• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

  • Risk för störningar i forumet den 21 november mellan 11:15 och 11:45

Motor & Drivlina Rost Oljetråg

Fast dom rostar innifrån så inget man kan efterbehandla, har också bytt tråg pga rost.
Hur skulle det gått till: Rost i olje fyllt utrymme.. inte rostar en olje fylld plåt tunna..?
Kondens i olje fyllt utrymme låter lika märkligt det.
Har man rätt sorts olja sitter en olje film kvar på all metall i motorn där olja finns
går knappt att torka bort..
 
Hade samma problem på en gammal personbil för väldigt många år sedan. Ställde frågan till Chat GPT, hur ett oljefyllt tråg kan rosta inifrån.

Chat GPT:

" Ja, ett plåttråg (oljetråg) på en bil kan absolut rosta inifrån. Det beror på flera faktorer:
  1. Kondens och fukt i oljan:
    Om bilen körs korta sträckor och inte blir riktigt varm, hinner inte kondensen i motorn avdunsta. Den fukten blandas med oljan och kan orsaka korrosion inifrån oljetråget över tid.
  2. Förorenad olja eller gammal olja:
    Syror och föroreningar som bildas i gammal motorolja kan också fräta på metallen inifrån, särskilt om oljebyten försummas.
  3. Tillverkningsfel eller dåligt skydd:
    Vissa biltillverkare har haft problem med oljetråg som saknar ordentlig invändig ytbehandling eller galvanisering, vilket gör dem mer sårbara för rost.
  4. Läckage eller felaktig packning:
    Om oljetråget läcker lite och luft fritt kommer in i tråget när motorn står still, kan fukt från luften orsaka invändig korrosion."
 
Mitt oljetråg på husbilen (2018) rostar iallafall utifrån.
På framsidan som tar emot allt stensprut från vägen eftersom fiat har valt att inte montera skyddskåpan.
Blev lite slipning och ny färg.

Citat från Macken
Får en skit i kardantunneln kan man lika gärna slänga bilen.
Det är inte FIAT som avgör om motorskyddet levereras, det är husbilstillverkaren som inte har beställt chassiet med motorskyddet, förmodligen för att spara vikt och pengar.
 
Hade samma problem på en gammal personbil för väldigt många år sedan. Ställde frågan till Chat GPT, hur ett oljefyllt tråg kan rosta inifrån.

Chat GPT:

" Ja, ett plåttråg (oljetråg) på en bil kan absolut rosta inifrån. Det beror på flera faktorer:
  1. Kondens och fukt i oljan:
    Om bilen körs korta sträckor och inte blir riktigt varm, hinner inte kondensen i motorn avdunsta. Den fukten blandas med oljan och kan orsaka korrosion inifrån oljetråget över tid.
  2. Förorenad olja eller gammal olja:
    Syror och föroreningar som bildas i gammal motorolja kan också fräta på metallen inifrån, särskilt om oljebyten försummas.
  3. Tillverkningsfel eller dåligt skydd:
    Vissa biltillverkare har haft problem med oljetråg som saknar ordentlig invändig ytbehandling eller galvanisering, vilket gör dem mer sårbara för rost.
  4. Läckage eller felaktig packning:
    Om oljetråget läcker lite och luft fritt kommer in i tråget när motorn står still, kan fukt från luften orsaka invändig korrosion."
1) Kondens är vatten och kan absolut inte blandas med olja
2) Innehåller inte vatten förstås, finns bilar där oljan legat i trågen i årtionden utan angrepp
3) Dåligt plåt, okay kan vara möjligt
4) Läckage då rinner olja ut då den befinner sig under tryck när motorn är i
gång då bör man fixa läckage långt innan någon plåt rostar.
 
1) Kondens är vatten och kan absolut inte blandas med olja
2) Innehåller inte vatten förstås, finns bilar där oljan legat i trågen i årtionden utan angrepp
3) Dåligt plåt, okay kan vara möjligt
4) Läckage då rinner olja ut då den befinner sig under tryck när motorn är i
gång då bör man fixa läckage långt innan någon plåt rostar.
1) Nej de blandas inte utan emulgeringsmedel. Men det betyder inte att det inte kan finnas vatten i tråget, separerat från oljan dvs underst.
4) I oljetråget blir det väl samma tryck som på oljepumpens sugsida, och det får man inte förväxla med hur det är på pumpens trycksida (t.ex. vid oljetrycksgivaren). Hur stort är trycket i tråget, egentligen?
 
1) Nej de blandas inte utan emulgeringsmedel. Men det betyder inte att det inte kan finnas vatten i tråget, separerat från oljan dvs underst.
4) I oljetråget blir det väl samma tryck som på oljepumpens sugsida, och det får man inte förväxla med hur det är på pumpens trycksida (t.ex. vid oljetrycksgivaren). Hur stort är trycket i tråget, egentligen?
Några siffror har jag inte, men går motorn trycks olja ut om packningen är skadad, slår man från motorn och skadan är liten upphör droppandet ofta.
 
1) Kondens är vatten och kan absolut inte blandas med olja
2) Innehåller inte vatten förstås, finns bilar där oljan legat i trågen i årtionden utan angrepp
3) Dåligt plåt, okay kan vara möjligt
4) Läckage då rinner olja ut då den befinner sig under tryck när motorn är i
gång då bör man fixa läckage långt innan någon plåt rostar.
Så här har jag fattat det. Olja och vatten kan inte blandas, så tillvida att de kan inte bilda en fast förening. Men i ett skumpande oljetråg kan oljedroppar emulgera, dvs blanda sig med vattnet, vilket också är en blandning, även om den inte är stabil över tid. När bilen stannar och tråget blir stilla, sjunker vattnet till botten igen och kan fortsätta orsaka korrosion. Eller?
 
Några siffror har jag inte, men går motorn trycks olja ut om packningen är skadad, slår man från motorn och skadan är liten upphör droppandet ofta.
Är vevhusventilationen igensatt kan det läcka ut olja, packningen oljetråget, packboxar mm. Majonnäs i ventilkåpan vet många hur det ser ut. Det kan se likadant ut i vevhusventilationen. Ibland finns det uppvärmd vevhusventilation, den kan vara trasig.
Är dessutom motorn sliten är det ännu känsligare, ännu mer luft in i motorn.

Finns det ingen hasplåt under motorn drar det in en massa kall luft i motorutrymmet.
Då kan vevhusventilationen vara mer utsatt med kondens som följd i slangar etc.

Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag startade min 89:a bensinare en iskall vinterdag för många år sen. Det borde jag inte gjort, det blev stopp( majonnäs ) i en av slangarna till vevhusventilationen. Bilen saknar hasplåt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen