• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Internet Routerfrågor

Lassewalle

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Halmstad
Funderar på router i husbilen är novis på detta , kör normalt med telefonen och streamar men ofta dålig täckning / laggar .
Tänker utomlands
Vilken rekomenderar ni ?
Vilket simkort ? Ska man ha kontantkort , hört att Telenor ska vara bra 🤔
Bör man ha takantenn , vill inte jättegärna borra i taket
12v / 220v matning bör den väl ha , ska den ha 5G eller är det överkurs ?
Ni ser många frågor
 
Hej. Oavsett vilken router man använder så tar den en del el men för det mesta får man bättre täckning med en tak monterad antenn sen är det bara att välja en som passar för sej det kan vara storlek och funktion som styr.
Mvh Umebo
 
Ampere er egentlig ikke nyttig om en ikke samtidig vet hvilken spenning i volt en har. Endel routere som støtter forsyning over ethernetkabel kan forsynes med 12 V eller 48 V - det finnes de som tåler 60 V. Dette reguleres ned til den indre driftspenning som ofte er 5 volt. 0,5 A ved 48 V er 24 W mens ved 12 V er det 6 W. Foretrekker å få forbruket oppgitt i W.
 
Hej!
Vi länge sökt att hitta et nytt modem då vår gamla nighthawk inte hänger med när vi streamer tv mm. jag har varat okej nöjd med nighthawk. Men priset på nya 5G (10.000.-12.000 SEK var for mycket.
jag kollade lite runt och efter fler rekommendationer blev det detta Teltonika RUTX50 och denna antenn Poynting Puck 5.
Priset är det halva av Nighthawk. Det är ett industriellt modem som användes i lantbruk, industrien och byggbranschen använder dom på deras maskinpark. min hastighet gick från 7 Mbit till 25 Mbit. på 4G har testet det på 5G också kom upp på 300 Mbit.

Nu tester vi de nästa månaderna sedan återkommer jag

1711025884044.png1711025934126.png
 
Försöker tolka era svar.
5G. Har jag inte och saknar det inte. Finns där 5G täckning så borde där finnas 4G täckning där jag är.
Bra antenn. Har yttre MiMo antenner som klarar 4G och 5G. Som dessutom har större antennyta.
Kvalité. Den jag har är från samma tillverkare.
Robust. Samma tillverkare och byggd för samma ändamål.
Två simkort. Det kanske kan var bra för någon.
Gjorde en mätning nu med min 13,57Mbit/s och jag behöver inte mer.
Enligt uppgifter från induo som säljer dessa. RUTX50 330mA standby till 1800mA drift. RUT240 540mA.
 
Hej igen!

Vi har testet lite mer tree olika ställen. klart är det bra när där finns 5G. men aven ute på golfbanen var det bra att strema tv. mycket bätra an vår nighthawk modem.

Förbrukning Idle: < 4W, Max: 18W

Där finns aven möjligt att använde gps tracking.

MVH

Kim
thumbnail_Skärmavbild 2024-03-25 kl. 07.59.17.jpg
Skärmavbild 2024-03-25 kl. 08.01.40.jpeg
thumbnail_Skärmavbild 2024-03-25 kl. 08.05.56.jpg
 
Jag förstår inte riktigt jakten på Mbit/s då 3 Mbit/s räcker för att se film på en läsplatta och 5 Mbit/s för full HD.
För min del är det att jag ofta jobbar "bortifrån", och där funkar det klart sämre när hastigheten närmar sig 10-15 Mbit/s.
Särskilt när man kör Teams-möten samtidigt som man redigerar/jobbar på datorn - och någon annan familjemedlem tittar på film eller jobbar i sin tur. Därav sneglar jag på 5G-modem nu, då det byggs ut kraftigt på landsbygden - och blir snart det nya "glesbygdsbredbandet".
 
För min del är det att jag ofta jobbar "bortifrån", och där funkar det klart sämre när hastigheten närmar sig 10-15 Mbit/s.
Särskilt när man kör Teams-möten samtidigt som man redigerar/jobbar på datorn - och någon annan familjemedlem tittar på film eller jobbar i sin tur. Därav sneglar jag på 5G-modem nu, då det byggs ut kraftigt på landsbygden - och blir snart det nya "glesbygdsbredbandet".

Som jag förstått det så en av fördelarna med 5G är de nya höga frekvenserna där extrema hastigheter uppnås, men på bekostnad av extremt kort räckvidd. På landsbygden kommer man att använda 4G's frekvenser för att få räckvidd, vet inte ifall 5G kan pressa upp hastigheten i dem(?)
Max. hastighet i 4G är ju 1000Mbit/s men det funkar dåligt i praktiken min Blackhawk 4G ska klara över 900Mbit/s, men det kan man bara drömma om att uppleva.
 
Som jag förstått det så en av fördelarna med 5G är de nya höga frekvenserna där extrema hastigheter uppnås, men på bekostnad av extremt kort räckvidd. På landsbygden kommer man att använda 4G's frekvenser för att få räckvidd, vet inte ifall 5G kan pressa upp hastigheten i dem(?)
Max. hastighet i 4G är ju 1000Mbit/s men det funkar dåligt i praktiken min Blackhawk 4G ska klara över 900Mbit/s, men det kan man bara drömma om att uppleva.
Min killgissning är att det inte blir extremhastigheter i 5G-nätet på landsbygden, pga frekvensen (våglängden) - utan betydligt lägre.
Har mätt upp 30-50MBit/s uppe på fjälltopparna kring Åkersjön/Ansätten (5G). 5G i dessa fall, är nog bara samma protokoll för överföring - inte att det skall gå supersnabbt. Mer att det bara skall funka :)
 
Det finnes en forbedring i 5G i forhold til 4G - noe av dette kommer fra fjerningen av egen sidekanal for vanlig telefoni. Allerede 4G har muligheten for VOLTE for telefoni over data delen av 4G. 5G har og en annen modulering som teoretisk skulle doble hastigheten på hver av datakanalene. Når dette også utnytter muligheten for tids multipleksing av enkelte datakanaler. Men 5G kan snakke med 4G utstyr som klarer å benytte ren LTE uten tale på de frekvenser som er felles for begge standarder.
 
Som jag förstått det så en av fördelarna med 5G är de nya höga frekvenserna där extrema hastigheter uppnås, men på bekostnad av extremt kort räckvidd. På landsbygden kommer man att använda 4G's frekvenser för att få räckvidd, vet inte ifall 5G kan pressa upp hastigheten i dem(?)
Max. hastighet i 4G är ju 1000Mbit/s men det funkar dåligt i praktiken min Blackhawk 4G ska klara över 900Mbit/s, men det kan man bara drömma om att uppleva.
Högre frekvenser ger möjlighet för högre bitrate. 5G kan användas på både höga (t.ex. 3500 MHz i Sverige) och "låga" (700 MHz) frekvenser. Dessutom kommer frekvenser som tidigare har använts för 2G och 3G att börja användas för 5G när de gamla standarderna kopplas bort. Att använda de frekvenserna för 5G är också den direkta orsaken till att 2G och 3G kommer att släckas ner.

4G använder halvhöga frekvenser.

4G och 5G är fungerar i grunden på samma sätt. Skillnaden är att man i 5G har mixtrat med olika parametrar för att kunna använda "låga", höga och mycket höga frekvenser. Som Knut skrev så innehåller inte 5G någon speciell kanal för tal (telefonsamtal) utan fungerar på samma sätt som VoLTE (4G). Dessutom innehåller 5G en del ytterligare trick för att skapa höga bitrates. Bl.a. något som kallas "Carrier aggregation". I de system som är ute nu så används 4G för data mellan mobilen och masten och 5G (om det finns) för data åt andra hållet.

Höga frekvenser ger dålig räckvidd och låga ger lång räckvidd. Dessutom har de höga frekvenserna den nackdelen att de har svårt att komma igenom fönster och väggar. Ju högre frekvens desto svårare att få inomhustäckning (gäller för både 4G och 5G). Om man får syn på en mobilmast så är de små antennerna för höga frekvenser och de stora antennerna för låga.

Vilken bitrate man kan få i en viss situation beror bl.a. på:
- frekvensen
- hur stor bandbredd som operatören har köpt på just den frekvensen
- avståndet till mobilmasten och om ingenting är i vägen, dvs. signalstyrkan
- hur många andra som just nu är uppkopplade mot samma mobilmast. Alla delar på mastens tillgängliga bitrate.
 
Senast ändrad:
Liten anekdot om utvecklingen av 5G.

När Ericsson gjorde de första testerna med 5G i Kista så gjorde man det på en frekvens av 12 000MHz (12GHz), alltså väldigt högt. Man fick extremt höga datatakter. Exakt hur höga kommer jag inte ihåg. Det var trots allt ungefär 7 år sedan. "Mobilen" man använde såg ut ungefär som en sån där städmaskin man använder i köpcentrum m.m. Den hade en egen drivmotor för att kunna röra sig på trottoarerna. På grund av den höga frekvensen så bröts effektivt förbindelsen med basstationen när en lastbil körde förbi i siktlinjen. Likaså tappade man nästan allting när man rundade ett hörn in på en tvärgata. Inomhus var mottagningen, i princip, noll om man inte stod i ett öppet fönster.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen