• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Nya sommardäck

Däck är ju lite av en religion för många men jag är övertygad om att så länge man håller sig till dom stora märkena så är kvaliteten ungefär samma så man kan låta priset avgöra.
Själv värderar jag ljudnivån högt och då har det ändå blivit Continental när jag köpt nytt då dom i alla fall förut fått bra kritik i tester när det gäller just ljudnivån. Nu är ju det några år sedan sist så mycket kan ha hänt..
 
Det är dags att byta däck, vill inte ha åretrunt däck, och helst skall det vara ett CP-däck, verkar inte finns mycket att välja på, några rekommendationer från er som bytt nyligen.
Kan rekommendera

Nexen Roadian 225/75 R16C sommardäck​

Lågt pris och väldigt stabila. Blev rekommenderade dessa och efter ett 100tal mil är jag väldigt belåten. Hade Michelins campingdäck tidigare men tycker nu Nexen roadian känns mer behagliga....Kjell
 
Langsgående mønster gir normalt mindre lyd og mindre rullemotstand, men de gir dårligere bremsegrep og markgrep enn tverrgående. Og når de fleste transport biler hovedsaklig kjøres langt på tørr veibane så er rullemotstanden avgjørende for det store flertall.

Generellt er forskjellen mellom C og CP noe stivere sider på CP dekk og oftest mer tverrgående mønster.

Hadde for vår Iveco Daily lastebil store problemer med å finne dekk med tverrgående mønster, her nede selge det ikke CP dekk!
 
Tack Knut för att du i få ordalag talar om en viktig sak som man aldrig får reda på i vanliga fall.

Har sett året runt däck en blandning av de två där de tvärgående är vridna i 45 grader.
Här i Sverige testar man ibland vinterdäck mot svenska året runt däck med helt olika sorters gummiblandningar.
Då åker de flesta icke nordiska däcksfabrikanter på stryk och när det gäller personbilsdäck blir det svarta rubriker om testen oavsett att det är nästan samma mönster.
Skulle vilja säja att riktningsstabiliteten är väldigt viktig om man inte tänker köra i snö eftersom vindfånget är stort i en husbil. Vikten gör oftast att man trycker sej ned till asfalten även i lättare snö. Men problemer kan uppstå på gräs och liknande med tvärgående mönster är det dock lätt att gräva en grop.
 
Men problemer kan uppstå på gräs och liknande med tvärgående mönster är det dock lätt att gräva en grop.
Detta har vi fått uppleva när sommardäcken med längsgående mönster (i mitten) var helt nya. Fiskade lax i Norge och hamnade på en gräsplätt i en vecka (med lite regn under tiden) som jag aldrig skulle komma av utan bogserhjälp av en 4-hjulsdriven Audi. Efter det köpte jag antislirmattor på Jula som följer oss vart vi än drar iväg. Vi har sett husbilar hamnat i sandfickor vid vägkanten utan möjlighet att komma loss om ingen kunde bogsera ut dom. Vi har 4 st. av nedanstående modellen, fall i fall... Det kan hända att det finns bättre, tacksamt för alla förslag!

1690901398290.png
 
Jag letar också nya däck, men vet inte vad jag ska välja.
Är inne på nionde året nu på mina Hancook Vantra 225/75-16C 121/120.
Är mycket nöjd med dem.

Vill ha tysta däck, prio1.
Funderar på typ "4-season" men misstänker att de är bullrigare (?)
Grepp har jag bra med 4 drivande hjul, så det är inte prio för mej.
Detta däck sticker ut som mycket tystare än de andra, tyvärr även priset.
Svårt att välja :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Jag letar också nya däck, men vet inte vad jag ska välja.
Är inne på nionde året nu på mina Hancook Vantra 225/75-16C 121/120.
Är mycket nöjd med dem.

Vill ha tysta däck, prio1.
Funderar på typ "4-season" men misstänker att de är bullrigare (?)
Grepp har jag bra med 4 drivande hjul, så det är inte prio för mej.
Detta däck sticker ut som mycket tystare än de andra, tyvärr även priset.
Svårt att välja :rolleyes:
Till personbil? (PB1)
 
Jag letar också nya däck, men vet inte vad jag ska välja.
Är inne på nionde året nu på mina Hancook Vantra 225/75-16C 121/120.
Är mycket nöjd med dem.

Vill ha tysta däck, prio1.
Funderar på typ "4-season" men misstänker att de är bullrigare (?)
Grepp har jag bra med 4 drivande hjul, så det är inte prio för mej.
Detta däck sticker ut som mycket tystare än de andra, tyvärr även priset.
Svårt att välja :rolleyes:
Det är yttre buller som mäts,så man vet ju inte hur dom upplevs inne i bilen
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen