Regeringens nya klimatlag slår fast att den skall gälla från den 1 januari 2023, vilket bland annat innebär att alla städer över 50 000 invånare skall ha låga utsläppszoner (ZBE), där vissa fordon inte får köras. Målet är att de miljöfarliga utsläppen skall reduceras radikalt innan 2050.
Idag finns redan ”Zonas de Bajas Emisiones” (ZBE) i centrum av vissa större städer, bland annat i Madrid, Barcelona och Sevilla. Men från de 1 januari 2023 blir direkt 149 kommuner tvingade att införa det.
I tidningen EL PAIS läser jag rubriken:
Solo el 13% de las ciudades cumplirá su obligación de tener zonas de bajas emisiones antes de 2023
Det vill säga att när tidningen ringde runt till de 149 kommunerna som har över 50 000 invånare så var det bara 20, 13%, som hade en plan på vad man skulle göra! Den nya lagen har drivits igenom snabbt och tagit många på sängen.Även kommuner med 20 000 invånare, där man passerat de gränsvärden för miljön som finns, kan även de använda sig av den nya lagen och införa utsläppszoner som hindrar en del av bilparken att köra där.
Bilarna skall förses med miljömärke i vindrutan. Idag, 2 månader innan det skall vara infört, har jag bara sett 2 bilar med märket, varav den ena är vår egen spanska PB, som är en hybrid.

Det finns 4 olika miljömärken. Miljömärket kan köpas på postkontoren i Spanien, samt hos bilverkstäder anslutna till CETRAA.
Om man blir stoppad när man kör i en miljözonen utan märke i vindrutan, så har kommunen rätt att utställa ett bötesföreläggande på 90 Euros.
Hur aktuellt det egentligen blir för oss och våra husbilar vet jag inte, men vi är ju normalt inte inne i de större städernas innersta citykärna med våra husbilar.

Hittat en sida där man kan beställa märket, men där står det att det ännu inte går att beställa till utländska fordon. Vilka jag tolkar att vi kan ta det lugnt med att leta miljömärken till våra husbilar.
Store – Distintivo-Ambiental.es
Källor: bl.a https://www.rtve.es/noticias/202210...3-ciudades-contaminacion-coches/2405632.shtml
Zonas ambientales españolas - Informar ahora!
Solicite aquí el Distintivo Ambiental oficial con nuestra Gestoría nacional. La pegatina es válida para todas las zonas medioambientales españolas.
TommyOBS, Viktigt tillägg, se inlägg #10.
Tommy
Senast ändrad: