• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Nya sommardäck

Jag letar också nya däck, men vet inte vad jag ska välja.
Är inne på nionde året nu på mina Hancook Vantra 225/75-16C 121/120.
Är mycket nöjd med dem.

Vill ha tysta däck, prio1.
Funderar på typ "4-season" men misstänker att de är bullrigare (?)
Grepp har jag bra med 4 drivande hjul, så det är inte prio för mej.
Detta däck sticker ut som mycket tystare än de andra, tyvärr även priset.
Svårt att välja :rolleyes:
Hej
Här kostar dom 252€.Screenshot_20230803_134952_com.android.chrome.jpg
Hos "min" lokala handlare.
Mvh Klas Nilsson
 
Grepp har jag bra med 4 drivande hjul, så det är inte prio för mej.
Det er tvillinghjul på vår lastebil med diffsperre, og orginaldekkene hadde null fremdrift på fuktig gress. På husbilen vi hadde på samme chassi brukte vi også C dekk, gikk opp ett hakk på lastindeks for å få stivere dekksider tilsvarende CP dekk.
 
I fjol var det dags (6 år hade gått) att byta sommardäck. Vi köpte då Michelin Agilis Camping 215/70R 15 CP 109Q, TL. Hittills är Vi mycket nöjda med köpet hos Euromaster.
Dumpar tråden lite...

Söker jag på det däcket så kommer jag till Dackonline och det står ”Slutsålt”
Verkar som att Michelin inte har CP-däck längre?

Har idag Continental för andra gången, den första rullade 3800 mil på 8 år, medan den som sitter på nu har gått 2600 mil, 5 år.
Det är gott om mönster kvar, men det börjar komma små sprickor i ”dalarna”, så det känns inte bra, vill byta snarast.
Konstigt, för den står alltid under tak, dvs ingen solpåverkan. Kan inte minnas att första setet hade sprickor efter 8 år.

Så nu väger det mellan Michelin och Continental.
Googlar jag på Michelin hittar jag bara C-däck i dim 215/70x15, medan Continental är CP-däck.

Konstig prissättning dock:
- Michelin Agilis 3 kostar 2.300:- hos Euromaster och 2.149:- på Dackonline
- Continental Vancocamper 3.207:- hos Euromaster och 2.006:- på Dackonline

Tacksam för lite åsikter kring C vs CP och Michelin vs Continental. :)

1710614486536.png
 
Dumpar tråden lite...

Söker jag på det däcket så kommer jag till Dackonline och det står ”Slutsålt”
Verkar som att Michelin inte har CP-däck längre?

Har idag Continental för andra gången, den första rullade 3800 mil på 8 år, medan den som sitter på nu har gått 2600 mil, 5 år.
Det är gott om mönster kvar, men det börjar komma små sprickor i ”dalarna”, så det känns inte bra, vill byta snarast.
Konstigt, för den står alltid under tak, dvs ingen solpåverkan. Kan inte minnas att första setet hade sprickor efter 8 år.

Så nu väger det mellan Michelin och Continental.
Googlar jag på Michelin hittar jag bara C-däck i dim 215/70x15, medan Continental är CP-däck.

Konstig prissättning dock:
- Michelin Agilis 3 kostar 2.300:- hos Euromaster och 2.149:- på Dackonline
- Continental Vancocamper 3.207:- hos Euromaster och 2.006:- på Dackonline

Tacksam för lite åsikter kring C vs CP och Michelin vs Continental. :)

Visa bilaga 37371
Ska du ha CP däck sommar, så är det Continental som är kvar, köpte Vancocamper har bara kört några mil än.
 
Vill minnas att det var Michelin som "uppfann* CP-däcken. Om nu till och med Michelin slopat dessa däck, måste det väl tolkas som att det endast var en försäljningsgimmick.

Pålle
Är väl dessa Michelin har nu ?
 
Vill minnas att det var Michelin som "uppfann* CP-däcken. Om nu till och med Michelin slopat dessa däck, måste det väl tolkas som att det endast var en försäljningsgimmick.

Pålle
Har dom verkligen tagit bort CP, inte enligt länken i alla fall.
Själv trodde jag CP stod för CamPing som innebär långa stilleståndstider.

Kör tryggt överallt i alla väder.

Njut av äventyr från tidig vår till sen höst med de exklusiva MICHELIN CrossClimate Camping-däcken. Däcket har hög prestanda och är konstruerat för säkerhet[1-2-3] i alla terränger.
  • Exklusiva husbilsdäck med hög prestanda från Michelin, konstruerade för användning från tidig vår till sen höst
  • Säkerheten först vid körning, utmärkt grepp på vått underlag
  • Förstärkt däckstomme som klarar långstidsparkering: CP märkning
  • Väggrepp, bromsning och fäste på snö garanteras tack vare 3PMSF-märkning
  • Optimerad bromsning på torrt underlag
  • Optimerad MICHELIN hållbarhet och livslängd
 
Michelin har lagt ner tillverkningen av CP däck? Är det verkligen så?
Stämmer kanske till viss del om man söker på 15" däck, men det är inga problem att hitta 16" och CP-märkning...

 
Våra däck blir 8 år denna sommar och bakdäcken har fortfarande riktigt bra mönster, framdäcken klarade besiktningen som gjordes precis innan vinterförvaringen. Borde kanske ha bytt däck redan förra våren då jag anser nu att framdäcken är för nerslitna, däcken har rullat 5000 mil.

Jag skulle kunna sätta på nya däck fram och köra ytterligare 6 år innan jag byter alla däck, mina framdäck slits ungefär dubbelt så fort som bakdäcken, då skulle bakdäcken bli 14 år vid nästa byte och det känns inte okej.

Har istället bestämt mig för att byta alla däck till Michelin CrossClimate Camping CP och skifta hjulen fram/bak efter 3000 mil, då håller förhoppningsvis dom nya däcken 7000-8000 mil och då har jag bra framdäck hela tiden.


Mina tankar/Idéer.
Vill egentligen alltid ha bästa däcken på drivningshjulen oavsett vad experterna och studierna visar i personbilssamanhang, vår husbilbil är framhjulsdriven och vi kör den mellan vår-höst.

Bästa däcken på lastbilar BÖR vara bak för att slippa sladd i kurvor eller vid KRAFTIG inbromsning, kurvorna tar jag i rollatorhastighet och kraftig inbromsning har jag bara gjort en gång då ett barn cyklande i mot mig i min körfil, det var tur att hastigheten redan var låg. Å andra sidan så är det nog alltid bäst att ha bästa däcken fram på husbilen så däcken biter vid tvärnitning, baken lättar ju och hänger ändå bara i luften.
Jag vet att ni inte ska följa mina tankar/idéer så det är inget jag rekommenderar, men så resonerar jag.. ;)
När jag byter till mina nya Michelin så har jag redan dom bästa däcken bak efter någon mils körning så då är experterna nöjda. :unsure:
 
Har dom verkligen tagit bort CP, inte enligt länken i alla fall.
Själv trodde jag CP stod för CamPing som innebär långa stilleståndstider.

Kör tryggt överallt i alla väder.

Njut av äventyr från tidig vår till sen höst med de exklusiva MICHELIN CrossClimate Camping-däcken. Däcket har hög prestanda och är konstruerat för säkerhet[1-2-3] i alla terränger.
  • Exklusiva husbilsdäck med hög prestanda från Michelin, konstruerade för användning från tidig vår till sen höst
  • Säkerheten först vid körning, utmärkt grepp på vått underlag
  • Förstärkt däckstomme som klarar långstidsparkering: CP märkning
  • Väggrepp, bromsning och fäste på snö garanteras tack vare 3PMSF-märkning
  • Optimerad bromsning på torrt underlag
  • Optimerad MICHELIN hållbarhet och livslängd
CP Camping Pneu, Mickelin säljer Crossclimate ”året runt” i CP utförande,allt fler bilar säljs med denna typ av däck som standard.
Michelin Agilis är på utgående, säljs fortfarande dyrt, eller möjligen skall dessa börja tillverkas igen?
 
Senast ändrad:
Som flera av er skrivit så är Michelin CrossClimate Camping ett CP-märkt 3-säsongs däck, alltså inte ”året-runt-däck”, men ändå förvånas jag över att den sägs vara bra både på snö och torra vägar... Funderar på om det är lite mjukare gummi som slits väldigt fort?
1710754268444.png

Annars är det lite stökigt hos Michelin med dim 215/70x15:
Agilis (CP) (vanligt sommar) verkar tyvärr utgått, finns nu istället Agilis CrossClimate (C) och CrossClimate Camping (CP)

Lutar åt att det får bli Continental Vancocamper CP en omgång till.
 
Det är dags att byta däck, vill inte ha åretrunt däck, och helst skall det vara ett CP-däck, verkar inte finns mycket att välja på, några rekommendationer från er som bytt nyligen.
Bytte våren 23 till C-däck från Campingdäck.. vilken skillnad, mycket stadigare körning, rullar tystare med.
Enligt däck experten är det samma däck med annan märkning, hade michelin tidigare nu Nokia däck. Dessutom 1200:kr billigare per däck.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen