• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nu är sommaren slut för den här gången

Jag med behöver gräva upp de numera avdöda rötterna till min Parkslide liknande syrenbuske, sen skulle jag behöva gräva lite för att få in ett Garagetält på tomten försett med en dieselvärmare skulle man kunna meka där även på vintern. Är inte elen billigare än diesel jo men har en pizzeria en bit bort med en massa frityrolja som blandad med diesel skulle kunna få ner priset avsevärt. Jo men sen måste man ju förvara den någonstans och freda sej mot grannar som vill låna den inte lämna tillbaka den och förstöra den.
Nej man måste hejda sej som Karloskar sjöng.
 
Min far sa alltid att man får vara försiktig med saker som tar ens tid så att det inte är sakerna som äger dig.

Jag var på ett föredrag med Lillpröjsan som hölls för föräldrar och tränare, han sa att alla har bara 168 timmar i veckan och så började han räkna bort en massa timmar som man måste göra som jobba/sköta skolan sova äta osv.. Det blev inte så många timmar över för att träna eller umgås med vänner eller syssla med annan hobby.

Man ska försöka skaffa bra saker som frigör tid och ha så lite saker som möjligt av dom saker som äter upp ens tid.
Jag blir lika besviken varje gång jag upptäcker att jag inte följer det min far eller vad Lillpröjsan sa om saker och tid.

Nu kommer jag till slutklämmen: Ranko köp inte den där grävaren den kommer äga all din tid.:ROFLMAO:
 
Men tänk vad roligt han kommer att ha minns en sån där liten grävare man använde i typ sandlåda, ägde ingen utan fick använda andras.
Det är inte förrän man blir gammal som man förstår det viktiga i livet men då är det väldigt sent att lyssna på råd och handla därefter är man inte bra på.
Själv har jag regelmässigt valt bort såna råd att jobba gratis för någon organisation medans andra kastat sej i såna uppgifter. Man får använda sitt förutvetande ibland det har hjälpt mej många gånger men jag har förstått att inte alla har det på samma sätt som man inte har musiköra eller är döv vilket jag blir ibland när jag inte vill höra.
Min stavningskontroll rödmarkerar förutvetande vet inte vad det kan bero på.
Tänkte använda det till att gå in på börsen att ha pengarna på banken är som att ha dom i madrassen det blir platt och knöligt. Man kan ju investera också i något bra som alla kommer på att de behöver t.ex. en grävmaskin!
Och det är ju bra för det sociala umgänget man får nya vänner man inte visste att man hade eller behövde.
Sen är det bara att fixa ett dokument som visar hur mycket det kostar per timme och att alla skador debiteras direkt om lånetiden passeras blir det en 50% extrakostnad per timme, maskinen ska vara rengjord annars blir det ett påslag X antal kronor.
Sen har man inga problem med grannarna längre....
 
Jag får inte köpa fler förens jag har druckit ur de 122! flaskorna jag redan har.
Dessutom har jag slutat köpa då de flesta vet att jag samlar så det brukar ramla in en och annan flaska under året.
Tjoa till om denna trillar in någon gång.

MCReach3.jpg


Då kommer jag och hjälper dig att smörja lederna på din grävare, eller nått ;)

Härligt att varar tillbaka i ekorrhjulet igen o_Oo_O


Ha de gott!
//Jocke
 
Tjoa till om denna trillar in någon gång.

Visa bilaga 28744


Då kommer jag och hjälper dig att smörja lederna på din grävare, eller nått ;)

Härligt att varar tillbaka i ekorrhjulet igen o_Oo_O


Ha de gott!
//Jocke
81 år, den är nog gratis :cool:

Var på whiskymässa för något år sedan och provade någon väldigt god.

När jag sedan frågade vad den hette sa producenten att det inte är någon ide att jag frågar eftersom den kostar 8500kr per flaska....
 
Men tänk vad roligt han kommer att ha minns en sån där liten grävare man använde i typ sandlåda, ägde ingen utan fick använda andras.
Det är inte förrän man blir gammal som man förstår det viktiga i livet men då är det väldigt sent att lyssna på råd och handla därefter är man inte bra på.
Själv har jag regelmässigt valt bort såna råd att jobba gratis för någon organisation medans andra kastat sej i såna uppgifter. Man får använda sitt förutvetande ibland det har hjälpt mej många gånger men jag har förstått att inte alla har det på samma sätt som man inte har musiköra eller är döv vilket jag blir ibland när jag inte vill höra.
Min stavningskontroll rödmarkerar förutvetande vet inte vad det kan bero på.
Tänkte använda det till att gå in på börsen att ha pengarna på banken är som att ha dom i madrassen det blir platt och knöligt. Man kan ju investera också i något bra som alla kommer på att de behöver t.ex. en grävmaskin!
Och det är ju bra för det sociala umgänget man får nya vänner man inte visste att man hade eller behövde.
Sen är det bara att fixa ett dokument som visar hur mycket det kostar per timme och att alla skador debiteras direkt om lånetiden passeras blir det en 50% extrakostnad per timme, maskinen ska vara rengjord annars blir det ett påslag X antal kronor.
Sen har man inga problem med grannarna längre....
Jag har faktiskt en fundering på att börja hyra ut.
Jag har ju
Röjsåg(ar), motorsåg(ar), minigrävare, hetvatten tvätt, högtryckstvätt, byggmaskiner, släp mm mm

Kanske kunde dra in en slant....
 
81 år, den är nog gratis :cool:

Var på whiskymässa för något år sedan och provade någon väldigt god.

När jag sedan frågade vad den hette sa producenten att det inte är någon ide att jag frågar eftersom den kostar 8500kr per flaska....
Ja, det finns ju gränser för vad man är beredd att betala för en butelj....

81 åringen kostar något lite mer ändå....🫣

Färg: Djupt kastanjebrun
ABV: 41,6%
Doft: Mörk choklad, söt kanel, aromatisk torv, plommon, läder, rosa grapefrukt, rödvinbärsgelé och en rik ton av harts.
Smak: Sirapskola, björnbärssylt, lakrits, kristalliserad ingefära, muskot, rostad ananas, pekannöt och trärök.
Finish: Intensivt rik, söt och rökig.
Tillgänglighet: The Macallan – The Reach kommer finnas tillgänglig via Systembolaget (artikelnummer 4121501) från och med den 25 augusti för 1,200,000.00 kr. Whiskyn säljs i en ytterst limiterad upplaga om 288 buteljer världen över.



Länk till en artikel (artikeln är 1 år gammal):


//Jocke
 
Ja, det finns ju gränser för vad man är beredd att betala för en butelj....

81 åringen kostar något lite mer ändå....🫣

Färg: Djupt kastanjebrun
ABV: 41,6%
Doft: Mörk choklad, söt kanel, aromatisk torv, plommon, läder, rosa grapefrukt, rödvinbärsgelé och en rik ton av harts.
Smak: Sirapskola, björnbärssylt, lakrits, kristalliserad ingefära, muskot, rostad ananas, pekannöt och trärök.
Finish: Intensivt rik, söt och rökig.
Tillgänglighet: The Macallan – The Reach kommer finnas tillgänglig via Systembolaget (artikelnummer 4121501) från och med den 25 augusti för 1,200,000.00 kr. Whiskyn säljs i en ytterst limiterad upplaga om 288 buteljer världen över.



Länk till en artikel (artikeln är 1 år gammal):


//Jocke
Undrar hur reaktionen blir hemma när jag berättar att jag bytt bort både husbil och Impala mot en flaska whisky......
 
Vi kör ju med europeisk sommar numera så hela augusti är högsommar en bit in i september börjar skolorna i tyskland och först då om en månad börjar sommaren ta slut.
Jag har det från säker källa som jag inte kan avslöja men det kommer liksom regnet uppifrån!

Kan man inte ta alla dom där ingredienserna och blanda ihop sen häller man HB över det silar och sen är det klart.
Sen ställer man ut flaskan i solen om man vill att den ska åldras. Det vet man ju eftersom de som sitter i solen för jämnan ser ut som ett russin och hundra år.
 
Senast ändrad:
Ibland är sommaren slut lagom till man börjar jobba och vädret blir sämre, som i år (känns det som).
Å andra sidan ibland brukar jag dra gränsen vid när jag måste börja med långbyxor privat (måste ha i jobbet året om) vilket brukar vara i slutet av september.
Tidigare år har jag sagt att sommaren är slut när man slutar klippa gräset men det gjordes på lucia härom året....
 
Ja, det finns ju gränser för vad man är beredd att betala för en butelj....

81 åringen kostar något lite mer ändå....🫣

Färg: Djupt kastanjebrun
ABV: 41,6%
Doft: Mörk choklad, söt kanel, aromatisk torv, plommon, läder, rosa grapefrukt, rödvinbärsgelé och en rik ton av harts.
Smak: Sirapskola, björnbärssylt, lakrits, kristalliserad ingefära, muskot, rostad ananas, pekannöt och trärök.
Finish: Intensivt rik, söt och rökig.
Tillgänglighet: The Macallan – The Reach kommer finnas tillgänglig via Systembolaget (artikelnummer 4121501) från och med den 25 augusti för 1,200,000.00 kr. Whiskyn säljs i en ytterst limiterad upplaga om 288 buteljer världen över.



Länk till en artikel (artikeln är 1 år gammal):


//Jocke
Den sägs ändå vara en bra investering då systembolagets policy vad jag hört är 16 % pålägg generellt. Så många utländska investerare hugger direkt på systemets websläpp o handlar till reapris. Vill man ha något attraktiv har man inte många sekunder på sig oavsett pris. :)
 
Alkohol är ju ett bedövningsmedel så jag har svårt att fatta att man kan känna alla dessa olika smaker. Det gör i varje fall inte vanligt folk, det är nog mest prosa i recensionen Och lite skryt av den sorten vissa gillar för att på något sätt visa att de har pengar vilket de flesta struntar i så det är onödigt arbete.
Jag klippte gräset idag det växer så det knakar brukar ju nästan sluta efter midsommar. Var varmt ute satte på AC i bilen.
 
Ja Bengt, det er grunnen til at profesjonelle vinsmakere spytter ut vinen, de føler på aroma - syre/søthet - struktur med munnen og vurderer farge og et par andre parametere med synet. Samme teknikk kan benyttes for vurdering av sterkere saker, men når en først har svelget blir evnen til vurdering redusert. Aroma og sødme er mest merkbar ved et sted mellom 15 og 25 grader og mange foretrekker test ved 18 til 20 grader.
 
Jag skulle se den som spottar ut whisky eller för den delen gammalt dyrt vin.
Misstänker att en del gamla dyra flaskor kan innehålla vin som blivit dåligt men de är för dyra att öppnas
så det vet man inte!
För mej är nästan allt vin för surt har problem med för mycket magsyra och tar omeprazol regelbundet.
Söta viner kan vara minst lika sura men där är det maskerat med socker. Tyvärr verkar det vara genetiskt arv inget att göra något åt.
När det gäller sommaren så fortsätter sommarvädret och inte blir det bättre för att SMHI säkra prognoser inte fungerar enligt radar blixt kommer ett regnoväder rakt in från sydväst och det tilltar för varje minut och lär landa här om någon timme. Men trots det ska det inte regna idag, 22grader idag det är sommarväder. 36 grader i bilen, kan man inte koppla ihop några bilar och mata in varmluften i huset? Världens bästa solfångare speciellt som det tydligen är populärt med svart tyg i inredningen, hade föredragit vitt skinn.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen