• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nu är sommaren slut för den här gången

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Eller snarare semestern lider mot sitt slut :-(

Tycker inte jag har gjort så mycket som jag borde under dessa fem veckor...

Första veckan jobbade frun så då borde jag ha passat på att göra mer (det är lätt att vara efterklok).
Dock hann jag med att göra service och besiktiga husbilen, sjösätta farsans båt, lämna en bil på lackverkstad, lyfta upp/byta lager och olja/återmontera mammas djupbrunnspump (har hållt på och löst på överström i flera månader, var halvknöligt att dra upp den från 50m djup), bytt lager på klippdäcket på min åkgräsklippare, fällt några träd och kubbat upp samt släpat lite ris....

Första gemensamma semesterveckan tillbringades i fritidshuset.
Mot alla odds gjorde jag inte så mycket annat än att åka och bada, grilla med kompisar, åka på loppisrunda med döttrarna och slöa :cool:

Andra veckan tillbringades i Västervik där vi fick möjligheten att låna en lägenhet i centrum.
Mycket uppskattat av ungdomarna som kunde vara runt på stan.
Lite kul också att springa på en gammal kollega samt en gammal granne på stan, det är ju trots allt drygt 20år sedan vi flyttade därifrån...
Passade även på att ta ett bad på Gränsö, visserligen samma vatten som hemma men mer exotiskt (och askallt, 12grader gjorde att vi inte badade länge).

När vi kom hem på fredagen såg jag fram mot en lugn helg hemma efter nästan två veckor ute på vift men tji fick jag när en kusin hörde av sig och undrade om vi ville hänga på till Ullared...
Jo men visst vi kan.

En snabb packning i husbilen och iväg igen (ja det var planerat att åka husbil men först 4-5dagar senare.
En övernattning på en parkering utanför Jönköping och så två nätter i Ullared.
Själv var jag inne 1,5h på söndagskvällen (ganska lite folk) och gjorde mina inköp.
Fru och barn la söndagskvällen, hela måndagen och halva tisdagen i butiken.....
Själv promenerade jag i grannskapet.

På tisdagen styrde vi till Lisebergs Camping och lusläste alla väderappar inför onsdagens Lisebergs besök.
Det var bara regn och rusk...
Men vädergudarna ville annorlunda och gav oss strålande solsken och lätt molnighet ända fram till klockan fem då det började regna.
Vi var dock förberedda med kraftiga regnkläder och helt plötsligt gick det från 1h kö till max 5min.
Vissa attraktioner åkte vi och sprang runt och åkte igen.
Själv lyckades jag slå mitt gamla rekord och åka samma sak 28gånger.....
Ungarna var iallafall nöjda när vi åkte hemmåt (till hb) vid 22-tiden (vi började kl 9).

På torsdagen fortsatte turen till, den sedan i mars bokade, Åsa camping.
Detta brukar vara ett uppskattat mål på semestern då det är nära sol och bad....
Dock inte i år.
Frun blev sjuk (förkylning och feber), äldsta dottern ville bara sitta inne i husbilen och fingra på sin telefon och den yngsta ville bara åka hem....
Att de två döttrarna inte var mer engagerade är egentligen väldigt märkligt eftersom det var de båda som önskade sig "minst fyra dagar på samma camping på västkusten, bra strand och nära vatten".
Okej jag kan hålla med om att vädret kunde varit något bättre även om det var två dagar med strålande sol från klarblå himmel och strandhäng (och bad) och övriga två dagar var lite mulet men inget regn....
I måndags när det vankades hemgång vägrade ungarna att ta en fricamping natt på hemvägen så det blev en heldag bakom ratten (hemma vid 23).

När vi väl var hemma sa både fru och barn att resterande del av denna vecka vill vi vara hemma.
Ska jag vara helt ärlig kändes det rätt skönt men....

På tisdagen ringer en brandingenjör och säger att p.g.a. att jag ansökt om egensotning i fritidshuset så måste han komma och kolla så jag har rätt verktyg och rätt taksäkerhet.
Det är ju en jäkla tur att man jobbar med kanalrensning och har en hel del prylar i garaget.
Bara att packa in lite och förbereda för 2-3 dagar själv i stugan (hu vad jobbigt ;-) ).
Innan jag hann iväg så hade frun bokat upp en grillfest med lite kompisar i stugan så det blev inte den lugna avslutningen på semestern som man sett fram mot.....

Lungt annars?
Nej. Det har hänt en sak.
Jag kunde, som vanligt, inte låta bli.
Jag måste ha en....
Jag har alltid önskat mig en egen....
Så jag köpte en....
Ja....
Vad har jag lyckats köpa??
 
Har funderat hela dagen på vad det kan vara!

En egen, tyder ju på någoting frugan har och första tanken blev en BH, så kan det väll inte vara, och med det tempo du har haft i sommar så funderade jag på en bok om ADHD, dessa människor är driftiga..

Sen kom jag påt, du har köpt en elcykel.:)
 
Har funderat hela dagen på vad det kan vara!

En egen, tyder ju på någoting frugan har och första tanken blev en BH, så kan det väll inte vara, och med det tempo du har haft i sommar så funderade jag på en bok om ADHD, dessa människor är driftiga..

Sen kom jag påt, du har köpt en elcykel.:)
Tyvärr elcyklar har vi ett överflöd av (två i husbilen och två hemma).

Det är något som alla har behov av, nästan, och alla män i sina våtaste fantasier vill ha ;-)
 
Med hänsyn till Ullared (inköpsställe), att det är höst och kommande lövsäsong, men redan regnigt och att skorstensarbete behöver verktyg så är det bara några få saker som du borde ha köpt enl. din nuvarande situation:
- billig toa papper på ullared, eller
- en kratta då "sommaren" är slut, eller
- ett rejält paraply som redan behövs, annars
- för att testa skorstenen så behöver du rökpatron...
Allt ovan finns att köpa i Ullared vilket du säkerligen kommer att behöva på kort sikt, men på långt sikt vette gudarna?

Det enda alternativet till bra grejer ovan är att du har okynnes köpt Mikael Persbrandt's "gamla" husbil (bild finns redan i en annan tråd).

1691250395712.png
 
Med hänsyn till Ullared (inköpsställe), att det är höst och kommande lövsäsong, men redan regnigt och att skorstensarbete behöver verktyg så är det bara några få saker som du borde ha köpt enl. din nuvarande situation:
- billig toa papper på ullared, eller
- en kratta då "sommaren" är slut, eller
- ett rejält paraply som redan behövs, annars
- för att testa skorstenen så behöver du rökpatron...
Allt ovan finns att köpa i Ullared vilket du säkerligen kommer att behöva på kort sikt, men på långt sikt vette gudarna?

Det enda alternativet till bra grejer ovan är att du har okynnes köpt Mikael Persbrandt's "gamla" husbil (bild finns redan i en annan tråd).
Billigt toapapper blev det inget på Ullared, däremot på extrapris i en camping butik.

Kratta är också lite rätt....

Paraplyer köptes fyra nya på Ullared...

Användning av rökpatroner ingår i mitt dagliga arbete, så jag har 10sek, 45sek, 3min och 6min i en kartong i bilen.

Jag har okynnesköpt något och ja det är likt Persbrandts husbil motoriserat.....
Fyrhjulingen kan användas ihop med detta :cool:
 
Nu är inte jag så bra på att veta vad män vill ha, är mer som Mel Gibson i filmen vad alla kvinnor vill ha. 😉

Ett superstort garage kanske.
Det skulle jag hemskt gärna vilja ha.
Nu har jag tre garage och en carport utspridda över halva Sverige.
Hopplöst att behöva åka flera mil med en bil för att kunna åka ut och nöjesköra med en annan.
Det problemet skulle man slippa, eller åtminstone minska, med ett fem bils garage :)
 
Nej ingen flistugg heller...

Ska inte hålla er på sträckbänken längre...

Jag ska leka i sandlådan....

Har köpt en grävmaskin :cool:

Eller snarare en minigrävare.

Varför? Ja säg det....

Behöver jag en?
Njaoo.
I stugan är det hopplöst att gräva för hand.
Grävde ner en vattenledning för 15år sedan. Den skulle legat frostfritt men vi orkade bara 10-15cm ner pga all sten.

Nu har grävjobben staplats på hög i väntan på rätt tillfälle att hyra en minigrävare över en helg.
Det ska läggas kabel till garaget, grävas ner fundament och kabel till två belysningsstolpar, dras ip-kabel mellan husen, flyttas lite sten mm.
Det är saker som hade hunnits med en helg med en hyrd grävare.

Nu har det dock tillkommit att vi behöver förbättra avloppet (trekammarbrunn och infiltration) vilket inge görs på en helg.
Och vips är hyran uppe i mer än jag gav för maskinen.

När jag börjat fundera lite blev listan med jobb betydligt längre.
Den där roten som skulle bort, ytan för bilarna behöver breddas, den stenen, busken ska flyttas osv.

Nackdelen var att garaget var för litet för både åkklippare, gräsklippare, fyrhjuling och nu grävare.
Så de sista semesterdagarna har nu ägnats till hårt arbete med utbyggnad av garaget.
Tre långa arbetsdagar senare är väggar flyttade och taket utökat, bara golvet kvar.

Idag blir det vilodag för imorgon börjar 05-18 slitet igen :-(
 
Ett typiskt exempel på en människa som är totalt dominerad av sina grejer att han inte har tid att sitta och njuta av dom och vara nöjd med tingen som de är.
Att lägga ned en massa tid energi och pengar för att göra livet bekvämare, ja för mej verkar det väldigt obekvämt.
Finns en del som råkar ut för något med tilltagande ålder som får dom att stanna upp och börja fundera på livet. Men så länge man tycker det är roligt med alla vuxenleksaker så....
Snart blir du kompis med folk du inte känner " Jo du vet att jag hörde att du har en minigrävare och jag har lite problem med grunden"
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen