håll er det ni började snacka om annars så får ni skingra er.
Hur skall det vara här?
Så fort jag läste ditt inlägg Dethlefs, då kände jag mig ”träffad” direkt. Ja, jag erkänner att jag lätt kan spåra ur i både mina och andras trådar, sorry. Nån gång har jag även stängt min egen tråd (önskar ibland att jag kunde stänga andras också) av för mig viktig anledning, men, men…

Du har helt rätt, man bör hålla sig till ”ämnet”, speciellt om tråden är av allmänt intresse.

Sen såg jag datum då du startade den här tråden, augusti månad, yipiiiii, då var jag inte ens medlem här, suck vilken lättnad! Ska försöka bättra mig framöver, att vara kort och koncis eller starta vanliga ”chat” betonade trådar utan större alvar.
 
Denna fråga är egentligen tudelad. Dels har vi de forumkategorier som är mer generella, där det är lättare, mer flyktiga inlägg, dvs lite åt trevligt skitsnack.
Då är det inga problem alls att det spårar ut och diskussionen går i vågor. Det är helt naturligt.

Men sedan har vi de kategorier som har med problemlösning att göra. Där man har ett specifikt problem som man behöver hjälp med.
I dessa kategorier är det till stor hjälp om rubriken beskriver specifikt problem och att tråden hanterar detta problem utan att tråden kantrar.
Detta är till hjälp för trådskapare och de som senare söker på liknande saker.
Här är det också till stor hjälp att använda den röstningsfunktion som finns i problemlösningsdelarna. Det är två funktioner. Dels att trådskaparen kan ange ett svar som lösningen till sitt problem och att alla som läser kan rösta på de svar de tycker är till hjälp.

Så i dessa forumkategorier är det bra om man är mer restriktiv och raderar/flyttar inlägg som inte har med frågan att göra. Detta är alltså inte för att trycka till en medlem utan för att hålla frågetråden lättläst.

Än mer så i Kunskapsbiblioteket, där enbart veriferbara uppgifter får ligga kvar.

Så vi har egentligen tre olika forumdelar, där vi har olika syn och restriktioner när det gäller vad som räknas som "off-topic".
 
Så fort jag läste ditt inlägg Dethlefs, då kände jag mig ”träffad” direkt. Ja, jag erkänner att jag lätt kan spåra ur i både mina och andras trådar, sorry. Nån gång har jag även stängt min egen tråd (önskar ibland att jag kunde stänga andras också) av för mig viktig anledning, men, men…

Du har helt rätt, man bör hålla sig till ”ämnet”, speciellt om tråden är av allmänt intresse.

Sen såg jag datum då du startade den här tråden, augusti månad, yipiiiii, då var jag inte ens medlem här, suck vilken lättnad! Ska försöka bättra mig framöver, att vara kort och koncis eller starta vanliga ”chat” betonade trådar utan större alvar.
Nu hakar jag på..igen:
Fin Far var renodlad Kommunist född 1906, satt under 1960 talet i kommunalfullmäktige i vår kommun där vi då bodde.
Ofta hade Gubbarna möten hemma hos varandra oavsett partifärg, det diskuterade första 30-45 minutrarna om det som stått i kallelsen att det skulle tas upp på mötet, sedan blev det att någon tog upp någon angränsande fråga och någon annan hakade på, så blev det Kaffe med Kask.. på brännvin och ytterligare utvikningar utanför ämnet som skulle tas tas upp enligt kallelsen.

Diskussionerna var högljudda minst sagt.. ju mer kask desto mer öppnade sig Gubbarna och vågade framföra sin synpunkt.. jag som låg och lyssnade bakom stängd sovrumsdörr trodde ofta att Nu blir det Slagsmål..! men inte. När alla yttrat sig om vad som de tycket vara viktigt återgick man till vad som man skulle diskutera enligt kallelsen, vid avslutningen var alla överens om att det här mötet hade gett avsett resultat, beslut hade tagits och alla var kompisar trots totalt olika åsikter..

När jag vuxit upp och blivit torr bakom öronen och när man på TV fick se hur det gick till i Brittiska parlamentet väcktes minnet av Pappas och Gubbsens möten vid Köksbordet.. alla var delaktiga och sade ofta vad det tyckte.. sedan var det inte mer med det.

Upplevde ungefär det samma när jag under 30 år jobbade som Stuvare, vid fackmöten togs det upp allt som kallelsen innehållit, men sedan tog man upp spontat frågor som bara dök upp.. och orden blev ofta hårda.. men Kompisar var Vi ändå.

Vad jag ville komma fram till är: Alltså helt Naturligt med avvikelser, det ger ibland mycket mer info än själva ursprungs frågan, vad det nu var? Allt behöver inte vara så förbenat stelbent, som vissa vill ha det, en levande förening är mycket roligare än en stelbent förening där alla bara skriver exakt precis svar utan kommentarer.

En fråga i olika grupper som kommer ofta: varför lyser inte lampan? då kan man svara på olika sätt; 1) Byt lampa!! Eller mer utförligt: 2) Lampan kan vara trasig, men är den hel kolla säkringarna för lampan. utvecklas ytterligare; 3) säkringarna kan finnas på EBL blocket under Din förarstol.
Vilket svar uppskattas mest av frågeställaren?
 
Senast ändrad:
Denna fråga är egentligen tudelad. Dels har vi de forumkategorier som är mer generella, där det är lättare, mer flyktiga inlägg, dvs lite åt trevligt skitsnack.
Då är det inga problem alls att det spårar ut och diskussionen går i vågor. Det är helt naturligt.

Men sedan har vi de kategorier som har med problemlösning att göra. Där man har ett specifikt problem som man behöver hjälp med.
I dessa kategorier är det till stor hjälp om rubriken beskriver specifikt problem och att tråden hanterar detta problem utan att tråden kantrar.
Detta är till hjälp för trådskapare och de som senare söker på liknande saker.
Här är det också till stor hjälp att använda den röstningsfunktion som finns i problemlösningsdelarna. Det är två funktioner. Dels att trådskaparen kan ange ett svar som lösningen till sitt problem och att alla som läser kan rösta på de svar de tycker är till hjälp.

Så i dessa forumkategorier är det bra om man är mer restriktiv och raderar/flyttar inlägg som inte har med frågan att göra. Detta är alltså inte för att trycka till en medlem utan för att hålla frågetråden lättläst.

Än mer så i Kunskapsbiblioteket, där enbart veriferbara uppgifter får ligga kvar.

Så vi har egentligen tre olika forumdelar, där vi har olika syn och restriktioner när det gäller vad som räknas som "off-topic".

Utmärkt redovisning..jättebra skrivet. Jag har absolut inget att invända emot din redovisning.
..........
Men vad gäller egentligen?
Är det forumreglerna? Ja det borde det väl vara.
Genom att söka här på forumet så har det i andra trådar också förklarats och redogjorts för hur moderator arbetar.
I en diskussionstråd.. Då styrelsen gjorde ett tillägg i forumreglerna fanns också en diskussion som delvis har med detta att göra.

Så Stefan..en utmärkt redovisning..men hur ska den enskilde..medlemmen.. kunna veta o kontrollera att det denne just är på väg att skicka...är ok..

Läs forumreglerna ..... o läs dem noga... ja du förstår nog att jag tycker att det på flera sätt blir otydligt...
 
Det är omöjligt att täcka in allt i forumregler, så det ken ses som lite luddigt ibland.
En del forumkategorier har beskrivning för att göra det lite tydligare, som här: https://forum.ihusbil.se/forums/husbilens-bildel.37/ - men de beskrivningarna är lätta att missa, eftersom de flesta använder "Senaste Nytt" för att följa forumet och inte går via hierarkin.

Men forumreglerna gäller, men de kan tolkas hårdare i vissa kategorier än i andra - till fromma för tydlighet och läsbarhet.
Jag jobbar inte så mycket med modereringen, det finns det andra som är bättre på. Men jag försöker få de olika delarna så användbara som möjligt.

Att ha exakt samma regeltolkning för allt fungerar inte heller. Så de behöver tolkas efter kontext också.
 
Ok Stefan.. det du skriver är säkert ok? Med ett litet frågetecken efter.
Men hur ska den enskilde medlemmen..kunna göra rätt? Ska denne helt enkelt chansa o skicka iväg..o tänka..vi får se vad som händer? Tar de bort så tar de bort! Flyttas det så får det bli så.
Ps jag såg ytterligare en ny variant i en ny tråd idag... där trådskaparen hade angett... Att det är ok att man lämnar ämnet.... kanske ingen dum idé.... men då kommer så klart frågan... är det trådskaparen som bestämmer eller foru meglerna eller moderator..som har tolkningsföreträde. Retorisk fråga så klart.

Ps fast läste du forumreglerna? Det var det som mitt förra inlägg handlade om.
Går det verkligen inte att göra dessa tydligare? Jo det gör det.
Går det att täcka in allt till 100 procent..Nej det är inte möjligt.
Bör det strävas efter att nå så hög procentsiffra som möjligt? Ja det bör man.
 
Tror inte vi ska göra detta svårare än vad det är. Vi leker med tanken att jag har ett problem med min vattenpump. Söker då på forumet under vattenpump. Att då i en sådan tråd plötsligt se att det har glidit över till att handla om stopp i vasken känns inte relevant på mitt problem. Kan vi då vara överens om att här flyttar man dom inlägg till en egen tråd som handlar just om stopp i vasken.

Naturligtvis finns det trådar som är mindre specifika och där kan det naturligtvis tolereras att det svävar ut i det blå.

Min uppfattning är att kan vi hålla faktatrådarna rena så vinner vi alla på detta.
 
Tror inte vi ska göra detta svårare än vad det är. Vi leker med tanken att jag har ett problem med min vattenpump. Söker då på forumet under vattenpump. Att då i en sådan tråd plötsligt se att det har glidit över till att handla om stopp i vasken känns inte relevant på mitt problem. Kan vi då vara överens om att här flyttar man dom inlägg till en egen tråd som handlar just om stopp i vasken.

Naturligtvis finns det trådar som är mindre specifika och där kan det naturligtvis tolereras att det svävar ut i det blå.

Min uppfattning är att kan vi hålla faktatrådarna rena så vinner vi alla på detta.
Är trots allt så att felet på vattenpumpen kan ha med annat att göra, inte avloppet kanske, men en trasig lampa som jag skrev tidigare som ett exempel, kan vara kortslutning i lampan som ligger på samma krets som pumpen, kan till yttermeravisso också vara en lampa som man kanske inte använder så ofta så man inte tänker på den..
 
Är trots allt så att felet på vattenpumpen kan ha med annat att göra, inte avloppet kanske, men en trasig lampa som jag skrev tidigare som ett exempel, kan vara kortslutning i lampan som ligger på samma krets som pumpen, kan till yttermeravisso också vara en lampa som man kanske inte använder så ofta så man inte tänker på den..
Naturligtvis tillhör relevanta problem felsökningen. Just att många enheter går på samma säkring kan få konstiga konsekvenser.
 
Jag kan bara nämna en intressant grej med säkringar. Har en liten kompressor som jag pumpar däck med på vår lilla Aygo då säkringen plötsligt ”gick”.
1) omöjligt att stara bilen,
2) omöjligt att hitta vilken säkring det gäller,
3) omöjligt att hitta säkringens plats/slott och
4) efter flera timmars letande, inga reservsäkringar heller…

Det löste sig till sist dagen efter, efter flera timmars Google läsning och undersökningar… Tackar vet jag gamla Volvo som gjorde livet mycket enklare!
 
Rätt eller fel tråd för detta?
...................
Här är en länk till en sida som handlar om hur man kan tänka då man skriver och formulerar t ex forumregler. Jag vet inget om vad denna sida står för! Skickar med en länk som information. Men det jag läste verkade vara relevant och seriöst. Jag tror att den kan vara användbar och intressant för medlemmar som är intresserade av att utveckla forumregelverket på iHusbil.



Internet är fantastiskt.... lite google och man hittar massor av exempel på.. forumrules.

 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen