• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Parkeringsregler i olika kommuner

Senast ändrad:
Jag har tidigare skrivit.. att satsa på att bli diplomat. Lita på mina råd! Det lönar sig i längden.


Här är det Polismyndigheten som " slösar med skattemedel" !
 
...I vilket fall som är det väl bara polis som kan "agera". T ex kommunens parkeringsvakter eller annan kommunal tjänsteman har väl ingen befogenhet i sådana ärenden.
Jo, det stämmer också. Det är bara polisman som kan rapportera brott mot Ordningslagen.

Jag känner bara till ett fall där poliser rapporterat "olaglig camping" och det ärendet lades ned direkt på morgonen efter. Det finns säkert några fler fall med rapporter men jag har inte hört att något som har gått till domstol.
.
 
Tack för bekräftandet att kommunen får stå för de juridiska kostnaderna.
Då är jag fortfarande tacksam att min kommunt inte lägger resurser på att driva parkeringsärenden i domstol.
Det verkar som om du blandar ihop äpplen och päron. Olovlig camping kan vara ett brott mot Ordningslagen och är därför ett brottmål. Felparkering på parkeringsplatser kan redera i en p-avgift eller en kontrollavgift och kan om man bestrider den sluta i ett civilrättsligt förfarande.
 
Ja, det stämmer, det kan vara det. Sist jag kollade så var böterbeloppet 800 kr tror jag.
Fån Aftonbladet häromdagen om äggförsälning på allmän plats.1800 kr i böter. Är det olika bötesbelopp för olika förseelser och/eller i olika kommuner?
  • Ägg. Får man inte sälja hur som helst. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
    På lördagseftermiddagen fick polisen in larm om misstänkt äggförsäljning i Ronna centrum i Södertälje.
    När en polisbil passerade området ska äggförsäljningen tvärt ha upphört genom att försäljaren stängde bilens sidodörr. Det fick en person att bli misstänksam och ringa polisen.
    Äggförsäljaren identifierades som en man i 20-årsåldern.
    Mannen fick böter på 1800 kronor för att ha brutit mot kommunens föreskrift om ”förbud mot ambulerande försäljning på allmän plats”.
 
Det verkar som om du blandar ihop äpplen och päron. Olovlig camping kan vara ett brott mot Ordningslagen och är därför ett brottmål. Felparkering på parkeringsplatser kan redera i en p-avgift eller en kontrollavgift och kan om man bestrider den sluta i ett civilrättsligt förfarande.
Oavsett så är jag nöjd över att kommunala resurser inte går till att beivra olovlig camping.

Hur gör man sig skyldig till olovlig camping? Vad jag vet saknas definition av camping.

Skulle det i så fall vara ett brott mot ordningslagen?
 
Brott mot terrängkörningslagen finns också. Det är ett brott som kan ge böter och i extremfall fängelse. Om man bryter mot den lagen för att ställa upp sin husbil kan det räknas som ett brott. Om det kallas för camping eller något annat saknar egentligen betydelse i sammanhanget. Man kör där man inte får göra det.
 
Brott mot terrängkörningslagen finns också. Det är ett brott som kan ge böter och i extremfall fängelse. Om man bryter mot den lagen för att ställa upp sin husbil kan det räknas som ett brott. Om det kallas för camping eller något annat saknar egentligen betydelse i sammanhanget. Man kör där man inte får göra det.
Tveksamt ifall polisen ger sig ut i terrängen och letar sådana brottslingar :unsure:
 
Brott mot terrängkörningslagen finns också. Det är ett brott som kan ge böter och i extremfall fängelse. Om man bryter mot den lagen för att ställa upp sin husbil kan det räknas som ett brott. Om det kallas för camping eller något annat saknar egentligen betydelse i sammanhanget. Man kör där man inte får göra det.
Ett problem med terrängkörningslagen är att det just körningen som är brottslig. För att kunna fälla någon måste det bevisas vem som kört. Att anmäla att ett fordon står i naturen kan då inte säkerställa detta brott.

För ett tag sedan gjordes det en offentlig utredning om att förnya Terngkörningslagen. Ett förslag var, från Naturvårdsverket tror jag det var, att i naturen parkerade husbilar skulle kunna påföras en p-avgift och att vakter och naturguider skulle kunna utföra detta. Utredningen var dock kallsinnig till detta och menade att stillastående husbilar i terrängen inte utgjorde ett särskilt stort hot mot naturen. De motorfordon som orsakade i särklass mest skador var enligt utredningen motorcyklar och fyrhjulingar.
 
Bara den rena mängden inlägg i tråden tycker jag visar poängen av mitt inlägg i en annan tråd på ämnet. För mig framstår det tydligt att lagstiftningen på området behöver uppdateras och utvecklas mer i takt med tiden, så att skötsamma husbilisters rättigheter stärks i relation till såväl privata som lokala initiativ vad gäller förbud och inskränkningar, och misskötsammas möjligheter att komma undan med oönskat och rent skadligt beteende begränsas. Fast som jag konstaterat redan tidigare är mina förhoppningar att så ska ske (tyvärr) tämligen små.
 
Bara den rena mängden inlägg i tråden tycker jag visar poängen av mitt inlägg i en annan tråd på ämnet. För mig framstår det tydligt att lagstiftningen på området behöver uppdateras och utvecklas mer i takt med tiden, så att skötsamma husbilisters rättigheter stärks i relation till såväl privata som lokala initiativ vad gäller förbud och inskränkningar, och misskötsammas möjligheter att komma undan med oönskat och rent skadligt beteende begränsas. Fast som jag konstaterat redan tidigare är mina förhoppningar att så ska ske (tyvärr) tämligen små.
Om man uppdaterar lagen så den utvecklas med tiden(map husbilar) så blir det väl det samma som behöver göras för alla de andra fordonsslagen också rimligtvis.
Är det verkligen rimligt att anse att lagar och förordningar utveckling vad gäller detta skall styras husbilsbilister?
 
Enligt min uppfattning är det i dagsläget väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att avgöra vad som de facto ÄR rätt eller fel, vilket denna tråd väl om något bevisat. Olika lagrum överlappar varandra i vissa hänséenden, samtidigt som det finns uppenbara gråzoner och rena hål/luckor i andra. Resultatet blir att lagar och förordningar både följs och tillämpas mer eller mindre godtyckligt, av såväl medborgare som myndigheter, vilket även det framgått av såväl denna tråd som andra. Detta anser åtminstone jag utgör ett problem, inte minst då problemen såväl husbilsälskare som -hatare upplever sig drabbas av sannolikt kommer eskalera i takt med att mängden husbilar/husbilister ökar. Därmed förefaller det också fullt rimligt - för att inte säga nödvändigt - att lagar och förordningar faktiskt utvecklas och anpassas för att komma åt de problem som nuvarande utformning ger upphov till.

Att utvecklingen därmed skulle kunna påstås "styras" av husbilister, det anser jag däremot lika obefogat som att barn skulle varit styrande i att FN:s barnkonvention antagits som lag i Sverige. Det handlar snarare om att agera utifrån ett faktiskt behov av att tydligare reglera hur vi ska förhålla oss till varandra, genom att förtydliga var och ens rättigheter och skyldigheter. Och vad gäller andra fordonsslag kan såklart även de komma att påverkas, inte minst map alla hemmabyggda campers i olika utföranden, storlekar och fordonsklasser, men utöver det tror jag däremot inte att själva behovet kanske är fullt lika stort. Det är ju t.ex rätt sällan man ser upprörda insändare och hemmasnickrade förbud riktade mot fricampande mopedister, trots att de nog med all rätt faktiskt kan misstänkas uträtta sina behov i buskarna.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen