• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Internet Routerfrågor

Lassewalle

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Halmstad
Funderar på router i husbilen är novis på detta , kör normalt med telefonen och streamar men ofta dålig täckning / laggar .
Tänker utomlands
Vilken rekomenderar ni ?
Vilket simkort ? Ska man ha kontantkort , hört att Telenor ska vara bra 🤔
Bör man ha takantenn , vill inte jättegärna borra i taket
12v / 220v matning bör den väl ha , ska den ha 5G eller är det överkurs ?
Ni ser många frågor
 
De flesta routers är 12v så jag har klippt kabeln innan transformatorn och kopplat in den fast.
Själv använder jag 3 som operatör och dom funkar idag väldigt bra. Jag har Telenor och Telia i firmatelefonerna så jag har jämfört ganska ofta.
Mitt grundabonnemang är obegränsad surf och jag har ett familjeabonnemang som jag har i husbilen, kostar 129kr i månaden, då ingår 100gb surf på det simkortet.
 
Funderar på router i husbilen är novis på detta , kör normalt med telefonen och streamar men ofta dålig täckning / laggar .
Tänker utomlands
Vilken rekomenderar ni ?
Vilket simkort ? Ska man ha kontantkort , hört att Telenor ska vara bra 🤔
Bör man ha takantenn , vill inte jättegärna borra i taket
12v / 220v matning bör den väl ha , ska den ha 5G eller är det överkurs ?
Ni ser många frågor
Jag kör nedanstående fungerar bra utan yttre antenn, kopplat 12V direkt in i routern, kört både Telenor och Telia, använder just nu Telenor kontant 475kr/100GB ett år.
 
Funderar på router i husbilen är novis på detta , kör normalt med telefonen och streamar men ofta dålig täckning / laggar .
Tänker utomlands
Vilken rekomenderar ni ?
Vilket simkort ? Ska man ha kontantkort , hört att Telenor ska vara bra 🤔
Bör man ha takantenn , vill inte jättegärna borra i taket
12v / 220v matning bör den väl ha , ska den ha 5G eller är det överkurs ?
Ni ser många frågor
Om du har tv antenn med tv rör kan dra kabel i den och göra fäste för yttre antenn det har jag gjort skjuter upp antennen för ännu bättre mottagning.
 
Om du har tv antenn med tv rör kan dra kabel i den och göra fäste för yttre antenn det har jag gjort skjuter upp antennen för ännu bättre mottagning.
Gjort exakt samma sak.
Körde med TP-Link MR600 som tipsades om ovan - men kommer byta till något annat i år med 5G.
Bytet sker inte för att den var dålig, utan för att dottern behövde en router i studentlyan.

20220721_093548414_iOS.jpg
 
Detta kan vara ett alternativ att titta på och jämföra när man letar efter en lösning.
 
Om husbilen har metall i karossen, alu eller stål, så skärmar den radiostrålningen ganska bra. Botemedlet är att sätta routern i ett fönster eller att koppla en antenn. Jag satte en antenn på insidan av en av takluckorna (plast) och fick bättre signal (och därmed bättre datahastighet). Routern är en Netgear Nighthawk som, precis som Bengt säger, laddas från ett USB-uttag. Kör bara 4G. Räcker gott för mig men köper man en ny är det nog lika bra att ta en för 5G. Hur täckningen för 5G är nere på kontinenten är jag osäker på.

2G och 3G-näten håller på att släckas ner så det är inget att ens tänka på.
 
Har använt TP-link Archer MR600 under ett antal år Tillsammans med Telenor. Har fungerat alldeles utmärkt. Enda platsen med dålig internerkoppling är Moseldalen, dock int utrustningens fel.
Försökte få reda på om routern klarade laddningsströmmen på 14,5 volt (ca). TP-link kunde inte svara på detta, så jag satte in en Dc/DC laddare som garanderar 12 volt. Kanske jag varit för flrsiktig.
IMG_2708.jpegIMG_2709.jpeg
 
Försökte få reda på om routern klarade laddningsströmmen på 14,5 volt (ca). TP-link kunde inte svara på detta, så jag satte in en Dc/DC laddare som garanderar 12 volt. Kanske jag varit för försiktig.
Körde i 2 år direktkopplat till batteri-spänning utan problem med vår MR600.
Vet att många andra gjort likadant.
Men det finns så klart en risk.
 
En AX 1500 klasse router bruker 7 til 15 watt avhengig av hvor mye minne den har. Vi snakker her om en datamaskin som skal skyfle store datamengder over flere kanaler samtidig. og gjøre en mengde sikkerhetsvurderinger. Men endel av routere i denne klassen klarer å redusere sitt forbruk sterkt når det ikke er trafikk. Eneste måten en kan finne ut av det reelle forbruk er å måle det. En liten ethernet router med litt krefter bruker 5 til 10 watt med 5 porter. Trådløse access punkter i AX klassen bruker også ca 5 watt når det er endel trafikk, standby vesentlig mindre.

Husk at multi MIMO trådløs har multiple radio sendere og mottakere, mottakerene bruker veldig lite strøm. Senderene bruker under en halv watt for radiodelen og gjerne litt mer for administrasjonen. Merke effekten på enheten skal være maks forbruket. Ekstern strømforsyning bør være merket endel over maks forbruk. En TP-Link Deco E4 er merket 12V 1A på enheten mens medfølgende power er merket 12V 2A, tomgang på denne AC 1200 klasse enheten ligger godt under 5W. Målte på en av mine rundt 1W forbruk fra lysnettet. Men det pulset opp og ned uten at det var aktiv kommunikasjon.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen