• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Parkeringsregler i olika kommuner

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Det finns 290 kommuner i Sverige.
De har möjlighet att införa egna lokala trafikföreskrifter.

Vilket är helt vansinnigt! Hur skall vi kunna hålla reda på allt.

Nationellt gäller att man får stå still upp till 24 timmar på allmän väg / gata.

Men

I Västerås får man bara stå i högst två timmar om man har en totalvikt på över 3,5 ton.

I Stockholm får man inte stå mellan kl 22 och kl 06 om totalvikten är över 3,5 ton.

Ovanstående har jag kollat.

I Trollhättan har jag läst att man inte får sova i en hb.
Ni som vet vad som gäller i andra kommuner får gärna skriva här.
 
Transportstyrelsen har information om alla gällande trafikföreskrifter: https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/defaultstfs.aspx

Det är bara för någon hågad att gå igenom dem och göra en sammanställning av det som berör husbilar.

Pålle
Den danske transportstyrelse har en lignende fortegnelse på sin hjemmeside over parkeringsregler i danske kommuner.

For et par år siden pålagde de alle danske kommuner at ændre sine parkeringsregler så det er tilladt at parkere en husbil og at overnatte i den.

Dette fremgår nemlig af den danske færdselslov ifølge trafikministeriet.

Det er dog stadig ikke tilladt at have campingaktivitet på offentlig vej, så som udslået markise og campingmøbler opstillet.

Måske er de svenske regler på samme måde, og man blot skal overbevise den svenske trafikstyrelse om at "komme efter" de kommuner der ikke har ordentlige regler?
 
Det finns 290 kommuner i Sverige.
De har möjlighet att införa egna lokala trafikföreskrifter.

Vilket är helt vansinnigt! Hur skall vi kunna hålla reda på allt.

Nationellt gäller att man får stå still upp till 24 timmar på allmän väg / gata.

Men

I Västerås får man bara stå i högst två timmar om man har en totalvikt på över 3,5 ton.

I Stockholm får man inte stå mellan kl 22 och kl 06 om totalvikten är över 3,5 ton.

Ovanstående har jag kollat.

I Trollhättan har jag läst att man inte får sova i en hb.
Ni som vet vad som gäller i andra kommuner får gärna skriva här.
 
Om det i Trollhättan står någonstans att man inte får sova i husbil eller annat fordon finns det personal där som saknar lämplig utbildning för det de pysslar med. Lagen reglerar vad man får föreskriva i lokala föreskrifter.
Kan du visa var och i vilken lag detta står? Jag vet inte vad de får skriva men jag vet att det finns kommuner som i Allmänna lokal ordningsföreskrifter säger att det är förbjudet att övernatta i fordon på allmän plats. T ex Kristianstad kommun. Se §14: Kristianstad Allmänna lokala föreskrifter
 
Kan du visa var och i vilken lag detta står? Jag vet inte vad de får skriva men jag vet att det finns kommuner som i Allmänna lokal ordningsföreskrifter säger att det är förbjudet att övernatta i fordon på allmän plats. T ex Kristianstad kommun. Se §14: Kristianstad Allmänna lokala föreskrifter
Ordningslagen ger en ram för vad man får föreskriva i en ordningsföreskrift. Man får altså inte föreskriva vad som helst. Om du känner att du behöver en mer ingående förklaring får du be en jurist utveckla bättre. Jag har sett åtskilliga tokigheter i kommenala beslut. I bland som en följd av kompetensbrist, kanske har man chansat. Om beslutet inte överklagas inom stipolerad tid gäller det. Vore intressant om en domstol prövade en överträdelse mot en felaktig föreskrift.
 
Ordningslagen ger en ram för vad man får föreskriva i en ordningsföreskrift. Man får altså inte föreskriva vad som helst. Om du känner att du behöver en mer ingående förklaring får du be en jurist utveckla bättre. Jag har sett åtskilliga tokigheter i kommenala beslut. I bland som en följd av kompetensbrist, kanske har man chansat. Om beslutet inte överklagas inom stipolerad tid gäller det. Vore intressant om en domstol prövade en överträdelse mot en felaktig föreskrift.
Jag tänker inte fråga någon jurist. Du har kommit med ett påstående som jag ville veta mer om. Men det kom inte mer.
 
Det finns 290 kommuner i Sverige.
De har möjlighet att införa egna lokala trafikföreskrifter.

Vilket är helt vansinnigt! Hur skall vi kunna hålla reda på allt.

Nationellt gäller att man får stå still upp till 24 timmar på allmän väg / gata.

Men

I Västerås får man bara stå i högst två timmar om man har en totalvikt på över 3,5 ton.

I Stockholm får man inte stå mellan kl 22 och kl 06 om totalvikten är över 3,5 ton.

Ovanstående har jag kollat.
Lite fel blev det här. Så här står det i Stockholms lokala bestämelser:
”Fordon med en bruttovikt över 3,5 ton får inte parkeras på vägar inom Stockholms kommun mellan klockan 22.00 och 06.00.”
OBS! Det står bruttovikt, inte totalvikt. Hur skall dom kunna bevisa att en parkerad husbil väger över 3,5 ton just den natten den är parkerad?
Vi förstår väl alla andemeningen, men kommer det att hålla juridiskt om någon blir bötfälld och går till domstol med detta?
 
Reglerna om max 3.5 ton i olika kommuner drabbar delvis husbilar men är, med all sannolikhet, mest till för att förhindra parkering av lastbilar och långtradare på gatorna. För lastbilar är 3.5 ton bruttovikt inget problem eftersom de ofta väger mer än 3.5 ton även utan last.
 
Bl.a står det "Föreskrifterna får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet."
Så är det formulerat i förarbetena till Ordningslagen. Jag har inte möjlighet att länka till dessa nu, men de går att hitta via Riksdagens hemsida. Det förefaller så att kommunerna frekvent använder sig av Ordningslagen för olika förbud, men väldigt sällan driver rättsfall vidare, varför det då inte skapas några prejudikat. Man lockas att tro att kommunerna inte vill ha några prejudikat.
 
Som kommunmedborgare kan jag sympatisera med detta.
Mina skatteinbetalningar kan gå till viktigare saker än rättsprocesser som inte gagnar kommunen/kommuninnevånarna.
Rättsprocesser med anledning av brott mot Ordningslagen är inget som belastar kommunens kassa. Dessutom måste en rättsstat få kosta en del men med prejudikat så minskar processkostnader då domen blir ett rättesnöre för liknande fall. Sedan kan man vidare diskutera vad som gagnar kommuninnevånarna i slutändan.
 
Även en kommuns advokatkostnader om kommunen förlorar målet?
Jag vet inte vad du avser för advokatkostnader. Kommunerna har ju anställda jurister som kanske får jobba lite med dessa ärenden. De är säkert redan involverade i införandet av förbuden.

Så är vi tillbaka till frågan om varför inte kommunerna anmäler de förmenade brotten mot Ordningslagen; de kanske inte tror att de skulle få fällande domar.
 
Jag vet inte vad du avser för advokatkostnader. Kommunerna har ju anställda jurister som kanske får jobba lite med dessa ärenden. De är säkert redan involverade i införandet av förbuden.

Så är vi tillbaka till frågan om varför inte kommunerna anmäler de förmenade brotten mot Ordningslagen; de kanske inte tror att de skulle få fällande domar.
Är det verkligen brott mot Ordningslagen om man bryter mot något som står i en kommuns Allmänna lokala ordningsföreskrifter?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen