• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya miljözonen i Spanien 1 januari 2023

64BAF995-CAE5-432D-B9A7-FB1A3001FC25.jpeg


Regeringens nya klimatlag slår fast att den skall gälla från den 1 januari 2023, vilket bland annat innebär att alla städer över 50 000 invånare skall ha låga utsläppszoner (ZBE), där vissa fordon inte får köras. Målet är att de miljöfarliga utsläppen skall reduceras radikalt innan 2050.

Idag finns redan ”Zonas de Bajas Emisiones” (ZBE) i centrum av vissa större städer, bland annat i Madrid, Barcelona och Sevilla. Men från de 1 januari 2023 blir direkt 149 kommuner tvingade att införa det.

I tidningen EL PAIS läser jag rubriken:

Solo el 13% de las ciudades cumplirá su obligación de tener zonas de bajas emisiones antes de 2023​

Det vill säga att när tidningen ringde runt till de 149 kommunerna som har över 50 000 invånare så var det bara 20, 13%, som hade en plan på vad man skulle göra! Den nya lagen har drivits igenom snabbt och tagit många på sängen.

Även kommuner med 20 000 invånare, där man passerat de gränsvärden för miljön som finns, kan även de använda sig av den nya lagen och införa utsläppszoner som hindrar en del av bilparken att köra där.

Bilarna skall förses med miljömärke i vindrutan. Idag, 2 månader innan det skall vara infört, har jag bara sett 2 bilar med märket, varav den ena är vår egen spanska PB, som är en hybrid.

801D3155-1F94-4265-98A1-4A7E03481D09.jpeg 0FD7491F-AE3C-40A9-B2CA-C339A626C583.jpeg

Det finns 4 olika miljömärken. Miljömärket kan köpas på postkontoren i Spanien, samt hos bilverkstäder anslutna till CETRAA.

Om man blir stoppad när man kör i en miljözonen utan märke i vindrutan, så har kommunen rätt att utställa ett bötesföreläggande på 90 Euros.

Hur aktuellt det egentligen blir för oss och våra husbilar vet jag inte, men vi är ju normalt inte inne i de större städernas innersta citykärna med våra husbilar.

714E640B-4D21-43B0-B445-B3B59F21809E.jpeg
Hittat en sida där man kan beställa märket, men där står det att det ännu inte går att beställa till utländska fordon. Vilka jag tolkar att vi kan ta det lugnt med att leta miljömärken till våra husbilar.

Källor: bl.a https://www.rtve.es/noticias/202210...3-ciudades-contaminacion-coches/2405632.shtml

Tommy

OBS, Viktigt tillägg, se inlägg #10.

Tommy
 
Senast ändrad:
Märkligt och belagligt.
Inom EU har man kunnat enas om en klassificering av motorer i Euroklass 1-6 men att enas om en och samma typ av miljödekaler går inte.
Istället skall vi tapetsera vindrutan full med olika länders miljödekaler, Vignetter eller E-dosor
:mad:
 
Märkligt och belagligt.
Inom EU har man kunnat enas om en klassificering av motorer i Euroklass 1-6 men att enas om en och samma typ av miljödekaler går inte.
Istället skall vi tapetsera vindrutan full med olika länders miljödekaler, Vignetter eller E-dosor
:mad:
Hej. De kommer säkert snart en säkerheten undran. Om de stör sikten framåt och man får inte husbilen genom bilbesiktningen eller så står dom blåvita och man får en böteslapp att betala 😢
Mvh Lasse
 
Dyrt, det är mycket pengar för en pensionerad Spanjor. Vad är det som kostar så mycket? Posten i Spanien är inte dyr, vad är det då som kostar så mycket? Vi har 2 märken (Paris & Tyska städer) och inget av dessa har kostat över hundralappen…

Visa bilaga 18264
Brukar det inte alltid dyka upp företag som säljer sådant som går att köpa billigare på officiell sida om man hittar den.
T.ex Tyska miljömärket säljs för någon hundring på nätet men kan köpas på varje dekra-verkstad för 5€. Det franska märket är billigt om man handlar på den officiella sidan men det finns sidor med högre priser.
 
Målet är att CO2-utsläppen skall reduceras radikalt innan 2050.
One of the most relevant aspects of the Sustainable Mobility Ordinance consists of the creation of the so-called 'Madrid Low Emission Zone (ZBE)' with which it is intended to grant the same protection to all citizens and to all people who visit and enjoy the city, as well as to comply with the limit values of nitrogen dioxide established by the basic community and state regulations on air quality: Law 34/2007 , of November 15, on air quality and protection of the atmosphere and Royal Decree 102/2011 , of January 28, regarding the improvement of air quality.

Det nämns inget om Co2, däremot nämns kväveoxider.
 
Dyrt, det är mycket pengar för en pensionerad Spanjor. Vad är det som kostar så mycket? Posten i Spanien är inte dyr, vad är det då som kostar så mycket? Vi har 2 märken (Paris & Tyska städer) och inget av dessa har kostat över hundralappen…

Visa bilaga 18264
Ja, det är dyrt, men jag hittade bara en europeisk sida på engelska där man åtminstone nämnde att man kan skicka efter de olika miljömärken som finns i Europa: Websites of EES European Eco Service.

Men som jag skrev, idag finns inga märken att sälja till utländska bilar. Själv fick vi vårt märke i samband med att vår fabriksnya hybridbil levererades i våras. Enligt vad jag läser får man det normalt levererat med posten, när man har en spanskregistrerad bil. Det är ändrat från i våras då det hette att de som behöver märket, kunde köpa det på Posten för 5 Euro.

Men som sagt, just nu gäller det bara spanskregistrerade bilar.

Tommy
 
Det nämns inget om Co2, däremot nämns kväveoxider.
CO2 är ju direkt relaterat till bränsleförbrukningen, oavsett Euroklass. Vad som däremot gör skillnad mellan olika Euroklasser är kväveoxider och partiklar (plus antagligen några ytterligare föroreningar) och halterna av dessa behöver av hälsoskäl hållas nere i stadskärnorna. Tät trafik på trånga gator ger högre halter än i glesare trafikerade miljöer.

Jag antar ambitionen med miljözoner i Spanien är samma.
 
Senast ändrad:
Har letat vidare i frågan om vi behöver miljömärken på våra utländska bilar. Som så ofta i Spanien står ibland olika påståenden mot varandra, men nu känner jag mig ganska säker och kan publicera detta.

Använt Google översätt, bara gjort små förändringar, som inte påverkar meningen i innehållet.

”Flera länder i EU som har utvecklat en klassificering för att katalogisera fordon baserat på hur förorenande de är.
I Spanien är det inte möjligt att utfärda miljömärken till fordon med utländsk registrering, men det är inte nödvändigt.
Om du har ett fordon från ett land med miljömärkning (Tyskland, Österrike, Danmark, Frankrike) anser vi att du har motsvarande spanska märkning.”

Avsändare är DGT Dirección General de Tráfico, som motsvarar ungefär Transportstyrelsen i Sverige.

Nu har vi inga svenska miljömärken, men de flesta av oss har väl det tyska märket nere i vindrutans högra hörn, som rimligtvis accepteras enligt den skrivningen.

Tommy
 
Apropå avgaser och miljö i städer var det en positiv nyhet från Stockholm i dagens TV. Och några aviserade restriktioner:

 
Apropå avgaser och miljö i städer var det en positiv nyhet från Stockholm i dagens TV. Och några aviserade restriktioner:

Hej. Kan det beror på trängselavgifter och inte bara på att vi åker mindre bil och mer kollektivtrafik kanske.
Mvh Lasse
 
Ja NOx är ju farligt till skillnad från kolsyra som vi har i ölen och den har väl ingen dött av.
Sen har ju sotet minskat till låga nivåer men det beror nog mest på moderna motorkonstruktioner och bättre renare förbränning. Min gamla bil släpper ju ut lite rök men jämför man med ryssland med gamla motorer gammal teknik dålig diesel är det en enorm skillnad.
Allt är smutsigt och man behöver tvätta alla kläder för de är verkligen smutsiga och luktar illa.
Min bil kan aldrig få någon miljödekal inte för att den är smutsig utan för att den aldrig är uppmätt.
Den utrustningen som används för att mäta värden mäts inte på besiktningen man tappar bara bilens egna givare på information via OBD uttaget.
Det är ju omöjligt att mäta idag utan registrera om bilen och det rör sig om en helt annan sak än att väga upp bilen. Förmodligen väldigt dyrt och finns knappast något intresse för en sån tjänst.
Tänk om det skulle visa sej att min bil skulle ha så bra värden att den är berättigad till en hög miljöklassning.
Då faller ju hela miljörörelsen med förbud och utskrotning av gamla bilar.
Katastrof är bara förnamnet.
 
Hej. Kan det beror på trängselavgifter och inte bara på att vi åker mindre bil och mer kollektivtrafik kanske.
Mvh Lasse
När trängselskatt infördes på Essingeleden i Stockholm ändrades bilisternas körvanor.
Ta tex Solna där jag bor ökade trafiken rejält. Samtidigt minskade trafiken på vissa ställen i Stockholm. De långa långa köerna vid tex Thorlidsplan försvann i princip helt.
Så visst har trängselskatten antagligen påverkat luften till det bättre på en del ställen i Stockholm. Jag behöver bara se ut genom köksfönstret för att se stillastående trafik när det är rusningstrafik numera. Tidigare var det inga köer där jag bor.
Luften har blivit sämre i Solna.
 
Ja NOx är ju farligt till skillnad från kolsyra som vi har i ölen och den har väl ingen dött av.
Sen har ju sotet minskat till låga nivåer men det beror nog mest på moderna motorkonstruktioner och bättre renare förbränning. Min gamla bil släpper ju ut lite rök men jämför man med ryssland med gamla motorer gammal teknik dålig diesel är det en enorm skillnad.
Allt är smutsigt och man behöver tvätta alla kläder för de är verkligen smutsiga och luktar illa.
Min bil kan aldrig få någon miljödekal inte för att den är smutsig utan för att den aldrig är uppmätt.
Den utrustningen som används för att mäta värden mäts inte på besiktningen man tappar bara bilens egna givare på information via OBD uttaget.
Det är ju omöjligt att mäta idag utan registrera om bilen och det rör sig om en helt annan sak än att väga upp bilen. Förmodligen väldigt dyrt och finns knappast något intresse för en sån tjänst.
Tänk om det skulle visa sej att min bil skulle ha så bra värden att den är berättigad till en hög miljöklassning.
Då faller ju hela miljörörelsen med förbud och utskrotning av gamla bilar.
Katastrof är bara förnamnet.
Det är inte okänt vilka utsläpp bilar av äldre modell generellt har. Det har kartlagts av mer än en instans och i flera länder.
 
Fick detta imorse och det verkar som om man har korrekta miljömärken från andra länder så gäller de även i spanien
if you have a vehicle from a country with an environmental label then the DGT consider that your vihicle have the corresponding Spanish label
 
Fick detta imorse och det verkar som om man har korrekta miljömärken från andra länder så gäller de även i spanien

Se mitt inlägg #10 i tråden, en direkt översättning av DGT’s direktiv, som bekräftar att det inte finns spanska miljömärken för utländskt registrerade bilar och samtidigt att utländska miljömärken accepteras på våra bilar i Spanien. Framsynt och bra beslut från den spanska ansvariga myndigheten DGT.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen