• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rubrik och ämne

Dethleffs

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Bjärred
Någon skapar en tråd med lämpligt namn. Diskussionen tar form och ett tiotal deltar där. Det går lite hit och lite dit.
Om samma människor står i en grupp och samtalar om ett ämne så är det helt naturligt att det går lite hit och lite dit, det kan hetta till och svalna av. Men inte kommer där inspringande någon gubbe som stått och lyssnat och skriker att nu är ni utanför ämnet. Håll er det ni började snacka om annars så får ni skingra er.
Hur skall det vara här?
 
Jo du, det här känner vi igen. Det är helt naturligt att det kan bli lite sidospår i en tråd, det behöver inte alltid vara fel. Blir det dock en helt igenom urspårning där det helt byter ämne blir det knasigt, då ska det startas en helt ny tråd med det nya ämnet. Tycker våra webbare är duktiga på detta att dela upp trådar som behandlar flera ämne.
 
Ja du Dethleffs, där fångade nu något i flykten.

Det är nog tusan så att ett skrivande forum tappar nyanser, leenden, skratt och tonfall som det verkliga mötet IRL (IN REAL LIFE - I VEKA LIVET) alltid har.

Eventuellt bör man infoga små rmojisar, som ju verkligen har en funktion. De är ju avsedda för möjlig nyansering. 😇

Minns utan saknad en klubb med forum där alla ämnen och trådar i det närmaste alltid spårade ur. Forumpoliser ingrep som på beställning.The Admin People! 😉. Hardcore-gänget spred missämja och otrivsel!

Ett forum med värdighet måste ha högt i tak och det bör vara tillåtet att vara lite eljest. Lite avvikande i ämnen man brinner för. Och övertygelser. Men det är också nödvändigt att hålla god ton och försöka tillåta andra ha sin övertygelse. Le åt varandras olikheter istället för att raljera. Det kan vara ett motto. Möjligen. Vi är ju trots allt belevade och kloka individer.

Men, det specifika fall du sannolikt tänker på handlade om en intressant historia om en tysk familj och deras annorlunda turistande i vårt land på ett nästan unikt sätt. Inte om hur de eventuellt parkerade på ett köpcentrum några timmar. Tror inte dom ville övernatta där. De hade ju hela vildmarken att tillgå. Och vi vet ju hur mycket utom-svenskar så till den grad uppskattar allemansrätten.

Vi har för övrigt större bekymmer i det här landet. De bemöter vi i andra forum.

😉😇😎🤠😊♥️
 
En väsentlig skillnad på ett forum och en diskussion är att forums ämnen är sök och läsbara efter själva diskussionen.

Skall ett forum vara en källa till information så blir det besvärligt att hitta info om ett ämne.
Rubriken kan verka lovande, som sedan mynna ut i skitsnack om något helt annat.

Om man vi diskutera runt vad som, starta då en tråd -> Låt oss snacka skit.

Håll trådarna till ämnet i rubriken!
Så tycker jag.
 
Då ber jag, att få fylla på brasan med lite bränsle.

"Rubrik och ämne" ska ju helst bli sökbart i framtiden, eller hur?

Jag tar det för givet, eftersom alla trådar förväntas komma
till en användbar teknisk lösning eller en vettig åsikts concensus.
Utsikter och vyer är undantagna!

Kan då sökbara rubriker vara:
-Vad är detta?
-Har aldrig sett sån på annan bil.
-Det läcker vatten.
-Det luktar illa.
-Går detta att laga?
-Hur skulle ni gjort?
-Vem ska betala detta?
Vilken känd sökmotor kan ö.h.t. filtrera på dessa rubriker?

Undrar:
Vän av ordning, Arg skatte-betalare, samt En som minsann gör rätt för sig!
:) :)
 
By the way…. Kom tillbaka från Lidl för en stund sedan.

Vi hade bestämt att vi skulle äta musslor ikväll, allt var inhandlat och klart, det skulle bli en afton i tricolorens färger. Röda, vita och blå remsor hade jag monterat upp i taket, med taklampan som bas.

Där står jag på stegen och monterar pappersremsor, klockan är 18.33 då säger Carola, — va sugen jag blev på tacos! Jaha…

Bara att klättra ner sätta på den där lite uppgivna blicken, som hon inte noterar och frågar, — har vi grejorna hemma? Svaret kom snabbt, — Näe, ingenting.

Iväg till Lidl för att inhandla det som ingår i en mexikansk afton i Tricolerens färger, tacoskal, köttfärs, sallad, riven ost och kryddor.

Kom till Lidl. Där det häromdagen stod ett tyskt ekipage stod nu en svensk Concorde, likadant parkerad!

A3137296-BF1B-424A-B503-F2BD9A6A515C.jpeg
Nåväl, muttrade lite om parkeringen, att det alltid stod husbilar där, men ingen lyssnade så jag gick in och handlade…..

Det blev en mexikansk afton, jag klämde till och sjöng den gamla schlagerdängan Cielito Lindo och Carola följde upp med ¡Viva México! Vilken stämning det blev.

7FB8545B-2CAF-4ED3-AD01-BE51279543F8.jpeg

Hmm… blev det här nu inlagt i fel tråd? :) ;)

Tommy
 
Senast ändrad:
Kan det vara skillnad på tråd & tråd?
Trevliga tyskartråden, där det inte är fakta som är det primära och tex spislågan slocknar när jag släpper vredet?! Med olika tips o råd i svaren!?
 
By the way…. Kom tillbaka från Lidl för en stund sedan.

Vi hade bestämt att vi skulle äta musslor ikväll, allt var inhandlat och klart, det skulle bli en afton i tricolorens färger. Röda vita och blå remsor hade jag monterat upp i taket, med taklampan som bas.

Där står jag på stegen och monterar pappersremsor, klockan är 18.33 då säger Carola, — va sugen jag blev på tacos! Jaha…

Bara att klättra ner sätta på den där lite uppgivna blicken, som hon inte noterar och frågar, — har vi grejorna hemma? Svaret kom snabbt, — Näe, ingenting.

Iväg till Lidl för att inhandla det som ingår i en mexikansk afton i Tricolerens färger, tacoskal, köttfärs, sallad, riven ost och kryddor.

Kom till Lidl. Där det häromdagen stod ett tyskt ekipage stod nu en svensk Concorde, likadant parkerad!

Visa bilaga 13417
Nåväl, muttrade lite om parkeringen, att det alltid stod husbilar där, men ingen lyssnade så jag gick in och handlade…..

Det blev en mexikansk afton, jag klämde till och sjöng den gamla schlagerdängan Cielito Lindo och Carola följde upp med ¡Viva México! Vilken stämning det blev.

Visa bilaga 13418

Hmm… blev det här nu inlagt i fel tråd? :) ;)

Tommy
Är det verkligen mexikanska värmeljus? För du fuskar väl inte…
 
By the way…. Kom tillbaka från Lidl för en stund sedan.

Vi hade bestämt att vi skulle äta musslor ikväll, allt var inhandlat och klart, det skulle bli en afton i tricolorens färger. Röda vita och blå remsor hade jag monterat upp i taket, med taklampan som bas.

Där står jag på stegen och monterar pappersremsor, klockan är 18.33 då säger Carola, — va sugen jag blev på tacos! Jaha…

Bara att klättra ner sätta på den där lite uppgivna blicken, som hon inte noterar och frågar, — har vi grejorna hemma? Svaret kom snabbt, — Näe, ingenting.

Iväg till Lidl för att inhandla det som ingår i en mexikansk afton i Tricolerens färger, tacoskal, köttfärs, sallad, riven ost och kryddor.

Kom till Lidl. Där det häromdagen stod ett tyskt ekipage stod nu en svensk Concorde, likadant parkerad!

Visa bilaga 13417
Nåväl, muttrade lite om parkeringen, att det alltid stod husbilar där, men ingen lyssnade så jag gick in och handlade…..

Det blev en mexikansk afton, jag klämde till och sjöng den gamla schlagerdängan Cielito Lindo och Carola följde upp med ¡Viva México! Vilken stämning det blev.

Visa bilaga 13418

Hmm… blev det här nu inlagt i fel tråd? :) ;)

Tommy
Har man en man, som din Carola har, anpassningsbar och flexibel måste bara vara en höjdare för henne.

Vi män är nog lite underskattade ibland.

Det händer att min lilla säger att jag bestämmer det mesta. Då glömmer hon att det nog är lite tvärtom. (det är ju trots allt kvinnorna som slutligen sagt: "ja tack" till oss. Hade de sagt nej hade vi fått jaga vidare.)😊♥️🤠.

Själv sjunger jag gärna Quando caliente y sol... Eller hur jag nu drar på. Hon gillar det måttligt.

Är det inte så att de i Concorde parkerar lite där de får plats? Undrar jag retoriskt och fördomsfullt.
 
Alla samtal spårar ur, vi har väl alla suttit och diskuterat saker, när vi plötsligt kommit långt ifrån där vi började. Det skriva ordet ger inga nyanser, ord och meningar uppfattas olika hos oss. Pratar man öga mot öga så kan man förklara om någon inte förstår, det är inte lika lätt med skriven text. Vissa uppfattar ironi som påhopp, vilket den som skriver inte menar, men pratar man i verkliga livet så är det enkelt att förklara.

Vi får nog leva med lite urspårning då och då, blir urspårningen för långt från ämnet kan det flyttas till egen tråd, vilket sker då och då. :) ;)
 
Urspåringar är nog nästintill ofrånkomligt. Det viktigaste ledordet måste väl ändå vara respekt! Visar man respekt för andra människor och dess åsikter (man behöver inte hålla med) kan man nog diskutera i princip vad som helst.
Om alla skulle tycka lika blir nog varje tråd ganska kort, och tämligen ointressant.

För mig blir en tråd mycket ointressant när personangreppen börjar hagla.

//Jocke
 
Läser man igenom denna tråd och några andra kan man slås av att det verkar som att stillastående (parkerade) husbilar är ett större problem och skapar mer irritation över andras fel än husbilar som körs på vägarna. Men handen på hjärtat, vem visar mindre omtanke om andra? Den som parkerar över två platser eller den som kör några mil med sin dieselbil och släpper ut avgaser och ökar den statistiska risken för olyckor. Det kanske är mer hänsynsfullt att felparkera än att köra på vägarna? ;)
Jag försöker bara tänka utanför boxen och hitta mina egna fel innan jag tittar på andras.
 
Ja..precis.....I o P ..... De blir också " angry " när trådar låses...

.........................

De andra tummarna upp..bör då betyda att de håller med Jonas S ?

.............

Fyra av fyra " gillamarkeringar " stöttar JonasS. Det blir ju 100 procent.

....................
Vad tycker jag själv då? Jag tycker...slopa systemet med..tummar upp..tummar ner o sura gubbar....
Varför..... skapa ett forum där medlemmarna är aktiva o deltar i själva diskussionen....skriv istället..."Så här tycker jag"....

.............
Håller jag med JonasS? Njaaa...inte riktigt...det finns betydligt viktigare saker att titta på om man vill förbättra. O jag tror att det kan finnas lägen där det kan va ok att trådskaparen stänger tråden.
Då är jag mera frågande till att det finns trådskapare o trådar som outtalat...Ingen annan får skriva i....kring detta skulle det behövas några riktlinjer.

PS.. en stor ros till den här trådens trådskapare ! Fast..kliar mig i håret...hur lägger jag in en sådan?
 
Ja..precis.....I o P ..... De blir också " angry " när trådar låses...

.........................

De andra tummarna upp..bör då betyda att de håller med Jonas S ?

.............

Fyra av fyra " gillamarkeringar " stöttar JonasS. Det blir ju 100 procent.

....................
Vad tycker jag själv då? Jag tycker...slopa systemet med..tummar upp..tummar ner o sura gubbar....
Varför..... skapa ett forum där medlemmarna är aktiva o deltar i själva diskussionen....skriv istället..."Så här tycker jag"....

.............
Håller jag med JonasS? Njaaa...inte riktigt...det finns betydligt viktigare saker att titta på om man vill förbättra. O jag tror att det kan finnas lägen där det kan va ok att trådskaparen stänger tråden.
Då är jag mera frågande till att det finns trådskapare o trådar som outtalat...Ingen annan får skriva i....kring detta skulle det behövas några riktlinjer.

PS.. en stor ros till den här trådens trådskapare ! Fast..kliar mig i håret...hur lägger jag in en sådan?

Bara svamel vad har detta med tråden, kom med något vettigt, finns andra forum för svamel.
 
Bara svamel vad har detta med tråden, kom med något vettigt, finns andra forum för svamel.
Förstår inte din logik! Själv skriver du ju i inlägg #11:

Alla samtal spårar ur, vi har väl alla suttit och diskuterat saker, när vi plötsligt kommit långt ifrån där vi började.

och:

Vi får nog leva med lite urspårning då och då,

Pålle
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen