Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Fast dom rostar innifrån så inget man kan efterbehandla, har också bytt tråg pga rost.Fick byta oljetråget på min 2013 och enligt besiktningsmannen var det vanligt med rost där på Fiat Ducato
Du har säkert rätt, men låter ju konstigt, ett tråg med olja i hur kan den rosta när olja skyddar hela tiden. Måste ju va fel på materialet från början.Fast dom rostar innifrån så inget man kan efterbehandla, har också bytt tråg pga rost.
Det är kondensen i tråget som gör att det börjar rosta. Sköter man oljebytena och kör regelbundet med bilen så är det ett mindre problem.Du har säkert rätt, men låter ju konstigt, ett tråg med olja i hur kan den rosta när olja skyddar hela tiden. Måste ju va fel på materialet från början.
Hur skulle det gått till: Rost i olje fyllt utrymme.. inte rostar en olje fylld plåt tunna..?Fast dom rostar innifrån så inget man kan efterbehandla, har också bytt tråg pga rost.
Läckaget är inte vid oljepluggen eller trågpackningen.En fundering Hur ser besiktningsmannen att det är rostangrepp på insidan? De öppnar ju inte.
När vi råkade ut för detta på en japansk personbil för många år sedan, hade tråget börjat "svettas".En fundering Hur ser besiktningsmannen att det är rostangrepp på insidan? De öppnar ju inte.
Det är inte FIAT som avgör om motorskyddet levereras, det är husbilstillverkaren som inte har beställt chassiet med motorskyddet, förmodligen för att spara vikt och pengar.Mitt oljetråg på husbilen (2018) rostar iallafall utifrån.
På framsidan som tar emot allt stensprut från vägen eftersom fiat har valt att inte montera skyddskåpan.
Blev lite slipning och ny färg.
Citat från Macken
Får en skit i kardantunneln kan man lika gärna slänga bilen.
1) Kondens är vatten och kan absolut inte blandas med oljaHade samma problem på en gammal personbil för väldigt många år sedan. Ställde frågan till Chat GPT, hur ett oljefyllt tråg kan rosta inifrån.
Chat GPT:
" Ja, ett plåttråg (oljetråg) på en bil kan absolut rosta inifrån. Det beror på flera faktorer:
- Kondens och fukt i oljan:
Om bilen körs korta sträckor och inte blir riktigt varm, hinner inte kondensen i motorn avdunsta. Den fukten blandas med oljan och kan orsaka korrosion inifrån oljetråget över tid.- Förorenad olja eller gammal olja:
Syror och föroreningar som bildas i gammal motorolja kan också fräta på metallen inifrån, särskilt om oljebyten försummas.- Tillverkningsfel eller dåligt skydd:
Vissa biltillverkare har haft problem med oljetråg som saknar ordentlig invändig ytbehandling eller galvanisering, vilket gör dem mer sårbara för rost.- Läckage eller felaktig packning:
Om oljetråget läcker lite och luft fritt kommer in i tråget när motorn står still, kan fukt från luften orsaka invändig korrosion."
1) Nej de blandas inte utan emulgeringsmedel. Men det betyder inte att det inte kan finnas vatten i tråget, separerat från oljan dvs underst.1) Kondens är vatten och kan absolut inte blandas med olja
2) Innehåller inte vatten förstås, finns bilar där oljan legat i trågen i årtionden utan angrepp
3) Dåligt plåt, okay kan vara möjligt
4) Läckage då rinner olja ut då den befinner sig under tryck när motorn är i
gång då bör man fixa läckage långt innan någon plåt rostar.
Några siffror har jag inte, men går motorn trycks olja ut om packningen är skadad, slår man från motorn och skadan är liten upphör droppandet ofta.1) Nej de blandas inte utan emulgeringsmedel. Men det betyder inte att det inte kan finnas vatten i tråget, separerat från oljan dvs underst.
4) I oljetråget blir det väl samma tryck som på oljepumpens sugsida, och det får man inte förväxla med hur det är på pumpens trycksida (t.ex. vid oljetrycksgivaren). Hur stort är trycket i tråget, egentligen?
Så här har jag fattat det. Olja och vatten kan inte blandas, så tillvida att de kan inte bilda en fast förening. Men i ett skumpande oljetråg kan oljedroppar emulgera, dvs blanda sig med vattnet, vilket också är en blandning, även om den inte är stabil över tid. När bilen stannar och tråget blir stilla, sjunker vattnet till botten igen och kan fortsätta orsaka korrosion. Eller?1) Kondens är vatten och kan absolut inte blandas med olja
2) Innehåller inte vatten förstås, finns bilar där oljan legat i trågen i årtionden utan angrepp
3) Dåligt plåt, okay kan vara möjligt
4) Läckage då rinner olja ut då den befinner sig under tryck när motorn är i
gång då bör man fixa läckage långt innan någon plåt rostar.
Är vevhusventilationen igensatt kan det läcka ut olja, packningen oljetråget, packboxar mm. Majonnäs i ventilkåpan vet många hur det ser ut. Det kan se likadant ut i vevhusventilationen. Ibland finns det uppvärmd vevhusventilation, den kan vara trasig.Några siffror har jag inte, men går motorn trycks olja ut om packningen är skadad, slår man från motorn och skadan är liten upphör droppandet ofta.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons